Na te i wiele innych interesujących pytań odpowiedział nam Paweł Kwiatkowski – dyrektor ds. korporacyjnych, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej S.A. Pełen wywiad opublikujemy w najbliższy poniedziałek.
Kompania Piwowarska prowadzi szeroko zakrojone działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Czy Państwa doświadczenia potwierdzają opinię, że CSR to już biznesowa konieczność?
Zdecydowanie tak. Działania nakierowane na zrównoważony rozwój nie są już kaprysem firmy, w dzisiejszym świecie to raczej konieczność. Coś, co niegdyś było wyjątkowym podejściem do biznesu, stało się niemal normą, w dodatku umotywowaną dobrem firmy. Dotyczy to szczególnie dużych organizacji, które wywierają na swoje otoczenie znaczący wpływ.
Jednak nawet mniejsze przedsiębiorstwa powinny w podstawach swojego działania zawrzeć ideę społecznej odpowiedzialności. To trudne zadanie, ponieważ kiedy mała firma chce się intensywnie rozwijać, jej głównym motorem działania jest zysk, co czasem trudno pogodzić z CSR. Jednak również mniejsi lub dopiero startujący przedsiębiorcy powinni zdać sobie sprawę, że nieodpowiedzialne działania przynoszą krótkotrwałe zyski, a późniejsze koszty mogą być naprawdę wysokie.
W Kompanii Piwowarskiej prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny to spójna koncepcja zarządzania, realizowana zarówno przez kadrę menedżerską, jak i pracowników. Nasza działalność w tej chwili oznacza nie tylko wypracowywanie zysków. Mamy świadomość, że KP jest ważnym członkiem społeczności Poznania, Tychów i Białegostoku oraz innych miast, w których posiadamy swoje oddziały, a także całej Polski, bo nasze produkty można znaleźć właściwie wszędzie.
Dzięki temu wnosimy olbrzymi wkład w życie społeczności i chcemy, by wpływ ten był pozytywny. Stąd promocja odpowiedzialnego spożycia alkoholu, dbałość o środowisko czy nasze zaangażowanie w pomoc lokalnym mieszkańcom i instytucjom: szkołom, szpitalom, ośrodkom. Z tych właśnie społeczności pochodzą przecież nasi pracownicy, a więc integralna część naszej firmy.
Chciałbym również podkreślić, że realizacja strategii CSR nie musi pociągać za sobą trwałych znaczących kosztów. Wręcz przeciwnie, czasem inwestycja zwraca się i przynosi firmie oszczędności. Tak jest np. w przypadku działań proekologicznych. W Kompanii Piwowarskiej z roku na roku ograniczamy zużycie wody potrzebnej do produkcji piwa czy emisję CO2 do atmosfery. To nie tylko działania potrzebne środowisku naturalnemu i sprzyjające lokalnej społeczności, ale również – umiejętnie prowadzone – pozwalające uzyskać znaczne oszczędności.
Więcej – w najbliższy poniedziałek – na RaportCSR.pl