Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, chce promować czytelnictwo wśród najmłodszych. W drugiej edycji konkursu dla debiutujących twórców „Piórko 2016” ponownie nagrodzi autora najlepszego tekstu dla dzieci i osobę, która ten tekst zilustruje. Książka „Szary domek” autorstwa laureatki pierwszej edycji konkursu sprzedała się w nakładzie ponad 30 tys. egzemplarzy, a w maju ponownie trafi na sklepowe półki.
– Konkurs literacki to nasz pomysł na dotarcie z ideą czytelnictwa do dużej grupy Polaków. Podczas pierwszej edycji udało nam się osiągnąć ten cel – zetknęło się z nią 20 mln Polaków, więc jest to naprawdę dobry wynik – mówi agencji Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska.
Konkurs „Piórko 2015” cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Wpłynęło ponad 4 tys. tekstów i ponad 1 tys. prac graficznych.
– Zachęciliśmy do kreatywnego działania ponad 5 tys. osób w Polsce. Poruszyliśmy różne środowiska, zaczęli się w to przedsięwzięcie włączać różni eksperci, wybitne postaci. Bardzo cieszymy się, że konkurs odbił się szerokim echem – podkreśla Jaworska-Rutkowska. – Dlatego firma Jeronimo Martins zdecydowała się na II edycję konkursu „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”.
Książka, która została wybrana w pierwszej edycji konkursu, w ciągu zaledwie dwóch tygodni sprzedała się w nakładzie ponad 30 tys. egzemplarzy. Jak na książkę dla dzieci jest to bardzo dobry wynik.
– Na prośbę czytelników i odbiorców książka jeszcze raz trafi na sklepowe półki, najprawdopodobniej 16 maja. Będziemy się starali, żeby tak samo przebiegało to podczas kolejnych edycji, czyli żeby dwa razy w roku możliwość i dostępność książki konkursowej była większa – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.
Druga edycja konkursu ruszyła pod hasłem „Przenieś dzieci do świata swojej opowieści”. Zgłaszane teksty powinny mieścić się w przedziale 20–60 tys. znaków i być kierowane do dzieci w wieku 4–10 lat. Zadaniem rysowników będzie przygotowanie projektu okładki i zestawu ilustracji do zwycięskiego tekstu.
Nagrodą dla najlepszego autora i ilustratora jest po 100 tys. zł i wydanie książki. Zgodnie z planem w listopadzie pojawi się ona w sklepach Biedronka.
Przez konkurs literacki sieć chce zachęcać najmłodszych do czytania. Jak podkreślają eksperci, książki mają ogromne wpływ na rozwoju dziecka.
– W świecie multimediów książka jest niezastąpiona, bo pobudza wyobraźnię. W trakcie czytania zachodzi zarówno proces wizualizacji, czyli dziecko stykające się z tekstem spontanicznie tworzy w swojej psychice obrazy, które ten tekst ilustrują, jak i – z czego sobie znacznie rzadziej zdajemy sprawę – proces werbalizacji, wyobrażania sobie i tworzenia określeń słownych do obrazowanych treści. Zatem dziecko, które ma do czynienia z szeregiem rysunków tworzy do nich własną warstwę słowną – mówi dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.
Jak podkreśla przedstawicielka JMP, konkurs „Piórko 2016” to również szansa na wsparcie początkujących twórców. Mogą wziąć w nim udział tylko amatorzy, czyli twórcy, którzy nigdy jeszcze nie publikowali ani tekstów, ani ilustracji. Nie jest jednak jedynym projektem sieci ukierunkowanym na wsparcie utalentowanych osób.
– Mamy też inne projekty wspierające młodych twórców, ponieważ współpracujemy np. z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi im. Strzemińskiego. To jest współpraca polegająca na pobudzeniu do kreatywności młodych twórców, którzy przygotowują konkretne projekty do sprzedaży w sklepach Biedronka. A więc jest to zetknięcie młodej sztuki z tym, czego oczekuje klient i z tym, czego oczekuje komercyjny handel – wyjaśnia Anetta Jaworska-Rutkowska.
Źródło: Newseria