Ruszyła kampania społeczna FASOFF

O tym wciąż trzeba przypominać i mówić głośno: NIE PIJ W CIĄŻY. Nawet mała ilość alkoholu może  być przyczyną FAS – jednego z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Dlatego po raz drugi  Fundacja „Dom w Łodzi” przy wsparciu Kompanii Piwowarskiej rusza z kampanią społeczną  FASOFF.

„Świadomość zagrożenia i dramatycznych skutków picia alkoholu w czasie  ciąży jest niestety nadal bardzo mała – ciągle pokutuje przekonanie, że jeden  kieliszek nie zaszkodzi dziecku. A to nieprawda. Skutki oddziaływania alkoholu na układ nerwowy i narządy wewnętrzne dzidziusia mogą się okazać  dramatyczne. Wiemy to doskonale, bo wśród naszych podopiecznych  są dzieci obarczone FAS.” – mówi Jolanta Bobińska, założycielka i prezes Fundacji „Dom w Łodzi”.

Czym jest FAS?

FAS, czyli płodowy zespół alkoholowy, to jedno z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Alkohol  spożywany w czasie ciąży uszkadza układ nerwowy i narządy wewnętrzne płodu. Dzieci z FAS zwykle  przychodzą na świat przedwcześnie, z niską masą urodzeniową, wadami serca i wzroku, z wyraźnymi  dysmorfiami twarzy. Efekty uszkodzeń układu nerwowego dają się we znaki na każdym etapie  – od zaburzeń naturalnych odruchów, po opóźnienie rozwoju, które uniemożliwi samodzielne dorosłe życie.

Wśród podopiecznych domu dziecka dla dzieci chorych Fundacji „Dom w Łodzi” są maluchy, które  w wyniku FAS urodziły się z zagrażającą życiu wadą serca, bez odruchu ssania i odruchu moro.  To dzieci, które na skutek działania alkoholu w życiu płodowym, były skazane na ciężkie operacje,  wielomiesięczne pobyty w szpitalach, karmienie za pomocą sondy. To dzieci, które – pomimo  codziennej rehabilitacji i intensywnego leczenia – być może nigdy nie będą w stanie żyć samodzielne.

„FAS nie jest chorobą, bo nie można jej wyleczyć. To tragiczny wyrok na całe życie. Dlatego musimy  wszyscy głośno przypominać: nie pij w ciąży. Bardzo liczymy na zaangażowanie społeczne. Cieszymy  się, że w akcję włączają się influencerzy i osoby znane. Razem możemy zmienić los dzieci” – mówi  Jolanta Bobińska.

Na czym będzie polegać kampania?

Kampania FASOFF ruszyła 9 września – w Światowym Dniu FAS. Organizatorzy chcą w działania zaangażować społeczność internetową – tradycyjnie chodzi o wstawienie na swoim profilu zdjęcia z odwróconym kieliszkiem i komentarzem: nie pij w ciąży / ciąża bez alkoholu.
Powstanie też spot – a nawet jego kilka wersji – z udziałem influencerów i znanych blogerów.

Partnerem projektu FASOFF jest Kompania Piwowarska – firma odpowiedzialna społecznie, która od wielu lat przypomina, by w ciąży nie pić alkoholu, nigdy nie jeździć po alkoholu i nigdy nie podawać i sprzedawać alkoholu nieletnim.

„Nasze stanowisko w sprawie spożywania alkoholu jest jasne – nigdy  w ciąży. Bardzo zależy nam, aby piwo było spożywane tylko w bezpiecznych  warunkach, bez szkody dla siebie i innych. Nasze działania edukacyjne  prowadzimy już od wielu lat. Staramy się przy tym prowadzić je we  współpracy z innymi podmiotami, aby zwiększać ich skuteczność i zasięg.  Stąd nasza współpraca z „Domem w Łodzi” – placówką, która doskonale wie  jak wiele złego wyrządza spożywanie alkoholu w ciąży i jak bardzo trzeba  jeszcze przestrzegać przed tego rodzaju zachowaniem.”  – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.

Źródło: Kompania Piwowarska