Polska Izba Turystyki edukuje rodziców i klientów biur podróży

Polska Izba Turystyki przedstawiła porady dla rodziców wysyłających dzieci na wakacje oraz nowe zasady ubezpieczania klientów biur podróży.

 

W tym sezonie letnim obowiązują nowe przepisy oświatowe regulujące wypoczynek dzieci i młodzieży. W efekcie starań m.in. Polskiej Izby Turystyki (PIT) w latach 2015-2016  wprowadzono szereg zmian w ustawie o systemie oświaty, ustawie o Krajowym Rejestrze Karnym oraz wydano nowe akty wykonawcze. Dzięki nim wypoczynek dzieci i młodzieży stał się bezpieczniejszy, pod warunkiem, że korzystamy z legalnie działającego organizatora.

Wedle PIT, przed wysłaniem dzieci na obóz czy kolonie należy przede wszystkim zweryfikować organizatora wypoczynku. Każdy podmiot oferujący wyjazdy dla dzieci na zasadach komercyjnych musi posiadać wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (można to sprawdzić na stronie www.turystyka.gov.pl). Każdy wypoczynek musi być też zgłoszony do Kuratorium Oświaty właściwego dla siedziby organizatora. Rodzice mogą telefonicznie lub osobiście sprawdzić w kuratorium, czy dany wyjazd został zgłoszony. Można to też sprawdzić w Bazie Wypoczynku MEN:  www.wypoczynek.men.gov.pl.

Sprawdzając organizatora wypoczynku i upewniając się, że działa on legalnie zyskuje się pewność, że wakacje dzieci będą zorganizowane zgodnie z przepisami. Odpowiedzialność za ich przestrzeganie, za sprawdzenie kadry i warunków, w których przebywa młodzież, spoczywa na Kuratorium Oświaty. Rodzic nie musi więc martwić się o nic innego niż sprawdzenie organizatora i odpowiednie przygotowanie dziecka do wypoczynku. Zanim wyślemy dziecko na wypoczynek warto jednak dopilnować kilku spraw, aby wyjazd przebiegł bez problemów.

Przed wyjazdem należy dokładnie zapoznać się z ofertą wypoczynku, która musi zawierać:

  • dokładne dane teleadresowe organizatora kolonii lub obozu;
  • nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego, wysokość ubezpieczenia KL i NNW w przypadku imprez zagranicznych;
  • miejsce pobytu uczestników, ilość i rodzaj świadczeń (noclegi, wyżywienie);
  • program imprezy;
  • cenę podstawową za wszystkie oferowane świadczenia i informacje o opłatach dodatkowych, obowiązkowych lub fakultatywnych;
  • informację o dokumentach, jakie musi przy sobie posiadać dziecko (dowód osobisty UE, paszport kraje poza UE, legitymacja szkolna).

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, musimy podpisać z organizatorem wypoczynku umowę – zgłoszenie. Przed podpisaniem umowy, należy dokładnie zapoznać się z dołączonymi do niej warunkami uczestnictwa w imprezie turystycznej. Pamiętajmy, że mamy prawo do dodatkowych ubezpieczeń np. od kosztów rezygnacji z imprezy, chorób przewlekłych, sportów ekstremalnych itp.

Obowiązkiem organizatora jest poinformowanie rodziców o wymaganych dokumentach i dodatkowych opłatach, oraz w przypadku wyjazdu  w rejony egzotyczne, o obowiązkowych szczepieniach lub przeciwwskazaniach do udziału w imprezie.

 – Polska Izba Turystyki sugeruje, aby zawsze podpisać z organizatorem umowy na wykonanie usługi oraz zachować dokument potwierdzający dokonanie wpłaty, co stanowi m.in. ewentualne prawo do roszczeń za  źle wykonaną usługę. Podpisując umowę w biurze agencyjnym, pamiętajmy o sprawdzeniu, kto jest organizatorem wyjazdu – przypomina Małgorzata Karwat z Rady Naczelnej PIT.

Podstawą zakwalifikowania – przyjęcia dziecka na wypoczynek jest prawidłowo wypełniona Karta Kwalifikacyjna Uczestnika Wypoczynku. Wypełniając ją należy podać ważne informacje o stanie zdrowia dziecka, alergiach na pokarmy, leki, ukąszenia, telefony kontaktowe do rodziny.

W przypadku, kiedy dziecko zażywa na stałe leki, należy dołączyć informację z nazwą leku, dawkowaniem, imieniem i nazwiskiem dziecka oraz osobno napisanym upoważnieniem na ich podawanie przez opiekuna lub pielęgniarkę. Leki i informacje należy zapakować do torebki z automatycznym zapięciem i przekazać opiekunowi na zbiórce.

Przed wyjazdem rodzic powinien również przygotować dziecko do wypoczynku. Jeżeli dziecko uczestniczy w tego typu wyjeździe po raz pierwszy, należy dowiedzieć się u organizatora o podstawowe wyposażenie kolonisty. Warto też ustalić wysokość kieszonkowego, a przed wyjazdem sprawdzić dokładnie bagaż dziecka. Koniecznie należy omówić z dzieckiem podstawowe zasady zachowania na koloniach lub obozie oraz uczulić, aby przestrzegało wszelkich regulaminów przewidzianych przez organizatora. Należy też ustalić zasady korzystania z telefonu komórkowego z dzieckiem i organizatorem.

Ponadto nadchodzące lato to pierwszy sezon turystyczny, podczas którego klienci polskich organizatorów turystyki zostaną objęci dodatkową ochroną na wypadek niewypłacalności, nieograniczoną żadną górną kwotą. Dotychczasowe zabezpieczenia w postaci gwarancji ubezpieczeniowych bądź bankowych, opiewające na konkretną sumę wyliczaną na podstawie obrotów, zostały uzupełnione przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TGF). W razie niewypłacalności organizatora turystyki, wypłaty z funduszu pokryją więc wszystkie zobowiązania wobec klientów.

– Podkreślamy, że niezwykle istotne jest, aby przed dokonaniem zakupu imprezy turystycznej sprawdzić, czy jesteśmy objęci ochroną. Przysługuje ona klientom legalnie działających organizatorów turystyki, dopełniających wszystkich ustawowych obowiązków. Należy więc sprawdzić w urzędzie marszałkowskim bądź na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki, czy nasz organizator posiada wpis do Rejestru Organizatorów i Pośredników Turystycznych. Ważne jest też, aby sprawdzić, czy na umowie o imprezę turystyczną wyróżniona została składka na TFG – podkreśla Izabela Stelmańska, z-ca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.

TFG dysponuje dziś około 11 mln zł na potencjalne wypłaty odszkodowań dla klientów w ramach II filaru zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności biura podróży. Organizatorzy turystyki wpłacają co miesiąc ok. 2 – 3 mln zł do funduszu. Obecnie ok. 3350 przedsiębiorców miesięcznie składa deklaracje do TFG, zaś około 30 proc. organizatorów turystyki płaci niezerową składkę do TFG. Fundusz przewiduje, że w lecie ten odsetek wzrośnie do ponad 50 proc. bo więcej będzie wyjazdów zagranicznych. Liczba organizatorów dokonujących wpłat wynosiła więc będzie ok. 1850.

TFG oznacza również znaczną poprawę sytuacji klientów wybierających wypoczynek w kraju. Z danych CBOS wynika, że w 2017 roku na wakacje w Polsce zamierza wybrać się łącznie 84 proc. osób planujących w tym roku wyjazdy z co najmniej jednym noclegiem, czyli 49 proc. ogółu dorosłych Polaków. Ta grupa również zostanie objęta zabezpieczeniem w ramach TFG, jeśli zdecyduje się na zakup imprezy turystycznej u organizatora turystyki. Klienci ci nie poniosą żadnych kosztów dodatkowej ochrony, ponieważ organizatorzy turystyki krajowej objęci są składką na fundusz w wysokości 0 zł. Zerową składkę płacą również organizatorzy wyjazdów do krajów mających lądową granicę Polską, a w przypadku Federacji Rosyjskiej w obrębie obszaru obwodu kaliningradzkiego.

– W poprzednich sezonach wakacyjnych Polska Izba Turystyki otrzymywała sporo zapytań dotyczących bezpieczeństwa finansowego wyjazdów krajowych do apartamentów i obiektów noclegowych rezerwowanych za pomocą np. nieznanych na rynku portali internetowych. Myślę, że odpowiedzią na te zapytania jest właśnie wykupienie wypoczynku u zarejestrowanego organizatora turystyki. Warto bowiem pamiętać, że takie właśnie wyjazdy objęte są ochroną w ramach I i II filaru zabezpieczeń – mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.

Zgromadzone w TFG środki pozostają do dyspozycji w razie gdyby zdarzyło się, że gwarancja ubezpieczeniowa bądź bankowa nie pokryje kosztów sprowadzenia klientów z wakacji i zwrócenia zaliczek turystom, którzy nie wyjechali na wakacje wskutek niewypłacalności organizatora turystyki. Ponieważ nie ma górnej granicy kwoty, którą może zgromadzić fundusz, zabezpieczenie na rzecz klientów jest stuprocentowe i realizowane szybciej niż dotychczas, nie trzeba bowiem czekać na zgłoszenie roszczeń od wszystkich klientów.