SW-4 PUSZCZYK – PRAWDZIWIE POLSKA KONSTRUKCJA

PZL-Świdnik jest kluczowym partnerem polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej w ramach najważniejszych programów śmigłowcowych polskich Sił Zbrojnych – prawie 160 śmigłowców produkcji PZL-Świdnik w służbie polskich Sił Zbrojnych.

Prawie 80% śmigłowców dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym w ostatnich 10 latach to maszyny wyprodukowane w Świdniku (SW-4 Puszczyk, W-3PL Głuszec, W-3WA Sokół w wersji VIP do przewozu najwyższych rangą urzędników państwowych). Pozostałe 20% stanowią śmigłowce produkcji rosyjskiej.

Najmniejszy model w ofercie produktowej PZL-Świdnik – śmigłowiec SW-4 – to prawdziwie polska konstrukcja zaprojektowana w połowie lat 90-tych ubiegłego wieku.
Śmigłowiec przystosowany jest do transportu max. 5 osób, w tym pilota/ów. Znakomite parametry, nowoczesna konstrukcja, łatwość pilotażu, doskonała manewrowość, niskie koszty eksploatacji oraz bezpieczeństwo to cechy, które sprawiają, że SW-4 idealnie sprawdza się do realizacji szerokiego zakresu misji jako śmigłowiec transportowy, patrolowy, łącznikowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia.

Zalety wojskowej wersji SW-4, określanej jako SW-4 Puszczyk, zostały docenione przez polskie Siły Zbrojne, w służbie których znajdują się 24 śmigłowce.

Pełni on tam fundamentalną rolę w ramach szkolenia polskich żołnierzy, a jego wykorzystanie dla potrzeb polskiej armii gwarantuje, że spełnia on wymogi NATO w zakresie szkolenia pilotów. Wśród cywilnych użytkowników śmigłowca SW-4 wymienić zaś można: Brazylię, Włochy, Koreę Południową, Ukrainę oraz Chiny. Śmigłowiec SW-4 stał się też podstawą rozwoju bezzałogowego/opcjonalnie pilotowanego SW-4 Solo RUAS/OPH, który jest obecnie największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie i jednym z najbardziej ambitnych programów badawczo-rozwojowych w branży. Unikalność Solo polega na tym, że śmigłowiec ten, w zależności od potrzeb klientów i rodzaju powierzonych mu zadań, będzie mógł realizować misje bezzałogowe, jak i z pilotem na pokładzie, zapewniając użytkownikom maksymalną elastyczność operacyjną.