Warsztaty UNICEF Polska dla biznesu z udziałem 11 firm. Jak efektywniej współpracować z NGO?

Organizacja UNICEF Polska pod koniec lutego gościła przedstawicieli 11 firm, podczas warsztatów poświęconych tematyce odpowiedzialności społecznej. Dwudniowe spotkanie odbyło się w ramach kampanii #UNICEFdlabiznesu, której celem jest wypracowanie nowego podejścia do współpracy pomiędzy organizacjami społecznymi i biznesem.

W warsztatach UNICEF Polska udział wzięli przedstawiciele znanych polskich i globalnych przedsiębiorstw, a także mniejsze, ale zaangażowane społecznie firmy: Credit Agricole Bank Polska, Digital Care Group, FEYENALLY (najnowszy startup byłego prezesa PizzaPortal – Piotra Kruszyńskiego), Glovo, Grupy LUX MED, Kaufland Polska, Kubota, Legimi, PAGEN, PayU oraz x-kom .

Celem spotkania było zdiagnozowanie istniejących i potencjalnych obszarów współpracy biznesu i organizacji charytatywnych oraz korzyści, jakie mogą z niej wynikać dla obu stron. Przez dwa dni uczestnicy pod okiem trenera biznesu szukali nowych rozwiązań, korzystając z technik kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów.

Obecnie funkcjonujący model współpracy pomiędzy organizacjami społecznymi a biznesem jest dość zamknięty. Często opiera się na klasycznej transakcji. Przekazanie środków w zamian za konkretne działania. Nasze spotkania pokazały, że zarówno biznes, jak i organizacje charytatywne, mają mnóstwo pomysłów i mogą się nawzajem inspirować. Żeby tak się stało, muszą jednak nawiązać partnerski kontakt – wyjaśnia Piotr Piasecki, trener biznesu i prowadzący warsztaty.

Kampania UNICEF Polska jest unikalną inicjatywą w skali Polski i świata

Organizacja chce przedefiniować standardy współpracy sektora NGO i biznesu, podkreślając, że obie strony są beneficjentami takich działań. UNICEF Polska zwraca też uwagę, że długofalowa współpraca firmy i NGO to większa szansa na realną zmianę dla otoczenia i zaangażowanie pracowników.

Mamy z biznesem różne motywy i wizje procesu współpracy, ale okazuje się, że na koniec dnia zależy nam na tym samym – żeby nieść dobro. Najlepiej pokazała to ogromna mobilizacja rodzimych firm w ostatnich dniach w obliczu tragicznych wydarzeń w Ukrainie – przekonuje Paweł Barski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji UNICEF Polska. – Musimy tylko lepiej się poznać. Warsztaty pokazały, że musimy więcej ze sobą rozmawiać i być bardziej elastycznymi.

Wśród uczestników warsztatów znalazły się firmy o sporym doświadczeniu w działaniach z dziedziny społecznej odpowiedzialności biznesu, jak i te rozpoczynające zaangażowanie w CSR.

Warsztaty strategiczne w UNICEF Polska stały się doskonałą okazją do wymiany poglądów, spostrzeżeń i wzajemnych inspiracji. Pracując w interdyscyplinarnym zespole, upewniliśmy się w przekonaniu, że światy biznesu i organizacji NGO da się pogodzić, a nawet zapewnić pomiędzy nimi synergię – mówi Jacek Wach, Dyrektor ds. Marketingu PAGEN. – Mieliśmy także okazję przekonać się osobiście, jak szybko i sprawnie reaguje UNICEF w obliczu zagrożenia zdrowia i życia dzieci. W obliczu wyzwań współczesnego świata przedstawiciele biznesu nie powinni zastanawiać się już nad tym, czy angażować się społecznie, ale jak robić to najbardziej efektywnie.

Przykład fantastycznej pracy organizacji pomocowych ukazuje ich znaczenie

Dwudniowe warsztaty z UNICEF Polska i przedstawicielami innych firm to bardzo ciekawa inicjatywa. Grupa LUX MED od wielu lat angażuje się społecznie, dlatego wymiana wiedzy w tym obszarze była dla nas kolejnym, cennym doświadczeniem. Wspólnie z innymi firmami i samym NGO, mogliśmy wypracować najbardziej efektywne formy współpracy – podkreśla Katarzyna Michaliszyn, Wicedyrektor Komunikacji Korporacyjnej i PR w Grupie LUX MED: – Mieliśmy też możliwość nawiązania relacji z innymi organizacjami zaangażowanymi w działania CSR. Cieszymy się, że byliśmy częścią tego procesu, wyznaczającego nowoczesne podejście do współpracy z NGO. W przekonaniu jak niezbędne jest wspieranie organizacji społecznych, również humanitarnych, umacnia nas jeszcze obserwowana w ostatnich dniach fantastyczna praca, jaką dla obywateli Ukrainy wykonują organizacje pomocowe w Polce.

Piotr Kruszyński, mentor dla startupów i twórca FEYENALLY, wskazuje na podobne aspekty użyteczności warsztatów: – Warsztaty „UNICEF dla Biznesu” to świetna inicjatywa, podczas której przedstawiciele obu stron mogli w neutralnej i bezinteresownej atmosferze zderzyć swoje podejścia i wyobrażenia. Jako reprezentant biznesu zrozumiałem bardzo wiele aspektów działania NGO, których nie miałem świadomości, a także zauważyłem nowe obszary współpracy. Wierzę też, że sam UNICEF Polska dostał od nas dobre narzędzia pozwalające im na jeszcze skuteczniejsze działanie.

Szczegółowe wnioski i wytyczne do współpracy pomiędzy firmami i organizacjami społecznymi zostaną zebrane i udostępnione w postaci tzw. toolkitu. W ramach kampanii UNICEF dla biznesu powstanie także cykl podcastów.

UNICEF śle humanitarną pomoc dla Ukrainy

UNICEF Polska poinformował też, że do Lwowa dotarł pierwszy transport jego pomocy humanitarnej. Jest to część konwoju składającego się z sześciu ciężarówek zawierających około 62 tony zaopatrzenia. Transport został wysłany z największego magazynu humanitarnego UNICEF w Kopenhadze. Wśród produktów pomocowych są m.in. środki ochrony osobistej dla pracowników medycznych, leki, apteczki pierwszej pomocy, zestawy położnicze, sprzęt chirurgiczny oraz materiały edukacyjne i zabawki. Więcej informacji można przeczytać TUTAJ.

Kobieta myjąca dziecko w Kaya, w Burkina Faso. UNICEF we współpracy z partnerami zrealizował od początku 2020 r. około 200 punktów poboru wody; zbudował 6 tys. latryn i rozprowadził 120 tys. zestawów higienicznych w regionie Kaya.
UNICEF przeprowadził również różne działania informacyjne i komunikacyjne w celu przyjęcia dobrych praktyk higienicznych. Źródło: UNICEF Polska.

UNICEF od 75 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Pracuje w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracuje #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich. Realizuje nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. W Polsce pracuje ze szkołami i samorządami. Jest organizacją apolityczną i bezstronną. Więcej informacji na unicef.pl.

Źródło: UNICEF Polska