Transport. Polska zacieśnia współpracę z Hiszpanią i Litwą

Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera - firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.

Stacja w Czeremsze, na pierwszym planie szynobus Kolei Mazowieckich VT627, którym można się tu dostać z Siedlec, lato 2021 r.

Poszerzają się perspektywy współpracy Polski z Hiszpanią i Litwą w transporcie kolejowym oraz rozwoju kluczowych projektów infrastrukturalnych UE.

Jak wiadomo, transport kolejowy, poza swoją efektywnością, ma również ogromny wpływ na ochronę środowiska. Dzięki niższym emisjom CO2 w porównaniu do transportu drogowego i lotniczego, stanowi kluczowy element w realizacji europejskich celów klimatycznych. Rozwój infrastruktury kolejowej przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, oferując ekologiczne rozwiązania dla przemysłu i społeczeństwa.

Według ostatnich danych w Polsce zelektryfikowanych jest już ponad 60 proc. tras kolejowych. To poziom porównywalny z takimi krajami jak Francja czy Hiszpania. W całej UE rozwój transportu kolejowego zmierza w stronę bezpiecznej i najbardziej ekologicznej elektryfikacji linii kolejowych. Toteż zacieśnianie współpracy ma również ogromny wpływ na ochronę środowiska i zrównoważony rozwój Europy.

Współpraca Polska-Hiszpania w transporcie kolejowym

Polska i Hiszpania rozwijają współpracę w obszarze transportu kolejowego, co stanowi znaczący krok w kierunku wzmacniania infrastruktury transportowej w obu krajach. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz ambasador Hiszpanii w Polsce Ramiro Fernández spotkali się, aby omówić nowe możliwości i projekty na tym polu.

Podczas spotkania wiceminister Piotr Malepszak podkreślił, że partnerstwo z Hiszpanią otwiera nowe perspektywy rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej. Szczególnie ważne jest wykorzystanie hiszpańskich doświadczeń inżynieryjnych w realizacji kluczowych projektów, takich jak Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

– Współpraca w obszarze kolejowym odgrywa istotną rolę w modernizacji infrastruktury transportowej Polski. Cieszy mnie, że obejmuje ona m.in. doradztwo techniczne i wymianę doświadczeń – zaznaczył wiceminister Malepszak.

Rozmowy dotyczyły również wspólnych działań na forum Unii Europejskiej, w szczególności w kontekście polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska zamierza skupić się na wzmacnianiu bezpieczeństwa, konkurencyjności i spójności infrastruktury transportowej w ramach sieci TEN-T. Współpraca z Hiszpanią może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu tych celów.

Via Baltica i Rail Baltica – priorytetowe projekty Polski i Litwy

Równolegle Polska kontynuuje intensywną współpracę z Litwą w obszarze infrastruktury transportowej. Głównym tematem rozmów ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z litewskim ministrem transportu Eugenijusem Sabutisem była budowa kluczowych połączeń drogowych i kolejowych.

Projekt Via Baltica, będący częścią Europejskiego Korytarza Transportowego „Bałtyk – Morze Północne”, to strategiczne połączenie między państwami bałtyckimi a Europą Zachodnią. W Polsce trasa obejmuje drogi ekspresowe S8 i S61, które są już w dużej mierze ukończone. Planowane zakończenie prac na obwodnicy Łomży przewidziane jest na drugą połowę bieżącego roku.

W obszarze kolei kluczowy jest projekt Rail Baltica – zelektryfikowana dwutorowa linia kolejowa łącząca Warszawę z Tallinem przez Wilno, Rygę i Parnawę. Polska inwestuje w modernizację linii Białystok-Ełk, co umożliwi pociągom pasażerskim osiąganie prędkości do 200 km/h. Na ten cel przeznaczono ponad 6 mld zł, co czyni projekt jednym z największych w ostatnich latach.

Wsparcie UE dla projektów infrastrukturalnych

Podczas rozmów polsko-litewskich omówiono również finansowanie kluczowych inwestycji w ramach Wieloletnich Ram Finansowych UE na lata 2028–2034. Ministrowie zgodzili się, że unijne wsparcie jest kluczowe dla kontynuacji ambitnych projektów transportowych.

Przykładem wspólnej inicjatywy jest list skierowany do Dyrektor Generalnej DG MOVE, postulujący zapewnienie środków na rozbudowę połączenia drogowego Augustów – Lazdijai. Podkreślono strategiczne znaczenie tego projektu zarówno dla gospodarki, jak i bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO.

Lokalna infrastruktura transgraniczna

Rozbudowa lokalnych połączeń, takich jak Sankury-Burbiszki, to kolejny element współpracy między Polską a Litwą. Realizacja tych projektów nie tylko poprawia jakość życia mieszkańców regionów przygranicznych, ale także wzmacnia zdolności obronne UE.

Perspektywy na przyszłość

Polska prezydencja w Radzie UE to okazja do kształtowania przyszłości transportu w Europie. Priorytetem pozostaje budowa spójnej, nowoczesnej, ekologicznej infrastruktury, która będzie wspierać rozwój gospodarczy i bezpieczeństwo kontynentu. Współpraca z partnerami, takimi jak Hiszpania i Litwa, oraz efektywne wykorzystanie funduszy unijnych stanowią klucz do realizacji tych ambitnych celów.