Santander Bank Polska otworzył pierwszą w Polsce placówkę Work/Cafe, czyli połączenie placówki bankowej, kawiarni i przestrzeni coworkingowej.
Jest to miejsce wymiany pomysłów i doświadczeń. Na świecie Santander prowadzi już niemal 50 takich oddziałów.
– Oprócz kawiarni dostępne są miejsca do pracy, Wi-Fi, drukarki czy kabiny do rozmów telefonicznych. Dodatkowo mamy strefy do odpoczynku, tzw. chilloutowe. Klienci Santander Bank Polska mogą zarezerwować sale na indywidualne spotkania biznesowe. W dedykowanej aplikacji dla Work/Cafe klienci mają możliwość umówienia się z doradcą na spotkanie o określonej porze, a w kawiarni po okazaniu karty otrzymują 30-proc. zniżkę na wszystkie produkty – mówi agencji Newseria Biznes Marlena Piszczan-Gromada odpowiedzialna za nowe formaty i model biznesowy z Santander Bank Polska.
Elastyczne powierzchnie biurowe, które łączą kilka funkcji w jednej przestrzeni, to jeden z dominujących trendów na polskim rynku biurowym. Z raportu CBRE „Rynek biur elastycznych w Polsce 2019” wskazuje, że najczęściej to biura coworkingowe, biura serwisowane oraz inkubatory. Znaczenie elastycznych powierzchni biurowych będzie rosnąć – tylko w Warszawie w ciągu dwóch lat powstanie 18,6 tys. stanowisk pracy do wynajęcia. W 2020 roku rynek przekroczy poziom 200 tys. mkw. elastycznej powierzchni biurowej, a w 2021 roku będzie to już niemal 250 tys. mkw.
– W Warszawie udział powierzchni elastycznych w ogólnych powierzchniach biurowych wynosi około 2,5 proc. Ten wskaźnik jest dość spory w porównaniu do innych stolic europejskich. W Berlinie czy w Barcelonie jest to udział do 2 proc., natomiast w Amsterdamie jest to poziom zbliżony do 5 proc. – mówi Piszczan-Gromada.
Tylko w 2019 roku podaż powierzchni elastycznej w Warszawie przekroczyła 150 tys. mkw. Na świecie – jak wynika z prognoz JLL – w ciągu pięciu lat na 20 największych europejskich rynkach biurowych elastyczna powierzchnia biurowa może wzrosnąć z obecnych 3,5 do niemal 10 mln mkw.
– To nie jest tylko miejsce, gdzie można przyjść, popracować, lecz także przestrzeń, gdzie można nawiązać relacje biznesowe, pozyskać nowych klientów, rozwinąć swoje własne kompetencje poprzez udział w różnego typu eventach. Na rynek wkraczają millenialsi, którzy mają nieco inne oczekiwania dotyczące samej pracy, coraz więcej mamy start-upów, coraz więcej osób pracuje jako wolni strzelcy, osoby zatrudnione nie na etat, ale do realizacji konkretnych projektów. W tej chwili każdy może pracować w dowolnym miejscu na świecie – tłumaczy Marlena Piszczan-Gromada.