Prezes UOKiK: Prezenty pod choinkę kupujmy odpowiedzialnie

Źródło: UOKiK

Świąteczne prezenty kupujmy zgodnie z aktualnym trendem odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji – apeluje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). I przypomina o najważniejszych zasadach świadomego kupowania oraz podstawowych prawach konsumentów.

Rady prezesa UOKiK dotyczą głównie najczęściej wybieranych prezentów które kupujemy w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Są to kosmetyki, elektronika, biżuteria czy zabawki. Przy zakupie tych ostatnich należy zwracać uwagę, aby były nie tylko atrakcyjne, ale i bezpieczne zarówno pod względem składu jak i użytkowania. Zasada dbałości o bezpieczeństwo dotyczy też biżuterii, która może zawierać takie niebezpieczne dla zdrowia substancje jak nikiel, ołów czy kadm. Niektóre grupy konsumentów, na przykład alergicy czy kobiety w ciąży, powinny używać tylko dedykowanych serii kosmetyków. Z kolei przy zakupie telewizora należy sprawdzić, czy wybrany model odbiera telewizję naziemną w standardzie DVB-T2/HEVC.

Źródło: UOKiK

– Kupujmy świadomie i nie dajmy się ponieść szałowi zakupów. Działajmy zgodnie z aktualnym trendem odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji. Nie kupujmy dla samego kupowania. Niech te świąteczne prezenty będą przemyślane, a nasze decyzje zakupowe niech uwzględniają gust i upodobania osób obdarowywanych – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. I podkreśla: – Źle wybrane produkty np. kosmetyki czy ubrania mogą się zmarnować, gdy nie będą używane. Nietrafiony prezent stanie się odpadem i obciążeniem dla środowiska. Zaplanujmy zatem zakupy świąteczne z wyprzedzeniem i nie dajmy się ponieść impulsywnej konsumpcji, szkodliwej nie tylko dla środowiska, ile przede wszystkim – dla naszej kieszeni.

Źródło: UOKiK

Prezes UOKiK przypomina też o generalnych zasadach odpowiedzialnego kupowania i podstawowych prawach konsumentów. Chodzi m.in. o sprawdzanie wiarygodności sklepu oraz możliwości zwrotu towaru i zachowanie dowodu zakupu, np. paragonie. Warto także pamiętać, że w przypadku zakupu biżuterii spersonalizowanej (zrobionej na zamówienie, z grawerem) sklep może odmówić przyjęcia zwrotu.

Źródło: UOKiK