Prowadzenie biznesu to bardzo łatwa sprawa. Jednak, mimo, że takie to proste, wiele przedsiębiorstw upada. To oznacza, że prowadzenie własnego przedsięwzięcia, wcale nie jest takie oczywiste jakby się mogło wydawać. Jak się jednak przekonać, czy człowiek się do tego nadaje? Jest tylko jeden sposób: rozpoznanie bojem czyli rozpoczynając własną działalność – podsumowuje Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.
Przedsiębiorczość jest w Polsce wspierana przez różnego rodzaju projekty. Osoby, które otwierają własną działalność gospodarczą, mogą liczyć na ulgi w opłatach na ubezpieczenia społeczne oraz otrzymać dofinansowanie w wysokości do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od rodzaju prowadzonej aktywności i miejsca zamieszkania. Można też skorzystać z oferty akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, które pomagają w uruchomieniu przedsięwzięcia i wspierają w zakresie administracyjnym. Należy jednak pamiętać, że w tym typie przedsiębiorczości, za biznes odpowiada się całym swoim majątkiem. Co więcej, osoby, prowadzące działalność gospodarczą, przez dziesięć lat, od jej zamknięcia, nie mogą ogłosić upadłości konsumenckiej. Dlatego też przystępując do otworzenia własnego biznesu warto się zastanowić czy nie lepiej będzie rozpocząć od spółki kapitałowej np. od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Jej prowadzenie jest bardziej kosztowne niż działalność gospodarcza, jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie prowadziły własnego przedsiębiorstwa, może okazać się bezpieczniejsze.
Przedsięwzięcie gospodarcze można prowadzić w tradycyjny sposób lub przenieść je do świata wirtualnego jako e-biznes. Wybór zależy oczywiście od pomysłu na rodzaj przedsiębiorczości. Trudno sobie wyobrazić np. zakład fryzjerski, że będzie strzygł wirtualnie. Domeną sieci jest przede wszystkim działalność na odległość, a więc są to najczęściej sklepy internetowe. Jednak w ten sposób można prowadzić wiele innych rodzajów biznesu, chociażby usługi tworzenia i zarządzania stronami internetowymi, e-learning, pomoc prawną, wsparcie systemów komputerowych, usługi księgowe, doradztwo dietetyczne itd. W tym zakresie ograniczeniem jest w zasadzie tylko wyobraźnia i kompetencje. Jeśli nawet całego biznesu nie da się przeprowadzić w sieci, to zawsze może być to ważne narzędzie marketingowe.
E-biznes ma wiele zalet w stosunku do klasycznej działalności. Jego założenie i prowadzenie jest zdecydowanie tańsze. Dlatego warto rozważyć ten typ biznesu, jako pierwszej przedsiębiorczości, ponieważ wymaga on zdecydowanie mniejszych inwestycji. W przypadku e-sklepu czy e-biura nie trzeba wynajmować lokalu, urządzać go, sprzątać, chronić. Początkowo można prowadzić działalność w domu. Nie ma konieczności zatrudniania pracowników, którym bez względu na osiągane przychody trzeba płacić za obecność w pracy. Często przyczyną kłopotów klasycznych sklepów są niewłaściwe lokalizacje i ograniczenie terytorialne i co się z tym wiąże zbyt mała ilość potencjalnych klientów, którzy fizycznie muszą dotrzeć do placówki, aby dokonać transakcji.
Działalność biznesowa w Internecie pozwala na dotarcie do praktycznie nieograniczonej ilości klientów. Sieć znosi ograniczenia terytorialne. Poza zasięgiem pozostają osoby nie korzystające z Internetu. Barierą będzie też ograniczenie językowe. Jeśli jednak strona internetowa będzie prowadzona np. tylko w języku polskim to i tak uzyskuje się dostęp do kilkunastu milionów potencjalnych użytkowników. Żadna klasyczna placówka handlowa nie ma szansy na taki zakres.
Oczywiście w sieci istnieje wielka konkurencja. Oznacza to, że trudniej jest się przebić ze swoją ofertą. Jednak, w większości przypadków, nie chodzi o globalne działania, a wytworzenie własnej niszy dla swoich klientów. Każda działalność wymaga wiedzy i doświadczenia, również ta w Internecie. Ważne jest zatem też aby mieć dobry pomysł na biznes, albowiem trzeba pamiętać, że w prowadzeniu działalności gospodarczej, zawsze chodzi o zaspokajanie potrzeb klientów.
Źródło: http://blogi.polskatimes.pl/zyskiistraty/2016/07/30/urok-wirtualnej-firmy/