Rekordowa liczba raportów zgłoszonych do Konkursu Raporty Społeczne

Do 11. edycji konkursu na najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zgłoszono rekordową liczbę publikacji. Konkurs organizują Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte.

44 raporty wezmą udział w tegorocznej odsłonie Konkursu Raporty Społeczne. To rekord w jego dotychczasowej historii. Wcześniej zbliżony wynik uzyskano tylko w 2015 roku – było ich wówczas 37. Nabór trwał do 7 sierpnia i odbywał się przez stronę raportyspoleczne.pl .

Raporty zgłaszają instytucje, które je przygotowują. W tym roku wśród 44 raportów znalazło się: 40 opracowanych przez firmy, 2 przez fundacje korporacyjne i po jednym przez organizację pozarządową i instytucję publiczną. Poniżej lista organizacji, które nadesłały raporty (kolejność alfabetyczna):

ANG Spółdzielnia (dawniej: ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych)
ArcelorMittal Poland
Bank Millennium S.A.
Bank Ochrony Środowiska
Bank Zachodni WBK S.A.
BGŻ BNP Paribas
BIBUS MENOS Sp. z o.o.
Budimex S.A.
CEMEX Polska Sp. z o. o.
ENEA S.A.
Energa S. A.
Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ
Fundacja Medicover
Fundacja Zaradni
Grupa GPEC
Grupa Allegro Sp. z o.o.
Grupa Żywiec S.A.
ING Bank Śląski S.A.
InterKadra Sp. z o.o.
KGHM Polska Miedź S.A.
Kompania Piwowarska S.A.
Lafarge
Lubelski Węgiel “Bogdanka” S.A.
Margostal Rewolińscy
mBank S.A.
Nestle Polska S.A.
Nutricia Medyczna
Orange Polska (dawniej: Telekomunikacja Polska)
Orbis S.A.
PCC EXOL S.A.
Pelion S.A.
Polenergia S.A.
Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.
PORTA KMI POLAND Sp. z o.o. Sp. k.
Roche Polska Sp. z o.o.
Rossmann SDP Sp. z o.o.
Schenker Sp. z.o.o.
Signal Group
SuperDrob
Tauron Polska Energia S.A.
Tesco Polska Sp. z.o.o.
Unibep S.A.
Urząd Transportu Kolejowego
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

Wszystkie zgłoszone raporty zostaną opublikowane w „Bibliotece Raportów” na stronie raportyspoleczne.pl. Następnie przez witrynę odbędzie się głosowanie internetowe. Rozpocznie się 16 sierpnia i potrwa przez miesiąc. Raport z najwyższą liczbą głosów otrzyma nagrodę internautów. Ogłoszenie nagrody w tej i pozostałych kategoriach (nagroda główna, najlepszy debiut, nagroda dziennikarzy, nagroda Ministra Rozwoju, wyróżnienia) odbędzie się na początku października.

– To świetna informacja dla nas, organizatorów konkursu. Pokazuje, że firmom i organizacjom zgłaszającym raporty coraz bardziej zależy na prezentacji działalności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Udział w naszym konkursie jest  taką  dodatkową szansą na szersze dotarcie z informacjami  o ich zaangażowaniu, pokazującą zarazem dbałość  o transparentną komunikację  działalności biznesowej. Wydanie raportu to także ważny element strategicznego podejścia do CSR – wymaga mobilizacji całej organizacji, pracy wielu ludzi i czasu, a więc odzwierciedla strategiczne podejście organizacji do kwestii odpowiedzialności – komentuje Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

– Zauważyliśmy, że coraz więcej firm raportuje dane niefinansowe zgodnie ze światowymi wytycznymi raportowania niefinansowego GRI, czy raportowania zintegrowanego IIRC. Około 80% spośród 44 raportów, które wezmą udział w tegorocznej odsłonie Konkursu Raporty Społeczne zostało przygotowywanych właśnie w oparciu o te standardy. Pierwsze raporty zintegrowane dotyczą branży bankowej, gdzie transparentność oraz pokazywanie wartości niefinansowej dla inwestorów i analityków ma wymiar szczególny. Cieszy nas fakt, że firmy coraz częściej starają się wykorzystać mobilizację rynku w postaci nowej ustawy o rachunkowości jako szansę a nie przymus. Również w tym roku zwycięskie raporty będą miały okazję zmierzyć się w konkursie Deloitte Green Frog Awards (GFA) – jedynym konkursie na najlepsze raporty niefinansowe w Europie Środkowej – mówi Irena Pichola, Partner Deloitte, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i w Europie Środkowej.

Konkurs Raporty Społeczne odbywa się od 2007 roku, a jego organizatorami są Stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firma Deloitte. Głównym celem inicjatywy jest zwrócenie uwagi na znaczenie raportowania niefinansowego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Dzięki konkursowi wyróżniane są przedsiębiorstwa, które nie tylko prowadzą działalność, biorąc pod uwagę interes społeczeństwa i środowiska, ale także potrafią w sposób jasny, przejrzysty i wiarygodny zaprezentować swoje dokonania w publikowanych raportach. Konkurs  przyczynia się do transparentności działań organizacji i podejmowania dialogu z interesariuszami, stanowi też dobre źródło inspiracji do tego, w jaki sposób raportować dane niefinansowe. Jest to ważne w kontekście wdrożonej w Polsce dyrektywy 2014/95/UE o ujawnianiu informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy.