Rynek pracodawcy

Spowolnienie gospodarcze i – w konsekwencji – coraz bardziej niepokojące wskaźniki zatrudnienia powodują, że już od dłuższego czasu mamy do czynienia z  tzw. rynkiem pracodawcy. Często można spotkać się z opiniami, że pracodawcy wykorzystują trudną sytuację gospodarczą jako pretekst do pozbycia się niepotrzebnych pracowników. To nieprawda. Odpowiedzialny i doświadczony menedżer doskonale wie, że lojalna i wykwalifikowana kadra jest motorem rozwoju i przyrostu wartości firmy. I powinna znajdować się na ostatnim miejsca w ewentualnych planach ograniczania kosztów. Dlatego w trudnym dla  przedsiębiorców i pracowników okresie szczególnie należy docenić podmioty, które stawiają kadrę na pierwszym miejscu i przykładają szczególną wagę do polityki pracowniczej.

Krajowa Izba Gospodarcza wraz z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Instytutem Nauk Ekonomicznych PAN, Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego “Teraz Polska”, Centrum Monitoringu Wolności Prasy przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, Instytutem Globalizacji, Wyższą Szkoła Ekologii i Zarządzania oraz Stowarzyszeniem Integracja i Współpraca od kilku lat nagradza w konkursie „Pracodawca Godny Zaufania” firmy działające na polskim rynku, które w zakresie polityki pracowniczej sięgają po ciekawe i skuteczne rozwiązania. Celowo wymieniłem wszystkich partnerów, ponieważ ich liczba i autorytet świadczy o tym, że starania przedsiębiorców w sferze pracowniczej doceniają najważniejsze instytucje państwowe, organizacje pozarządowe i uczelnie.

Konkurs od kilku lat udowadnia, że czołowi polscy pracodawcy rozumieją, że inwestowanie w pracowników, ich rozwój oraz poczucie stabilizacji, jest skutecznym instrumentem budowania przewagi konkurencyjnej i rozwoju firmy. Wśród polskiego biznesu nie brakuje przykładów takich postaw. Popularna sieć handlowa Biedronka nagrodzona została tytułem „Pracodawcy Godnego Zaufania” m.in. za program skierowany do pracowników profilaktyki zdrowotnej. Z kolei PKP Cargo pod wodzą (wtedy) prezesa Balczuna potrafiło w profesjonalny sposób i z szacunkiem dla pracowników podejść do trudnego tematu restrukturyzacji. Inna znana firma, Polkomtel, została doceniona za wsparcie  młodych matek w bezstresowym powrocie do pracy po urlopach macierzyńskich i wychowawczych i danie im możliwości dostosowania godzin pracy lub umożliwienie pracy zdalnej. To tylko kilka przykładów, przeczących stereotypowi pracodawcy, który wykorzystuje swoją pozycję w relacjach z pracownikami. Powinny stać się przykładem dla innych.

Często można usłyszeć głosy mówiące, że jednym z najbardziej dotkliwych skutków zawirowań w światowej gospodarce, których doświadczamy od 2008 roku jest utrata zaufania do świata finansów, biznesu i polityki. Warto więc podkreślić , że odpowiedzialna polityka pracownicza powinna być na pierwszym miejscu w strategii budowania zaufania do firmy.

Andrzej Arendarski – prezes Krajowej Izby Gospodarczej