Nadchodzący raport Intrum “European Consumer Payment Report 2020” wskazuje na rosnący trend w kierunku bardziej zrównoważonej konsumpcji, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów i kobiet. Prawie 1 na 2 pytane osoby przyznaje, że dzięki zainteresowaniu się „filozofią” sustainability wydaje teraz mniej pieniędzy.
Na 27 listopada przypada Czarny Piątek, święto promocji i wyprzedaży, które narodziło się w Stanach Zjednoczonych i stało się globalnym fenomenem. Cyber monday to kolejne święto promujące konsumpcję.
O tej porze roku media często pokazują tłumy podekscytowanych „łowców” okazji czatujących przed sklepami. Raport European Consumer Payment Report 2020, do którego dane zostały zebrane w czasie II fali pandemii Covid-19, pokazuje, że mieszkańcy Europy są coraz bardziej świadomymi konsumentami i starają się wydawać mniej.
Rosną zrównoważone wydatki
Zgodnie z danymi zebranymi przez Intrum, prawie 1 na 2 pytane osoby (47%) twierdzi, że zainteresowanie się zrównoważonym rozwojem zmotywowało ją do ograniczenia wydatków. To rosnący trend: w 2019 roku podobnej odpowiedzi udzieliło 42% konsumentów.
Prym w trendzie wiodą młodsi konsumenci i kobiety:
- 50% kobiet z „pokolenia Z” (18-21 lat) i Millennialsów (22-37 lat) twierdzi, że tnie swoje wydatki, by były bardziej zrównoważone.
- Jednak wszystkie inne grupy wiekowe również są zaangażowane w tę kwestię, od 44% (65 lat i więcej) do 48% (38 do 44 lat).
- 44% mężczyzn jest zmotywowanych do tego, by wydawać pieniądze w sposób zrównoważony.
Te pozytywne tendencje najbardziej są widoczne w Rumunii i Portugalii: 65% konsumentów w obu krajach twierdzi, że skłania się do wydawania mniejszych sum pieniędzy. Na drugim końcu skali znalazły się takie kraje jak Wielka Brytania (36%), Dania (37%) i Niemcy (38%).
Dlaczego widzimy zmianę w kierunku bardziej zrównoważonych wydatków?
W Europie toczy się coraz większa debata na temat tego, ile konsumujemy, zwłaszcza jeżeli chodzi o negatywny wpływ tego faktu na środowisko i klimat.
Zachęceni działaczami ekologicznymi, takimi jak Greta Thunberg, coraz więcej konsumentów widzi szerszy obraz, kontekst zjawiska. Zastanawiamy się, w jaki sposób możemy wziąć osobistą odpowiedzialność i pomóc w walce ze zmianą klimatu oraz ograniczaniem ilości odpadów.
Istnieją już akcje poświęcone wysiłkom w tym zakresie. Chodzi o #CircularMonday, który w tym roku przypadał na 23 listopada. Wydarzenie polega na zachęcaniu do ponownego użycia, naprawy i wypożyczania odzieży oraz innych towarów. Organizatorzy twierdzą, że jest to łatwy sposób na wprowadzenie w codzienne życie gospodarki o obiegu zamkniętym.
Kierując się zmieniającymi się zachowaniami konsumentów, sprzedawcy detaliczni i inne branże stopniowo zajmują się tym zjawiskiem. Raport Intracen z 2019 roku wykazał, że 92% sprzedawców detalicznych spodziewa się wzrostu sprzedaży zrównoważonych produktów w ciągu najbliższych pięciu lat.
Media społecznościowe są często obwiniane za wywieranie presji na konsumentach, by ci wydawali więcej, ale badanie Intrum pokazuje, że mogą one również mieć pozytywny wpływ:
- 35% europejskich konsumentów twierdzi, że media społecznościowe zwiększyły ich świadomość w zakresie kupowania towarów, które są wyprodukowane w sposób etyczny/zrównoważony.
- Prawie połowa respondentów z Finlandii (49%) i Irlandii (47%) jest tego samego zdania.
Nawet w krajach, w których media społecznościowe odgrywają mniejszą rolę, co najmniej 1/4 konsumentów twierdzi, że mają one wpływ na dokonywane zakupy (Francja, Belgia, Łotwa, Holandia i Niemcy).
European Consumer Payment Report opiera się na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 24 000 konsumentów w 24 krajach w całej Europie (także w Polsce), w okresie od sierpnia do października 2020 r. Premiera już 7 grudnia!
Źródło: Intrum