Recykling asfaltu – ekologiczna przyszłość dróg w Polsce

Czy wiesz, że aż 33% asfaltu w Polsce pochodzi z recyklingu? To innowacyjne podejście pozwala na efektywne wykorzystanie materiałów pozyskanych z rozbiórek starych dróg, minimalizując potrzebę sięgania po nowe surowce.

Proces recyklingu asfaltu przypomina przetwarzanie szkła czy plastiku. Pierwszym etapem jest usunięcie starych mas bitumicznych, które trafiają do wytwórni mieszanek asfaltowych. Tam materiały są granulowane, przesiewane i mieszane z nowym asfaltem, co umożliwia ich ponowne wykorzystanie. W metodzie recyklingu asfaltu na ciepło można przetworzyć nawet 100% materiału, podczas gdy metoda na zimno pozwala na ponowne użycie 20-30% surowca.

Ekologiczne korzyści recyklingu asfaltu

Recykling asfaltu to nie tylko oszczędność surowców, ale również realny wpływ na ochronę środowiska. Kluczowym elementem asfaltu jest bitum – produkt ropopochodny, którego produkcja jest obciążająca dla planety. Dzięki recyklingowi możliwe jest ponowne wykorzystanie istniejącego bitumu, co redukuje zależność od ropy naftowej i zmniejsza emisję CO2. To podwójna korzyść: chronimy zasoby naturalne i ograniczamy ślad węglowy.

Liderzy ekologicznych rozwiązań

Jednym z przykładów firm wdrażających innowacyjne technologie w Polsce jest STRABAG. Dzięki zaawansowanym procesom firma nie tylko chroni środowisko, ale również znacząco redukuje emisję CO2. Strategia neutralności klimatycznej realizowana przez STRABAG zakłada osiągnięcie zeroemisyjności do 2040 roku, zgodnie z hasłem „Work on Progress”.

Również inne firmy, takie jak PORR SA, podejmują działania na rzecz dekarbonizacji. Podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, dyrektor Dominika Żwirbla-Kalman podkreśliła, że firma stawia sobie ambitne cele redukcji emisji o 42% w zakresie 1 i 2. To przykład podejścia, które łączy zrównoważony rozwój z rzeczywistością rynku o niskiej marżowości.

Pierwsza niskoemisyjna autostrada w Polsce

STRABAG wraz z Cement Ożarów S.A. podjął pionierskie działania, stosując innowacyjny materiał do budowy nawierzchni betonowej. Dzięki temu na zlecenie GDDKiA powstaje pierwsza w Polsce niskoemisyjna autostrada, której budowa generuje o około 30% mniej emisji CO2.

Nowy rodzaj nawierzchni nie tylko redukuje ślad węglowy, ale także poprawia bezpieczeństwo i komfort kierowców. Jaśniejszy beton lepiej odbija światło, co przekłada się na mniejsze koszty oświetlenia i lepszą widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo, pomaga zmniejszyć efekt miejskiej wyspy ciepła.

Recykling asfaltu – droga do zielonej przyszłości

Transport drogowy i budowa infrastruktury mogą być bardziej ekologiczne, a recykling asfaltu jest tego najlepszym przykładem. Dzięki ponownemu wykorzystaniu surowców możliwe jest nie tylko zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, ale również ograniczenie eksploatacji naturalnych zasobów. Wspieranie takich inicjatyw to krok w stronę zrównoważonego rozwoju i ochrony naszej planety.

Źródło: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7283033512297836544/