Osoby dializowane mogą podróżować. Diaverum wprowadza unikatowy program powrotów dla pacjentów czekających na przeszczep

Diaverum uruchomiło pionierski program d.HOLIDAY Fly Back

Pacjenci poddawani dializoterapii wciąż często uważają leczenie za barierę przed prowadzeniem aktywnego trybu życia. Jednak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, dializy, a od niedawna także oczekiwanie na przeszczep nerki, nie stanowią już przeciwwskazania, by podróżować, odwiedzać bliskich czy wyjeżdżać na służbowe delegacje. To właśnie dla pacjentów oczekujących na przeszczep Diaverum uruchomiło pionierski program d.HOLIDAY Fly Back, który zapewnia powrót lub pokrywa jego koszty, w sytuacji, gdy pacjent musi pilnie wrócić z wyjazdu na ratujący zdrowie i życie przeszczep.  

Obecnie ponad 20 tys. osób w naszym kraju poddawanych jest dializoterapii. Konieczność częstych zabiegów, wymagających regularnej obecności w stacji dializ, sprawia, że pacjenci mają poczucie ograniczenia swobody. Efektem jest niska mobilność pacjentów, którzy rezygnują z wielu życiowych planów w tym m.in. z aktywności społecznej, zawodowej oraz podróżowania. W szczególności dotyczy to pacjentów oczekujących na przeszczep nerki, którzy żyją ze świadomością, że w każdej chwili mogą otrzymać ratujący życie telefon, po którym niezwłocznie powinni stawić się w szpitalu.

Skuteczność dializoterapii

– W Polsce na przewlekłą chorobę nerek (PChN) cierpi ponad 4,5 miliona osób, jest to jedno z najczęstszych schorzeń przewlekłych – występuje częściej niż cukrzyca typu pierwszego i drugiego razem. Leczenie nerkozastępcze, czyli między innymi dializoterapia, a także najskuteczniejsza metoda leczenia nerkozastępczego, czyli ratujący życie i zdrowie przeszczep nerki – to słowa, które zmieniają dotychczasowe życie pacjentów – codzienną rutynę, dotychczasowy tryb życia, wpływają na relacje rodzinne i społeczne. To elementy, które również należy uwzględnić w procesie leczenia – podkreśla prof. Jan Duława, nefrolog, Krajowy Dyrektor Medyczny Diaverum Polska.

Specjaliści, którzy na co dzień opiekują się pacjentami nefrologicznymi, starają się wspierać ich w osiąganiu możliwie satysfakcjonującego życia pomimo choroby – także w aspektach społecznych.

Dializy wakacyjne dają poczucie wolności

Istniejącym już od pewnego czasu są rozwiązaniem są programy dializ wakacyjnych. Pozwalają one pacjentowi na skorzystanie z dializoterapii w innej stacji, niż ta, z której korzysta na co dzień. Może to być np. miejsce wakacyjnego wypoczynku, punkt na trasie dalekiej podróży czy nieodległe miasto, w którym mieszkają dzieci pacjenta.

Jeden z pierwszych takich programów, pod nazwą d.HOLIDAY realizowany jest przez Diaverum, jednego z największych na świecie dostawców usług nefrologicznych.  W jego ramach pacjenci mają łatwy dostęp do opieki nefrologicznej w ponad 450 ośrodkach dializ Diaverum w miastach i krajach innych niż ich miejsce zamieszkania.

– Gdy rozpoczynałam leczenie dializami 9 lat temu, myślałam, że to koniec moich podróży. Znajdowałam się wtedy w kiepskiej kondycji fizycznej i psychicznej. Nie wyobrażałam sobie łączenia podróży z obowiązkowym leczeniem. Kiedy jednak lekarz rozwiał moje wątpliwości znowu zaczęłam myśleć o podróżach. Dializy wakacyjne dają poczucie wolności i możliwość oderwania się od choroby, choćby na chwilę – mówi Joanna Bernet, pacjentka korzystająca z dializoterapii, właścicielka agencji turystycznej, organizującej wyjazdy dla osób dializowanych.

Żyć pełnią życia

– Programy takie jak ‘FLY BACK’ otwierają przed pacjentami na liście do przeszczepu nie tylko nowe możliwości, ale także dają nadzieję na życie pełne aktywności mimo trudnej sytuacji zdrowotnej. Świadomość, że mogą podróżować, odwiedzać bliskich czy kontynuować swoje pasje, wiedząc, że w razie potrzeby mogą bezpiecznie i szybko wrócić na przeszczep, jest nieoceniona. To właśnie dzięki odpowiedniej edukacji pacjenci zyskują pewność siebie, która pozwala im żyć pełnią życia, niezależnie od wyzwań, jakie stawia przed nimi choroba – mówi Dyrektor Joanna Borczak odpowiedzialna w Diaverum za Globalny Marketing.

W Unii Europejskiej polscy pacjenci mogą skorzystać z dializ zagranicznych rozliczając je bezgotówkowo w ramach karty EKUZ. Można więc zaplanować wakacje życia lub odwiedzić zagranicą rodzinę nie wspominając o podróżach służbowych dla pacjentów czynnych zawodowo.

Jedź dokąd chcesz!

– Najważniejsza rzecz, którą chciałabym przekazać innym pacjentom, to po prostu: jedź dokąd chcesz! Kiedy już się zdecydujesz, to planowanie podróży stanie się przyjemnością. Obserwuję, że z roku na rok przybywa coraz więcej rezerwacji dializ zagranicznych. Pacjenci coraz odważniej podróżują, głownie po krajach basenu Morza Śródziemnego, do Włoch, do Grecji i Hiszpanii. Moim ulubionym kierunkiem podróży jest Hiszpania. W tym roku wyjeżdżam na całą zimę w okolice Malagi, aby tam cieszyć się słońcem i korzystać z przyjaznego klimatu. Dla osoby dializowanej jaką jestem to prawdziwe błogosławieństwo. Będę mogła zdalnie pracować, korzystać z dializ w ośrodku Diaverum oraz wypoczywać w przepięknym miejscu. I do tego również zachęcam innych pacjentów, zorganizujcie wyjazd na miarę Waszych możliwości i po prostu cieszcie się życiem! – przekonuje Joanna Bernet.

Teraz specjaliści z Diaverum udostępnili nowe unikalne rozwiązanie dla pacjentów, oczekujących w całej Europie, w tym w Polsce, na przeszczep nerki. Tegoroczne wakacje są pierwszymi, gdy pacjenci nefrologiczni mogą skorzystać z programu powrotnego Diaverum d.HOLIDAY Fly Back.

Program dostępny na europejskim rynku

– Program d.HOLIDAY Fly Back pozwala na najszybszą i bezpłatną podróż powrotną z wyjazdu, w sytuacji, gdy pacjent korzystający z dializ wakacyjnych (programu d.HOLIDAY) otrzyma pilne wezwanie do przeszczepu. Diaverum w takiej sytuacji organizuje na własny koszt najlepszą dostępną opcję podróży z miejsca wypoczynku, aby pacjent mógł bezpiecznie i na czas wrócić do domu na zabieg. Program dostępny jest obecnie na rynku europejskim dla każdego pacjenta podróżującego po Europie i otrzymującego leczenie w klinikach Diaverum. Program ten ma potencjał, aby wspierać tysiące pacjentów oczekujących na przeszczep nerki – wyjaśnia Elenor Mårtensson, d.HOLIDAY Global Customer Manager w Diaverum, odpowiedzialna w centrali firmy za program Fly Back.

Ponad tysiąc polskich pacjentów czeka na przeszczep

Tylko w Polsce pacjentów, znajdujących się na liście oczekiwania na przeszczep jest ponad tysiąc.

Jak podkreśla doktor Domingos Machado, nefrolog i globalny ambasador transplantacji Diaverum, pacjenci oczekujący na przeszczep są pod telefonem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Ponieważ poszukiwanie zgodnego dawcy może trwać od kilku miesięcy do nieraz kilku lat, jest to długoterminowe ograniczenie możliwości podróżowania pacjenta.

– Rozłąka z rodziną i przyjaciółmi, brak możliwości odwiedzenia dzieci, czy wnuków, niemożność zmiany otoczenia, uczestniczenia w wydarzeniach, czy choćby krótkiego weekendowego wypadu oznacza ogromne koszty społeczne i negatywnie wpływa na dobrostan pacjenta. Program wychodzi naprzeciw tym potrzebom pacjentów i znacząco zwiększa ich mobilność. Dzięki niemu pacjenci mogą podróżować, nie obawiając się o najszybszy możliwy powrót, gdyby zaszła taka potrzeba – dodaje doktor Machado.

Jak korzystać z programu Diaverum?

Żeby skorzystać z uruchomionego przez Diaverum programu wystarczy spełnić trzy proste warunki. Pacjent w czasie swojego wyjazdu powinien korzystać z dializ wakacyjnych w jednej z klinik Diaverum (nie jest wymagane, by pacjent był pacjentem Diaverum w swoim macierzystym kraju), powinien powiadomić klinikę wakacyjną, że jest aktywny na liście przeszczepów oraz przebywać w jednym z 42 krajów Europy, w których działa program.

Skorzystanie z programu jest bardzo proste, wystarczy skontaktować się z europejskim call center programu pod nr +46 10 334 05 61 (w dni powszednie od 8:30 do 16:30 CET). Następnie konsultanci przygotują plan podróży i zarezerwują bilety na pierwszy i najszybszy regularnie dostępny środek transportu (samolot, pociąg, autobus itp.), a także zajmą się wszystkimi dodatkowymi ustaleniami dotyczącymi transferu – gdyby np. pacjent w drodze do szpitala musiał odebrać z domu dokumentację medyczną. W programie istnieje też możliwość, by pacjent sam dokonał odpowiednich rezerwacji, otrzyma wtedy pełny zwrot kosztów podróży od Diaverum.

Więcej informacji w języku polskim na temat programu d.HOLIDAY Fly Back znaleźć można na stronie Diaverum Polska: https://bit.ly/PROGRAM-DIAVERUM-FLY-BACK

Przeczytaj też https://raportcsr.pl/anetta-cekala-diaverum-zawod-pielegniarki-jest-wyjatkowy-towarzyszy-czlowiekowi-na-kazdym-etapie-zycia/