Polacy chcą rozwiązań zero waste w miejscu pracy [WYNIKI BADAŃ]

Rośnie liczba pracowników m.in. z pokolenia milenialsów, dla której liczy się odpowiedzialność społeczna i proekologiczne podejście pracodawców. Idea zero waste popularyzowana przez coraz więcej osób w życiu prywatnym, zaczyna także być zauważalna w potrzebach sygnalizowanych przez pracowników.

Pracownicy nie tylko opowiadają się za wprowadzaniem proekologicznych rozwiązań do firm, ale także mają świadomość, że niezbędne są działania systemowe, aby wesprzeć planetę. Tak uważa 44% pracujących Polaków uczestniczących w badaniu Dailyfruits, według których kluczem do efektywnych działań wspierających ochronę środowiska są dobrze zaplanowane eko-rozwiązania w firmach.

Zwracanie uwagi na ilość generowanych odpadów, ponowne wykorzystanie produktów, rozsądne zarządzanie zasobami w biurach czy zakładach pracy, to jedne z wielu obszarów, w których możemy realizować w miejscu pracy działania zgodne z ideą zero waste. Budowanie świadomości ekologicznej i dobrych nawyków w miejscu pracy ma szansę odegrać istotną rolę w walce o nasze środowisko. W biurach i zakładach, w których pracownicy spędzają większą część dnia, generowane są duże ilości śmieci, dlatego tak istotna jest ich właściwa segregacja, ograniczenie ilości używanego plastiku oraz korzystanie w miarę możliwości z biodegradowalnych materiałów.

Pracujący Polacy zapytani przez Dailyfruits o konkretne działania, jakie firmy powinny wdrażać z myślą o odpowiedzialności ekologicznej, wskazali wiele różnych propozycji rozwiązań.

Najczęściej wymieniane przez pracowników to: zamawianie owoców i warzyw do biur w wymiennych, wielorazowych skrzynkach – 40% odpowiedzi, segregacja śmieci i oszczędzanie światła – 38% odpowiedzi, współpraca z dostawcami wykorzystującymi ekologiczne rozwiązania – 37% odpowiedzi czy zamawianie do firmy produktów w biodegradowalnych opakowaniach – 29% wskazań.

Wśród rekomendowanych przez pracowników rozwiązań, które pozwalają być pracodawcom bardziej eko, pojawiła się także lokalizacja biura umożliwiająca korzystanie z komunikacji miejskiej lub rowerów, jak również używanie w firmach dystrybutora wody zamiast wody butelkowej.

Wyniki badania pokazują, że eko – tematy zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród Polaków. Przykład firmy dostarczającej codziennie owoce i warzywa dla pracowników do różnych organizacji w całej Polsce, obrazuje także jak na wielu polach można minimalizować negatywny wpływ na środowisko.

– Zaczynając chociażby od wykorzystywania w dostawach owoców w ponad 90% wielorazowych, wymiennych skrzynek, biodegradowalnych opakowań na warzywa czy bakalie aż po zastosowanie oprogramowania logistycznego optymalizującego trasy, aby ograniczyć ilość przejechanych kilometrów. W naszym przypadku staramy się również ograniczać generowanie niepotrzebnych stanów magazynowych i nie marnować żywności, współpracując m.in. z ogrodami zoologicznymi. Eko-rozwiązania wpisują się w ideę CSR. Miejsce pracy może być także istotnym elementem budowania świadomości ekologicznej. Pracodawcy, którzy dbają o środowisko wdrażając przyjazne dla niego rozwiązania zyskują w oczach pracowników. – komentuje Maciej Partyka z Dailyfruits.

Jak pokazało badanie „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” rośnie świadomość ekologiczna Polaków, także w miejscu pracy. Eko-pracodawcy zyskują na rynku pracy, gdyż coraz więcej pracowników chętniej chce pracować dla firm, które dbają o środowisko i wdrażają działania z myślą o przyszłości naszej planety. Proekologiczne projekty i przyjazne środowisku rozwiązania zwiększają atrakcyjność pracodawcy i pozytywnie wpływają na jego wizerunek w dobie wciąż trwającej walki o utalentowanych pracowników.

* W tekście wykorzystano wyniki badania firmy Dailyfruits „Firma w trendzie zdrowia i zero waste”.