Raportowanie ESG i ograniczenie emisji CO2 ma być ważnym elementem polityki podróży firm

Francja zakazała lotów krótkodystansowych pomiędzy miastami, gdzie istnieje alternatywa podróży pociągiem. Dotyczy to połączeń między Paryżem a miastami takimi jak Nantes, Lyon i Bordeaux. Zakaz nie dotyczy lotów przesiadkowych.

Komisja Europejska chce, by w 2025 r. wszystkie firmy, które zatrudniają powyżej 250 osób, wdrożyły raportowanie ESG (propozycja Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD).

Jak mówi Filip Błoch, współzałożyciel i prezes WorkTrips.com, polskiego start-upu pomagającego w organizowaniu podróży służbowych, taki zakaz był do przewidzenia.

– Europa dąży do tego, aby raportowanie ESG i ograniczenie emisji CO2 było ważnym elementem polityki podróży firm. Francja jest jednym z pierwszych przykładów, że prędzej czy później przedsiębiorstwa będą musiały wziąć to pod uwagę i korzystać z rozwiązań, które pomagają w zrównoważonym rozwoju – mówi Błoch.Zakaz we Francji jest wynikiem ustawy, która weszła w życie dwa lata po tym, jak ustawodawcy zagłosowali za zniesieniem tras, na których tę samą podróż można odbyć pociągiem w mniej niż dwie i pół godziny. Jest to i tak mniej rygorystyczny zakaz, niż wcześniej zakładano. Francuska Konwencja Obywatelska w sprawie Klimatu, która została utworzona przez prezydenta Emmanuela Macrona w 2019 r., zaproponowała rezygnację z podróży samolotem w przypadku podróży pociągiem trwających mniej niż cztery godziny. Jak podkreśla francuska grupa konsumencka UFC-Que Choisir – „samolot emituje średnio 77 razy więcej CO2 na pasażera niż pociąg na tych trasach, mimo że pociąg jest tańszy, a stracony czas jest ograniczony do 40 minut”.W tym miejscu pomocne są właśnie takie rozwiązania jak WorkTrips.com, które oferują m.in. możliwość stworzenia i wdrożenia spersonalizowanych polityk podróży, W przyszłości będą one pozwalały na organizację wyjazdów z jak najniższym śladem węglowym oraz uwzględnianie tego w raportach ESG. – To są rozwiązania, nad którymi pracujemy – mówi Maciej Stopierzyński.Zakaz lotów na krótkich liniach krajowych we Francji pokazuje, że możliwość elastycznego łączenia różnych środków transportu by podróż pozostawiała jak najniższy ślad węglowy, to przyszłość wyjazdów służbowych.