Bycie liderem zobowiązuje

Dążąc do zyskownego wzrostu, Żywiec Zdrój S.A. zainwestował 27 mln zł w programy społeczne i lokalną infrastrukturę. Żywiec Zdrój S.A. wspiera regiony, w których prowadzi działalność, nie tylko finansowo, ale także działając na rzecz rozwoju środowiska czy angażując się w rozwiązywanie istotnych, lokalnych problemów. Wszystkie działania zostały podsumowane we właśnie opublikowanym pierwszym raporcie wpływu firmy – Raport Wkładu firmy Żywiec Zdrój S.A. w rozwój Polski i regionów, opracowanym przez firmę doradczą Deloitte.

– Obecnie Żywiec Zdrój to największy producent na rynku napojów bezalkoholowych. Odpowiadamy za co czwartą sprzedaną w Polsce butelkę wody – mówi Frédéric Guichard, prezes zarządu Żywiec Zdrój S.A. – ale nie stało się to z dnia na dzień. To efekt konsekwentnie prowadzonych działań i bliskiej, partnerskiej współpracy z mieszkańcami gmin, w których prowadzimy działalność oraz ich władzami, jak również z naszymi partnerami biznesowymi.

Rynek wody butelkowanej w Polsce rośnie nieprzerwanie od kilku lat i nadal odznacza się potencjałem. Polacy coraz chętniej sięgają po wodę, co widać w danych rynkowych – pierwszy kwartał 2018 okazał się lepszy niż rok wcześniej, mimo niższych temperatur powietrza w stosunku do porównywanego okresu. – Jako lider mieliśmy również wpływ na stymulowanie kategorii i budowanie rynku wody butelkowanej poprzez innowacje produktowe oraz długofalowe programy edukacyjne. Największe z nich mają właśnie swoje 10-te edycje. To dobry moment na podsumowanie. – dodaje Frédéric Guichard.

Podwójne zobowiązanie

Na co dzień Żywiec Zdrój S.A. koncentruje się na swoim najważniejszym zobowiązaniu – czyli zapewnieniu wysokiej jakości, bezpiecznego produktu, po który mogą sięgać nawet najbardziej wrażliwe grupy odbiorców, jak niemowlęta czy kobiety w ciąży i karmiące. Poza działalnością biznesową, firma angażuje się w kwestie społecznie istotne. Zgodnie ze swoją misją zachęca ludzi by pili zdrowiej edukując o roli wody w organizmie i uwrażliwia na potrzeby natury. Nie zapomina przy tym o pracownikach, mieszkańcach gmin, w których prowadzi działalność. Na programy społeczne i inwestycje w lokalny rozwój tylko w ciągu 10 lat firma wydała 27 mln złotych.

Dobry sąsiad

Żywiec Zdrój S.A., w ramach programu „Dobry sąsiad”, ze szczególną troską dba o dobro natury i okolic, z których pochodzi. Opublikowany właśnie Raport Wpływu Żywiec Zdrój S.A. prezentuje efekty wieloletnich działań na rzecz lokalnych społeczności. Firma stara się zwiększać dobrobyt społeczny szczególnie w lokalizacjach, gdzie prowadzana jest działalność firmy. Dlatego w województwie śląskim i zachodniopomorskim, przeprowadzono liczne działania zrealizowane przy wsparciu Żywiec Zdrój S.A. na rzecz rozwoju gmin: Radziechowy-Wieprz, Jeleśnia, Mirosławiec czy Koziegłowy. Zapewnianie miejsc pracy, angażowanie
i integracja mieszkańców, zakup materiałów i usług u lokalnych dostawców oraz wspieranie lokalnych budżetów jednostek samorządu terytorialnego to przykłady działań firmy w tym województwie.

Liczby i fakty

Zaangażowanie gospodarcze firmy w rozwój Polski można zauważyć przede wszystkim w liczbach: 745,6 mln złotych całkowitej wartości dodanej, ponad 4,3 tys. utrzymanych miejsc pracy i 156,5 mln złotych wynagrodzeń wygenerowanych w gospodarce w 2017 r. Jednak wpływ producenta widoczny jest przede wszystkim na poziomie lokalnym, szczególnie w województwie śląskim, gdzie znajduje się najwięcej zakładów producenta. Zapewniono tam 1752 miejsc pracy i wygenerowano 67,8 mln złotych wynagrodzeń w 2017 r. dzięki działalności spółek Żywiec Zdrój S.A. oraz Womir-Spa Sp. z o.o. Ta pierwsza liczba pozwoliłaby niemal w pełni zredukować bezrobocie długotrwałe w powiecie żywieckim3, druga to o 7,6 mln złotych więcej niż roczne wydatki na ochronę zdrowia w tym województwie.

Firma blisko lokalnych społeczności

Zgodnie z misją firmy, Żywiec Zdrój S.A. odpowiada również na potrzeby lokalnych społeczności i angażuje się w istotne dla nich wydarzenia. Tylko w ciągu ostatnich miesięcy, w samej gminie Radziechowy-Wieprz, dzięki współpracy producenta z lokalnymi władzami, instytucjami oraz organizacjami, przeznaczono 47 tys. złotych na remont świetlicy środowiskowej w Juszczynie, istotnego miejsca spotkań społeczności. Natomiast w gminie Jeleśnia zrealizowano program grantowy, w efekcie którego firma dofinansowała 17 projektów na kwotę 70 tys. złotych a w 2017 r. wsparła Fundację K2. Działania na rzecz gminy Koziegłowy to z kolei przykład ścisłej współpracy firmy z lokalną społecznością, dzięki której wspólnie odnowiono świetlicę środowiskową i wybudowano plac zabaw w Rzeniszowie.

Od 2014 roku na terenie gminy Węgierska Górka oraz w Rzeniszowie Żywiec Zdrój S.A. realizuje również trzyletni program edukacyjny „Bądź bezpieczny na drodze”. W jego ramach firma edukuje uczniów lokalnych szkół podstawowych z zakresu pierwszej pomocy oraz zasad ruchu drogowego, organizuje warsztaty i pikniki dla mieszkańców, rozdaje kamizelki odblaskowe, kaski rowerowe, karty ICE oraz odblaski do rowerów. Producent stale partycypuje finansowo w inwestycjach infrastrukturalnych, takich jak: modernizacje dróg na terenie Gminy Jeleśnia, Węgierska Górka, Radziechowy-Wieprz oraz Koziegłowy, tym samym zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców tych gmin. Całościowy wkład Żywiec Zdrój S.A. w modernizację lokalnej infrastruktury w latach 2006-2016 szacowany jest na ponad 14 mln złotych.