O 16 proc. spadła r/r w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. emisja CO2 związana ze statkami wpływającymi i stacjonującymi w polskich portach. Największe spadki zanotowano dla statków w Porcie Gdańskim (o 24 proc.), a najmniejsze w porcie w Świnoujściu (1 proc.).
Dynamika spadku emisji jest znacznie większa niż względnie niewielki spadek liczby wpłynięć do polskich portów – w okresie I-IX 2024 r. do polskich portów wpłynęło 14,5 tys. statków – niespełna o 200 (1,3 proc.) mniej niż w tym samym okresie 2023 r. – napisał Adam Juszczak w Tygodniku Gospodarczym PIE, nr 43/2024.
Emisje związane ze stacjonowaniem i bezpośrednią obsługą statków stanowią mniej niż 25% emisji związanych z funkcjonowaniem polskich portów
Jego zdaniem największy spadek emisji można zauważyć w przypadku przebywających w polskich portach statków towarowych (o 24 proc.) – wciąż jednak to ten typ statków odpowiadał za większość emisji (62 proc. w porównaniu do 68 proc. w 2023 r.). Spadek ten nie wynika jednak tylko ze spadku liczby statków towarowych zawijających do polskich portów, których w okresie I-IX 2024 r. było o 5 proc. mniej.
Jak zaznacza ekspert, emisje związane ze stacjonowaniem i bezpośrednią obsługą statków stanowią jednak mniej niż 25 proc. emisji związanych z funkcjonowaniem polskich portów. Całościowe emisje całego morskiego łańcucha dostaw związanego z portem w Gdańsku w 2022 r. wynosiły ponad 1,2 mln ton CO2. W 2022 r. Port Gdański był 20. najbardziej emisyjnym portem w Europie. Największe emisje związane były z funkcjonowaniem portów w Rotterdamie (13,7 mln), Antwerpii (7,4 mln) i Hamburgu (4,7 mln). Port w Gdańsku emitował 19 kg CO2/tys. ton przeładunku, czyli niemal dwukrotnie mniej niż średnia emisyjność trzech największych europejskich portów.
Choć emisje transportu morskiego stanowią tylko 2% światowych emisji, ten typ transportu aż w 99% korzysta z paliw kopalnych
Adam Juszczak podkreśla, że choć emisje transportu morskiego stanowią tylko 2 proc. światowych emisji, ten typ transportu aż w 99 proc. korzysta z paliw kopalnych, dlatego jego dekarbonizacja będzie istotna dla realizacji globalnych celów klimatycznych. W europejskim obniżeniu emisji CO2 związanej z działaniem portów mają pomóc działania planowane w przyjętym w 2023 r. unijnym rozporządzeniu ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
– Do 2030 r. porty morskie, do których zawija co najmniej 50 dużych statków pasażerskich lub 100 kontenerowców będą miały obowiązek zapewnienia tym jednostkom zasilania za pomocą energii elektrycznej pobieranej z lądu.