Idea CSR (ang. skr. Corporate Social Responsibility) czyli społeczna odpowiedzialność biznesu w ostatnich latach zrobiła oszałamiającą karierę. Wiele przedsiębiorstw włączyło ten aspekt aktywności do swojej narracji.
W epoce pandemii społeczna odpowiedzialność biznesu nabrała zupełnie nowego znaczenia. Premier Mateusz Morawiecki w swoim wystąpieniu podczas III Forum Wizja Rozwoju powiedział: „Koronawirus to taka współczesna światowa wojna, która zmienia układ sił.”
Rzeczywiście SARS–CoV–2 wywołał skutki podobne do stanu wojny, zwłaszcza w sferze gospodarczej i społecznej. Jak zauważyła Marta Kubiak samorządowiec i Poseł na Sejm: „test prawdy dla przedsiębiorstw, które realizują idee społecznej odpowiedzialności biznesu, przyszedł wraz z pojawieniem się koronawirusa SARS–CoV–2.” Skończyły się barwne opowieści o niczym i trzeba było wziąć odpowiedzialność nie tylko za zysk, ale również za społeczność.
Tej sprawie była poświęcona również debata „Społeczna odpowiedzialność w biznesie” podczas ekonomicznej konferencji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W dyskusji moderowanej przez Jacka Górskiego Prezesa Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej udział wzięli: Agata Górnicka – Dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen, Katarzyna Kucharek – Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP, Wiesław Labuda –Prezes Zarządu Fundacji Lotos i Tomasz Małodobry – Fundacji Rozwoju Centrum Macierz Polonii.
Agata Górnicka – Dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen powiedziała, że koncern dostrzegł w zagrożeniu koronawirusem wielki niepokój społeczny. To było impulsem do decyzji o uruchomieniu linii produkcyjnej płynów dezynfekujących, w czasie kiedy tego typu środków zabrakło. Innym wsparciem PKN Orlen była akcja „tanie tankowanie” czyli obniżenie ceny paliw. Koncern przekazał także środki ochrony potrzebującym instytucjom o łącznej wartości 100 milionów zł.
Katarzyna Kucharek – Prezes Zarządu Fundacji Grupy PKP zauważyła, że pandemia odpowiedziała też na kontrowersyjne pytanie: „czy pochodzenie kapitału ma znaczenie?” W Polsce, w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, w walkę z koronawirusa SARS–CoV–2 zaangażowały się głównie przedsiębiorstwa polskie, w szczególności spółki skarbu państwa. Przedsiębiorstwa, które tylko inwestują w Polsce skoncentrowały się na aktywności na swoich macierzystych rynkach. To dobitnie pokazuje, że warto dbać o rodzimy biznes.
Tomasz Małodobry – Fundacji Rozwoju Centrum Macierz Polonii dodał, że „społeczna odpowiedzialność biznesu to również rzetelność wobec kooperantów, w tym regulowanie zobowiązań finansowych. W tym zakresie nie wszyscy zdają egzamin. Przykładem może być Fabryka Kotłów SEFAKO, która zamówiła maski ochronne, otrzymała je, ale nie zapłaciła. Delikatnie mówiąc jest to bulwersujące.”
Agata Górnicka – Dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen powiedziała, że kapitał ma swoje pochodzenie. Uwidacznia się się to zawsze podczas kryzysu. Tak było również w związku pandemią. Zagraniczne przedsiębiorstwa podjęły decyzje o ograniczeniu swojej aktywności w Polsce, a nawet wycofały z kraju sowich pracowników, aby wykorzystać ich w miejscach głównej działalności. Teraz widać dobitnie, że „Polskie firmy, to jest polskie PKB, to są polskie miejsca pracy” – powiedziała Agata Górnicka.
Źródło: Agencja Informacyjna