Zwycięzcy konkursu „Raporty Społeczne” 2013 wybrani

W dniu 3 grudnia 2013 roku, w Ministerstwie Gospodarki, rozstrzygnięto VII edycję konkursu „Raporty Społeczne” organizowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PwC oraz SGS. Najlepiej sporządzone raporty nagrodzono w pięciu kategoriach: nagroda główna – CEMEX Polska, debiut – ING Bank Śląski, nagroda Ministerstwa Gospodarki – Orange Polska, nagroda Dziennikarzy – CEMEX Polska i nagroda Internautów – Tauron Polska Energia. Wyróżnionych zostało również 5 raportów: Grupy Żywiec, Kompanii Piwowarskiej, PZU, Orange Polska i Glaxosmithkline Pharmaceuticals.

Konkurs raporty społeczne to inicjatywa mająca na celu upowszechnianie idei raportowania kwestii odpowiedzialnego biznesu (CSR), zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zaangażowania społecznego, skierowana do firm i innych organizacji.

W trakcie spotkania oprócz wręczenia nagród, odbył się także przegląd dobrych praktyk z Polski i ze świata (m.in. wytyczne GRI G4, raportowanie zintegrowane), analiza trendów i zmian w obszarze raportowania w naszym kraju. – Wśród najnowszych trendów raportowania społecznego w Polsce można wskazać działania, które firmy wdrażają na rzecz rozwoju strategicznego podejścia do CSR oraz wewnętrznych procesów raportowania, w tym m.in. całościowe mierzenie wpływu gospodarczo-społecznego i dialog z interesariuszami. Firmy poszukują również innowacyjnych narzędzi z zakresu raportowania on-line zwiększając czytelności i atrakcyjność przekazu. Trendy, które całkowicie zmienią nasz rynek w przyszłości to zintegrowane podejście do raportowania w oparciu o wytyczne International Integrated Reporting Council (IIRC) oraz zastosowanie narzędzi IT na rzecz zbierania danych pozafinansowych. Firmy, które chcą przegonić konkurencję powinny zacząć przygotować się do tych zmian już teraz –  twierdzi Irena Pichola, Dyrektor w Zespole ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu PwC.

Dodatkowo, na uroczystości można było zapoznać się z nową publikacją Forum Odpowiedzialnego Biznesu – „Wspólna odpowiedzialność. Rola raportowania społecznego”.

Spośród 32 nadesłanych projektów konkursowych nagrodzonych zostało 5 najlepiej sporządzonych raportów. Ocena raportu składała się w 40% z oceny kryteriów kompletności, w 40% wiarygodności i w 20% komunikacji podczas realizacji działań korzystnych dla społeczeństwa i środowiska. – Z roku na rok przybywa firm raportujących aspekty pozafinansowe swojej działalności. Jest to dla nas jasny sygnał świadczący o rosnącej świadomości i wadze kwestii środowiskowych i społecznych. Wybór najlepiej sporządzonego raportu spośród publikacji na tak wysokim poziomie z roku na rok jest trudniejszy – mówi Mirella Panek-Owsiańska, Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury konkursu. W jury konkursu zasiadają eksperci reprezentujący różne środowiska i instytucje.

Nagrodę Główną zdobyła firma CEMEX Polska, a w kategorii debiut firma ING Bank Śląski. Nagrodę Ministerstwa Gospodarki otrzymała firma Orange Polska, nagrodę Dziennikarzy firma CEMEX Polska, a nagrodę Internautów firma Tauron Polska Energia. Jury wyróżniło również 5 firm, m.in. za włączenie do raportu analizy wpływu ekonomicznego i podatkowego na gospodarkę i społeczeństwo, czy mierzenie efektywności działań społecznych: raport Grupy Żywiec, Kompanii Piwowarskiej, PZU, Orange Polska i Glaxosmithkline Pharmaceuticals.

W poprzednich latach nagrody zdobyli: Kompania Piwowarska, KGHM Polska Miedź, Nestle Polska, Orlen, Danone, CEMEX Polska, Glaxosmithkline Pharmaceuticals, Totalizator Sportowy, BRE Bank, Grupa Lotos.

Partnerami konkursu są: Ministerstwo Gospodarki, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych.