PepsiCo odnotowało wymierne sukcesy w ograniczaniu wpływu swoich czterech polskich zakładów na środowisko. W ciągu ostatnich 6 lat firma obniżyła zużycie energii i wody na jednostkę gotowego produktu średnio o jedną czwartą. Ponad 99% odpadów produkcyjnych PepsiCo trafia do recyklingu.
PepsiCo Poland produkuje napoje w swoich zakładach w Żninie i Michrowie k. Grójca oraz słone przekąski w Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim. Zgodnie z filozofią „Performance with Purpose”, firma dokłada starań, aby jej działania miały pozytywny wpływ na otoczenie. Elementem tej filozofii jest ograniczanie wpływu działalności PepsiCo na środowisko naturalne.
Innowacyjne rozwiązania z myślą o środowisku
W zakładach PepsiCo produkujących przekąski w Tomaszowie Mazowieckim i Grodzisku Mazowieckim za pomocą innowacyjnych instalacji odzyskuje się ciepło z linii produkcyjnych. Instalacja odzyskująca energię cieplną w Tomaszowie ma moc 100 kW ciepła, natomiast w Grodzisku, gdzie w wysokiej temperaturze smaży się chipsy ziemniaczane, instalacja osiąga moc do 2MW ciepła – tyle, ile miejska kotłownia ogrzewająca 1000 domów jednorodzinnych. Odzyskanym ciepłem podgrzewane są zbiorniki oleju, woda oraz ogrzewane są budynki.
W zakładzie w Grodzisku Mazowieckim zbierany jest również biogaz odpadowy ze ścieków po płukaniu ziemniaków. W tym celu zaprojektowano specjalną instalację, która zbiera biogaz i przesyła go do zewnętrznego zbiornika w kształcie kopuły, w której znajduje się elastyczny balon z gazem o pojemności 1000 m3. Spalanie tego gazu w wysokosprawnym silniku wytwarza 250 kW energii elektrycznej, używanej do zasilania linii produkcyjnych oraz dodatkowo 300 kW ciepła, które wykorzystywane jest do utrzymania procesów technologicznych w oczyszczalni ścieków. Spalanie biogazu pozwoliło na zmniejszenie zużycia prądu w zakładzie o 4,5%.
W zakładach produkujących napoje w Michrowie i Żninie wykorzystuje się ciepło generowane przez kompresory powietrza do podgrzewania wody potrzebnej przy produkcji. Z kolei w instalacji ciekłego dwutlenku węgla, używanego w produkcji napojów gazowanych, powstaje chłód, jako naturalny efekt rozprężania gazu. Chłód ten jest odzyskiwany za pomocą specjalnej instalacji i używany następnie do chłodzenia napojów w trakcie rozlewu. We wszystkich zakładach PepsiCo w Polsce zostało też wymienione oświetlenie na energooszczędne oprawy LED.
Wymierne oszczędności w zużyciu energii i wody
Dzięki systematycznym działaniom popartym inwestycjami w innowacyjne rozwiązania zakłady PepsiCo w Polsce znacznie obniżyły zużycie energii i wody na jednostkę gotowego produktu. W ciągu ostatnich 6 lat (2009 – 2015) produkujący napoje zakład w Michrowie ograniczył zużycie energii na litr gotowego napoju aż o 34%, a wody o 22%. W Żninie na litr gotowego napoju zużywa się teraz o 42% mniej energii i o 5% mniej wody niż 6 lat temu. Zakład w Żninie ma najniższy wskaźnik zużycia energii na litr wyprodukowanego napoju w grupie PepsiCo w regionie obejmującym Europę, Rosję i Turcję – tylko 0,049 kWh/litr. Zakład w Grodzisku Mazowieckim potrzebuje dziś o 9% mniej energii i o 27% mniej wody niż przed 6 laty, aby wyprodukować kilogram chipsów ziemniaczanych. Produkujący chrupki i inne słone przekąski zakład w Tomaszowie Mazowieckim zdołał obniżyć zużycie energii na kilogram gotowego produktu o 16%, a wody aż o 58%.
Recykling 99% odpadów
Aby zminimalizować ilość odpadów wywożonych na wysypisko, PepsiCo odzyskuje w swoich zakładach i przekazuje do recyklingu łącznie ponad 99% odpadów produkcyjnych – głównie papieru i plastiku, chroniąc przed wycinką tysiące drzew rocznie i zmniejszając zużycie ropy naftowej.
Działanie ze świadomością celu
„Nasz główny cel to dostarczanie konsumentom ich ulubionych napojów i przekąsek, ale równie ważne jest dla nas, aby produkować je w sposób odpowiedzialny, dbając o środowisko naturalne. Jesteśmy dumni, że wspólnym wysiłkiem pracowników naszych zakładów produkcyjnych, wspartym znacznymi inwestycjami, obniżyliśmy w ostatnich latach zużycie prądu i wody na jednostkę produktu średnio aż o jedną czwartą. Dzięki temu pomagamy zachować środowisko naturalne w jak najlepszym stanie dla przyszłych pokoleń” – powiedziała Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej PepsiCo na Europę Centralną.
Szczegółowe dane o działaniach i sukcesach PepsiCo w zakresie zrównoważonego rozwoju na całym świecie można znaleźć w ostatnim Corporate Sustainability Report, a także na stronie www.howwillwe.com, która prezentuje globalne postępy PepsiCo w realizacji filozofii „Performance with Purpose”, czyli „Działania ze świadomością celu”.