Wystartowała kampania edukacyjna „Obiecajmy”, mająca zmienić nawyki dotyczące oszczędzania wody

W 2030 roku ilość dostępnej wody użytkowej w Polsce będzie nawet o 40 proc. niższa niż zapotrzebowanie na nią. Już teraz w Polsce na 1 mieszkańca przypada średnio około 1600 m3 zasobów wodnych na rok, a to prawie trzy razy mniej niż średnia zasobów wodnych dla przeciętnego Europejczyka (4500 m3/rok). Priorytetem staje się retencja wody deszczowej, która w Polsce nadal jest na niskim poziomie. W odpowiedzi na ten problem firma Reckitt zainicjowała w ramach marki Finish kampanię „Obiecajmy”, w której wraz z partnerem merytorycznym, IMGW-PIB – Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowym Instytutem Badawczym, marką Bosch i National Geographic edukują najmłodszych mieszkańców naszej planety, jak oszczędzać wodę.

 

W ramach kampanii w wybranych przedszkolach, położonych na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną zostaną zainstalowane zbiorniki retencyjne, które pomogą w codziennym gromadzeniu deszczówki. Dzieci otrzymają niezbędne zestawy narzędzi wraz
z nasionami warzyw i owoców, dzięki którym z łatwością będą mogły dbać o roślinność wokół budynków, przy okazji świetnie się bawiąc. Dodatkowo nauczyciele przedszkolni zostaną zaopatrzeni w scenariusze lekcji, które pozwolą na rzetelną edukację najmłodszych na temat konieczności oszczędzania wody. Do tej pory przeprowadzono pilotażowe zajęcia w trzech przedszkolach na terenie Warszawy. Materiały edukacyjne (książeczka w formie elektronicznej, scenariusze zajęć dla przedszkolaków) dostępne będą także na dedykowanej stronie kampanii: https://obiecajmy.finish.pl/

Najmłodsi kluczem do przyszłości

– Dzieci z wybranych przedszkoli na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną otrzymają książeczki o przygodach Kropelki Amelki, która będzie ich przewodnikiem po magicznej krainie „Dostatkowo”. Nasza bohaterka w zabawny i przystępny sposób wytłumaczy najmłodszym, jak codziennie mogą oszczędzać wodę w domu i swoim najbliższym otoczeniu. Mamy nadzieję, że niebieska Kropelka zostanie nową przyjaciółką najmłodszych czytelników i zyska status towarzysza, do którego porad chętnie wraca się na co dzień – mówi Bartosz Stawikowski, Senior Brand Manager marki Finish, która jest inicjatorem kampanii.

– Globalną misją marki Finish od zawsze jest odciążenie ludzi od czasochłonnej i żmudnej czynności zmywania ręcznego, która konsumuje nasz czas i energię. Ponadto, zmywanie ręczne zużywa ogromne ilości wody, więc korzystanie ze zmywarki do naczyń to także oddech dla zasobów wodnych naszej planety. Chcemy, aby znane nam powiedzenie „mądry Polak po szkodzie” przestało obowiązywać i aby edukacja dotycząca oszczędzania wody stała się czymś powszechnym – dodaje Stawikowski.

Susze coraz większym problemem

W 2020 roku niedobory wody w rzekach i glebie pogłębiły się trzeci rok z rzędu. Sezon zimowy 2020/2021 oraz deszczowa jesień znacznie poprawiły sytuację, ale eksperci są zgodni, że problem suszy na pewno będzie powracał. Jednym ze sposobów zapobiegania im w przyszłości jest edukacja najmłodszych, ponieważ to właśnie oni będą się mierzyć ze skutkami zmiany klimatu. Dlatego też do kampanii przyłączył się Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy – IMGW-PIB.

– Bez wody nie ma życia. W hierarchii wszystkich potrzeb życiowych organizmów woda zajmuje pierwsze miejsce – na równi z tlenem. I choć wiemy, że bez wody nie ma życia, zapominamy o jej oszczędzaniu i o tym, że nie da się jej zastąpić. Do dzisiaj bowiem człowiek nie opanował umiejętności i technologii pozwalającej na bezpieczne jej wytwarzanie – mówi Grzegorz Walijewski, Zastępca Dyrektora Centrum Hydrologicznej Osłony Kraju i Rzecznik Prasowy IMGW-PIB. W ciągu najbliższych 50 lat, przewiduje się wzrost temperatury powietrza o około 2-3°C, a na przestrzeni dekady o około 0,6 °C. Opady będą malały, szacuje się, że do 2100 roku spadną aż o około 10 proc. Wzrost temperatury, większe parowanie, niższe opady wpłyną bezpośrednio na zmniejszenie zasobów wodnych. Dane pokazują, że do roku 2030, ilość dostępnej wody będzie o 40 proc. niższa od jej zapotrzebowania – dodaje Grzegorz Walijewski.

Organizatorzy kampanii przekonują, że rzetelna i nowoczesna edukacja ekologiczna powinna zaczynać się od najmłodszych lat, tak aby nawyki i zachowania wykształcone w dzieciństwie towarzyszyły dzieciom również w dorosłym życiu.

Chcielibyśmy, aby w najbliższej przyszłości, nasz program edukacyjny, swoim zasięgiem objął jak najwięcej przedszkoli w Polsce, dlatego bardzo liczymy na zaangażowanie konsumentów i ich wkład w budowanie lepszej przyszłości, w której nie zabraknie nam wody – podsumowuje Bartosz Stawikowski.

Więcej: https://obiecajmy.finish.pl/