W CEE Hydropolis podczas jednego z najważniejszych wydarzeń w branży turystycznej – XII Forum Promocji Turystycznej – zgromadziło się około 200 gości i 33 ekspertów z Polski i z zagranicy. Prelegenci wzięli udział w merytorycznych debatach i prezentacjach dotyczących m.in. dostosowania się do zmian klimatycznych i wpływu podróżujących na turystykę zrównoważoną, nowego spojrzenia na produkt turystyczny oraz przyszłości polskich polskich biur podróży.
XII Forum Promocji Turystycznej, tak jak każda poprzednia edycja przyciągnęła ekspertów nie tylko z Polski, ale też z zagranicy. Nie zabrakło przedstawicieli izb i organizacji turystycznych, hoteli, linii lotniczych, szefów ROT-ów i LOT-ów, urzędników, hotelarzy, touroperatorów i agentów turystycznych. Spotkanie prowadziły Marzena Markowska, redaktorka naczelna Waszej Turystyki i Agnieszka Puszczewicz. Wydarzenie rozpoczęło się od przywitania gości przez Jakuba Mazura, wiceprezydenta Wrocławia. Następnie na scenie pojawił się Marcin Garcarz, wiceprezes MPWiK S.A. we Wrocławiu.
W Hydropolis rozmawiamy o tym, jak podróżować, aby nie szkodzić środowisku, w którym się znajdujemy. Trzeba dokładnie przemyśleć każde działanie, nawet to najmniejsze. Chcemy czerpać z uroku miejsca, w którym jesteśmy, ale jednocześnie nie chcemy go zepsuć. W naszym centrum wiedzy o wodzie, jedynym tego typu obiekcie w Polsce i jednym z niewielu na świecie, każdego dnia odpowiadamy na pytania dotyczące tego, jak podróżować i jednocześnie dbać o środowisko – powiedział Marcin Garcarz, wiceprezes MPWiK S.A. we Wrocławiu.
Zrównoważone podróżowanie – czy to się opłaca?
Pierwsza sesja Forum rozpoczęła się od debaty dotyczącej zrównoważonej turystyki. Do dyskusji zostali zaproszeni: Andrzej Gut-Mostowy – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Oliver Winter – właściciel i CEO a&o Hostels, Michał Fijoł – członek zarządu ds. handlowych PLL LOT, Daniel Puciato – członek zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego ds. handlowych, Alicja Wójcik-Gołębiowska – country manager CEE & Baltics, Ryanair i Jan Herget – CEO Czech Tourism.
Eksperci uważają, że przyszłość podróżowania w dużej mierze będzie zależeć od zrównoważonego rozwoju. Według przytoczonego podczas debaty raportu „Sustainable Travel Report 2022”, aż 71 proc. turystów zadeklarowało, że chce podróżować i zwiedzać w sposób bardziej zrównoważony w tym roku.
Przede wszystkim, to głównie młodzi ludzie zwracają uwagę na to, czy oferta jest ukierunkowana na zrównoważoną turystykę. Oprócz pytań o ceny, zwracają uwagę na pobliskie, lokalne atrakcje, do których mogą udać się pieszo bez zbędnego wykorzystania transportu. Odnośnie do noclegów, to także młodzi ludzie, którzy mają wizję ekologicznego i zrównoważonego rozwoju branży turystycznej coraz chętniej decydują się na pobyt w hostelach – powiedział Oliver Winter, właściciel i CEO sieci hosteli młodzieżowych a&o Hostels.
Jan Herget, CEO Czech Tourism odniósł się do regulowania napływu turystów w najpopularniejszych miejscach za pomocą wprowadzenia biletów. W odpowiedzi zareagował Andrzej Gut-Mostowy, Sekretarz Stanu w polskim Ministerstwie Sportu i Turystyki, który uważa, że dostęp do dóbr kultury i przyrody nie powinien być ograniczony dla grupy zamożniejszych osób.
Turystyka nie będzie się rozwijać tam, gdzie jest degradowane środowisko. Powinniśmy sprawić, aby ruch turystyczny jak najmniej wpływał na ekologię, bo turyści oczekują, że ich pobyt nie wpłynie negatywnie na środowisko. W przypadku parków narodowych jest nieco ciężej nad tym zapanować, ale te atrakcje powinny być dostępne dla wszystkich. Musimy wypracować mechanizmy, które będą sprawnie działać i nie będą szkodliwe, ponieważ turystyka jest naszym dobrem, o które stale powinniśmy dbać – skomentował Andrzej Gut-Mostowy, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Przedstawiciele linii lotniczych Alicja Wójcik-Gołębiowska, country manager z Ryanair oraz Michał Fijoł, członek zarządu PLL LOT omówili działania, jakie podejmują przewoźnicy lotniczy w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na branżę turystyczną. LOT prowadzi szereg działań, takich jak minimalizowanie zużycia paliwa, zmniejszanie ciężaru samolotu, czy ograniczenie zużycia plastiku poprzez wprowadzenie naczyń wielorazowych. Natomiast linie Ryanair chciałyby do 2050 roku ograniczyć do zera emisję dwutlenku węgla. Wśród zmian pojawił się też obieg elektroniczny dokumentów, które nie są już drukowane. Dodatkowo plastikowe naczynia na pokładach wszystkich ich samolotów pochodzą z recyklingu.
Przyszłość wycieczkowców po pandemii
Po przedstawieniu wyników podsumowujących Rok Kobiet i Akademii Liderek Turystyki – wstęp do Turystycznej Karty Różnorodności przyszedł czas na pojedynek ekspertów. Udział w nim wzięli Alessandro Bottaro – dyrektor sprzedaży i marketingu Costa Crociere oraz Marek Piksa, prezes zarządu w Grupie Atlas Tours.
Widzimy zwiększone zainteresowanie wycieczkami na statkach, a sprzedaż ich wzrasta. W tym roku zmierzamy do wyników z 2019 roku. Liczymy na to, że nam się uda – rozpoczął Alessandro Bottaro.
Natomiast Marek Piksa, prezes zarządu Grupy Atlas Tours, starał się zachować umiar w entuzjazmie i wskazał na fakt, że polski rynek wycieczek na statkach to maksymalnie 150 tys. osób rocznie w porównaniu do 30 mln pasażerów na całym świecie. Jednak zainteresowanie wycieczkami stale rośnie, szczególnie wśród młodych ludzi.
Pandemia była dobrym momentem na wprowadzenie zmian zarówno na pokładach statków, jak i na lądzie. Obecnie kładzie się większy nacisk na podróżowanie w małych grupach czy też na dłuższy czas zwiedzania na lądzie w celu uniknięcia tłumów. Zmienia się również charakter usług, a profil klientów jest inny niż 15-20 lat temu. Oferowane produkty zostały „odmłodzone”, składa się na nie m.in. rozrywka, taka jak pokazy akrobatyczne, występy DJ-ów. Na wycieczkowcach pojawiły się strefy chillout i teatry.
Czy można wypromować miejsce przy pomocy postaci historycznych?
Druga debata podczas XII Forum Promocji Turystycznej nie tylko zachęciła słuchaczy interesującym tematem, ale także wyjątkowymi strojami prelegentów. Udział w niej wzięli Izabela Stelmańska – zastępczyni dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, Krzysztof Otoliński – dyrektor Biura Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Olsztyna, Sergiusz Pinkwart – dziennikarz, podróżnik, Bożena Rjinbout – prezeska Fundacji Serce Polski, związana z Muzeum gen. Maczka, Jozef Mičo – członek rady nadzorczej Regionalnej Organizacji Turystycznej Mała Fatra.
Głównym wnioskiem wyciągniętym z tej debaty był fakt, że najlepsze działania mogą zostać osiągnięte poprzez współpracę. Dobrym przykładem jest Liverpool, miasto znane dzięki The Beatles, gdzie każde miejsce związane z zespołem jest odpowiednio oznakowane, a ich muzyka rozbrzmiewa na ulicach, co tworzy niepowtarzalną atmosferę. Wiele firm w mieście oferujących atrakcje z zespołem ściśle ze sobą współpracuje.
Ciekawostką jest to, że istnieje tylko jeden bilet, który umożliwia zwiedzanie wszystkich domów muzyków i nie ma możliwości zakupienia osobnych biletów na zwiedzanie poszczególnych miejsc. W ten sposób miasto przyciąga turystów zainteresowanych historią muzyków, jednocześnie zapewniając im wygodne i kompleksowe zwiedzanie.
Nieustannie śledzę, w jaki sposób miasto promuje i rozwija się dzięki miejscu, w którym rozpoczęła się muzyczna przygoda The Beatles. Liverpool w ostatnim czasie awansował na drugie miejsce najczęściej odwiedzanych miast w Wielkiej Brytanii. Zainteresowanie miastem muzyki i futbolu przyciągnęło 71,3 mln gości w zeszłym roku – powiedział Sergiusz Pinkwart, dziennikarz i podróżnik.
Jak przyciągnąć turystę luksusowego?
W rozmowie trójcy ekspertów, w której udział wzięli Rafał Szmytke – prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Kamila Przybylska – CEO i co-founder Sound Travel, Angelika Ziemianin – hotel manager hotel Warszawa w Warszawie, prelegenci zostali zapytani o strategię Polski wobec turystów wybierających produkt luksusowy. Jak stwierdził Rafał Szmytke, prezes POT, w Polsce brakuje odpowiedniej promocji, która przyciągnęłaby bogatych i wymagających gości. Jednak pandemia wpłynęła także na definicję luksusu, która uległa zmianie. Zamiast udogodnień dla turystów, coraz ważniejszy jest spokój i bliskość natury.
W turystyce należy również rozróżnić sektor premium od luksusowego. Okazuje się, że dla turystów luksusowych liczba gwiazdek w hotelu nie jest najważniejsza. Oczywiście, poziom usług i wyposażenia muszą być na bardzo wysokim poziomie. Jednak luksusowy turysta oczekuje czegoś więcej, unikalnych doświadczeń, które wyróżniają daną ofertę. Dlatego coraz więcej hoteli i touroperatorów stawia na personalizację i indywidualne podejście do klienta, aby zaoferować mu wyjątkowe wakacje, które zostaną zapamiętane na długo.
W podsumowaniu eksperci zgodnie stwierdzili, że warto skupiać się nie tylko na standardowych usługach, ale również spersonalizowanych i unikalnych doświadczeniach, jakie można dostarczyć gościom.
Biura podróży: stacjonarne czy online?
O tym, czy multiagenci zdominują rynek turystyki wyjazdowej, rozmawiali Radosław Damasiewicz, prezes zarządu Travelplanet.pl i Dariusz Górzny, prezes zarządu Wakacje.pl. W czasie pandemii wiele branż musiało zmienić swoje podejście do sprzedaży. W przypadku turystyki klienci docenili możliwość bezpośredniego kontaktu z agentem, który może odpowiedzieć na ich pytania i doradzić w doborze oferty, szczególnie biorąc pod uwagę zmieniające się często restrykcje związane z pandemią. Dlatego doradztwo, zwłaszcza to dotyczące kwestii sanitarnych i bezpieczeństwa podróży, stało się jeszcze bardziej cenne dla turystów.
Kto zatem preferuje kupowanie wakacji przez internet? To zależy. Od czego? Przede wszystkim od wyboru klienta. Obecnie najlepiej w formie online idzie sprzedaż dla par oraz last minute. Natomiast oferty first minute z gwarancją niezmienności ceny albo dla rodzin cieszą się większym zainteresowaniem klientów, którzy mają bezpośredni kontakt z agentem.
Klienci wybierający wakacje za pomocą strony internetowej różnią się od klienta kupującego wakacje w salonie. Rodziny częściej wykupią podróż w punkcie stacjonarnym, w miejscu, gdzie jest ten bezpośredni kontakt. Faktem jest, że te dwa kanały się dobrze uzupełniają. Po obserwacjach można też stwierdzić, że klient on-linowy kieruje się bardziej ceną przy wyborze wakacji – skomentował Radosław Damasiewicz, prezes zarządu Travelplanet.pl.
Nowe pomysły na produkt egzotyczny
W rozmowie z ekspertem dotyczącej wyboru strategii na przyszłość udział wziął Piotr Burwicz, członek zarządu Rainbow Tours. Pomimo wzrostu sprzedaży wycieczek touroperatora, zaniepokojenie wzbudziło m.in. zmniejszenie marży. Niemniej jednak ten sezon zapowiada się optymistycznie, a kluczem do sukcesu jest dywersyfikacja i wprowadzanie nowych pomysłów, takich jak na przykład wyspa Margharita w Wenezueli, która zapowiada się jako tegoroczny hit.
Jaka przyszłość czeka polskich touroperatorów?
Na zakończenie XII Forum Promocji Turystycznej odbyła się debata na temat przyszłości polskich touroperatorów i tego, jakie wyzwania czekają branżę. Udział w niej wzięli Piotr Henicz – wiceprezes Itaka, Leila Ben Arfi – prezeska zarządu Best Reisen, Karolina Warzybok – prezeska zarządu Eco Holiday, Maciej Nykiel – prezes zarządu Nekera, Marcin Małysz – prezes zarządu Exim, Semir Hamouda – prezes zarządu Sun&Fun i Kaan Ergun – członek zarządu Coral Travel.
Eksperci poinformowali, że chociaż sprzedaż wycieczek spadła po świętach, to do marca udało się już osiągnąć poziom wyprzedania produktu odpowiadający 70 proc. całości sprzedaży podczas jednego z najlepszych dla touroperatorów 2022 roku. Wśród najpopularniejszych kierunków turystycznych dominuje egzotyka, a z bliższych kierunków najwięcej sprzedaży notuje się w Turcji i Chorwacji.
Mimo że obecnie obroty touroperatorów są duże, to nie przekłada się to na wyższe zyski, ponieważ branża jest jeszcze niestabilna i wiele czynników może wpłynąć na wyniki finansowe do końca roku. Jednym z nich może być wejście na rynek nowych graczy, którzy wcześniej sprzedawali wycieczki do Turcji na rynkach rosyjskim i ukraińskim.
Pojawienie się nowych graczy w branży turystycznej, którzy wcześniej sprzedawali wycieczki do Turcji na rynkach rosyjskim i ukraińskim, może przynieść korzyści dla klientów w postaci niższych cen, ale niska cena może mieć również konsekwencje w postaci gorszej jakości usług turystycznych. Natomiast dla mnie ich wejście na rynek motywuje mnie do tego, aby działać jeszcze lepiej i zrewidować nasze portfolio w Turcji. Istotne jest, aby każdy nowy gracz był traktowany z szacunkiem, niemniej jednak ocenimy ich dopiero po wynikach, a nie tylko po zapowiedziach – powiedział Maciej Nykiel, prezes zarządu Nekera.
XII Forum Promocji Turystycznej, było pełne ciekawych debat, inspirujących prelekcji i merytorycznych dyskusji. Poruszane tematy dotyczyły przede wszystkim przyszłości branży turystycznej, a także perspektyw rozwoju oraz nowych trendów.
Organizacja tego wydarzenia zawsze była na najwyższym poziomie, a w tym roku przyciągnęła do Wrocławia najważniejsze osobistości polskiej branży turystycznej. To szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że ruch turystyczny we Wrocławiu niemalże powrócił do stanu sprzed pandemii. Forum utrzymało bardzo wysoki poziom merytoryczny, dostosowując swoją tematykę do aktualnej sytuacji społecznej oraz nowych trendów w turystyce – powiedział Alfred Wagner, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.
Po raz czwarty zostaliśmy partnerem prestiżowego forum. Jest to dla nas niezwykle ważne wydarzenie, szczególnie że odbywa się ono we Wrocławiu. Z każdą kolejną edycją przybywa też coraz więcej osób. W kolejnych edycjach chcielibyśmy też zostać partnerem tego wydarzenia i dalej móc współpracować z organizatorami – powiedział Tomasz Berdowski, prezes MerlinX.
Wydarzenie zakończyło After Party, którego partnerem była Jamaica Tourist Board.
Organizatorem wydarzenia była redakcja portalu branżowego WaszaTurystyka.pl. Współorganizatorem było Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis.
Patronat Honorowy nad forum objęli: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna.
Złotym Partnerem było Wrocław Miasto Spotkań i Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Srebrnym partnerem został: MerlinX.
Partnerami forum byli: Chorwacka Wspólnota Turystyczna, Visit Olsztyn, Costa, Polska Organizacja Turystyczna.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Instytut ESG, Krakowska Izba Turystyki, Polska Izba Turystyki, AM Art Media Agencja PR, Pracodawcagodnyzaufania.pl, RaportCSR.pl.
Źródło: Forum Promocji Turystycznej/WaszaTurystyka.pl/Tour Hub/Weronika Szabelewska