Największe obawy zmiany klimatu budzą wśród kobiet i respondentów w wieku 55+. Ponad 80 proc. badanych ma pozytywne skojarzenia z OZE, a blisko połowa uważa, że przejście na zieloną energię obniży ich rachunki za prąd.
W rozwój instalacji słonecznych i wiatrowych w ciągu najbliższych trzech lat planuje zainwestować blisko 60 proc. firm z branż energochłonnych.
Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Statkraft, jednej z największych firm w dziedzinie energetyki wodnej na świecie i największym w Europie producentem OZE, polscy respondenci oraz działające w kraju przedsiębiorstwa wspierają zieloną transformację i chcą, by ich energia pochodziła z odnawialnych źródeł.
Dalsza część tekstu pod filmem
Pod koniec ub.r. na całym świecie moc zainstalowana w OZE sięgnęła 4 000 GW
Energia odnawialna z roku na rok bije kolejne rekordy. Pod koniec 2023 r. na całym świecie moc zainstalowana w OZE sięgnęła 4 000 GW. W Polsce postawy wobec zielonej zmiany różnią się w poszczególnych grupach społecznych i wiekowych, podobnie jak stopień wykorzystania OZE w systemach energetycznych firm. A to właśnie ich decyzje zakupowe i inwestycyjne będą mieć kluczowe znaczenie w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju.
Pozytywne skojarzenia Polaków z energią odnawialną
Ponad 80 proc. pytanych dobrze ocenia perspektywę rozwoju czystej energii. Odnawialne źródła utożsamiają przede wszystkim z niezależnością (39,2 proc.) i bezpieczeństwem energetycznym (32,9 proc.). Ponadto, niemal połowa badanych (47,7 proc.) jest zdania, że przejście na zieloną energię obniży ich rachunki za prąd.
Blisko 47 proc. ankietowanych jest nastawionych pozytywnie, a 42 proc. neutralnie do lokalizacji farm fotowoltaicznych w promieniu do 5 kilometrów od miejsca zamieszkania. Otwartą postawę wobec instalacji OZE w swoim sąsiedztwie wykazują przede wszystkim mężczyźni oraz młodsi respondenci (18-34).
Wiedza o transformacji energetycznej w kraju jest na wysokim poziomie
Pytani o obawy związane z rozwojem instalacji uczestnicy badania wskazują hałas (29,4 proc.), wpływ na bioróżnorodność (18,5 proc.) oraz spadek cen nieruchomości (14,2 proc.). Co szósty stwierdził, że nie dostrzega żadnych zagrożeń związanych z pracą farmy OZE w swoim sąsiedztwie. Jakich korzyści oczekują od inwestorów? Co drugi z badanych wybrał ulgi na energię elektryczną. Na kolejnych miejscach znalazły się inicjatywy na rzecz lokalnych społeczności (32,5 proc.) i rekompensaty pieniężne (30,5 proc.).
– Od dwóch lat działamy nad Wisłą w obszarze rozwoju projektów odnawialnych. Cieszę się, że rynek ten został uwzględniony w tegorocznym badaniu, bo jego wyniki pozwalają nam poznać opinie i obawy Polaków związane z OZE. Wiedza o transformacji energetycznej w kraju jest na wysokim poziomie, jednak wciąż mniej niż połowa respondentów jest pozytywnie nastawiona do rozwoju instalacji odnawialnych w ich okolicy. To pokazuje nam potrzebę intensyfikowania wysiłków na rzecz budowania zaufania, ale też wdrażania zachęt i rozwiązań, które przekonają społeczności lokalne do zielonych inwestycji – mówi Michał Smyk, Country Manager Statkraft w Polsce.
Zrównoważony rozwój priorytetem firm działających w Polsce
Branże energochłonne są świadome korzyści płynących z transformacji energetycznej. Około 90 proc. firm deklaruje, że wypełnienie zrównoważonych zobowiązań jest ich priorytetem, a ponad 70 proc. ma sprecyzowane cele (KPI) w tym obszarze. Wśród działań, których w ocenie ankietowanych reprezentowane przez nich przedsiębiorstwa mogłyby podjąć się w ramach zwiększania ich zielonych wysiłków wymieniają zakup energii z OZE (49 proc.) oraz realizację dodatkowych programów na rzecz obniżania emisji (45 proc.) i edukacji pracowników (36 proc.)
Koszty i technologie barierą w rozwoju zielonych systemów energetycznych
Według wniosków z badania w ciągu najbliższych trzech lat w instalacje słoneczne zainwestować planuje około 60 proc., a turbiny wiatrowe 34 proc. firm. Swoje systemy energetyczne przedsiębiorstwa chcą uzupełnić także o pompy ciepła (38 proc.) i magazyny energii (30 proc.). Co ósma firma rozważa długoterminowe umowy na zakup energii odnawialnej (PPA). Ponadto 83 proc. organizacji deklaruje gotowość do poniesienia dodatkowych kosztów z tytułu zakupu certyfikowanej energii. Ankietowani zostali także zapytani o bariery, które utrudniają ich firmom wdrożenie strategii energetycznych. Na pierwszym miejscu wskazali oni koszty (47 proc.), następnie technologie (31 proc.). Ponad 20 proc. respondentów wymieniło także regulacje.
– Szereg sektorów stawia dziś na dekarbonizację. Liderami w tym obszarze są branże energochłonne, dla których zrównoważony rozwój jest niezbędnym warunkiem rozwoju biznesu. Wnioski z badania pokrywają się z naszymi doświadczeniami ze współpracy z podmiotami z tej grupy: przemysłem stalowym, firmami telekomunikacyjnymi czy producentami materiałów budowlanych. W przypadku czynników, które skłaniają te przedsiębiorstwa do sięgania po czystą energię są: redukcja kosztów zakupu energii elektrycznej oraz zazielenianie ich produktu. Tego oczekują od nich zarówno Klienci końcowi, jak i partnerzy biznesowi. Z kolei największą barierą, którą potwierdziły wyniki ankiety, są wysokie koszty zabezpieczeń finansowych długoterminowych kontraktów – mówi Kornel Koronowski, Head of Origination Poland w Statkraft.
Więcej informacji na temat badania można znaleźć tutaj.
To też może Cię zainteresować:
https://raportcsr.pl/debata-wei-jak-stabilne-prawo-moze-uwolnic-potencjal-oze/