Podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach przedstawiciele branży energetycznej i paliwowej rozmawiali o wyzwaniach związanych z transformacją energetyczną. Konrad Jar, dyrektor wykonawczy ds. strategii i innowacji ORLEN, podkreślił, że choć kierunek zielonej transformacji jest utrzymywany, to obecna niepewność geopolityczna spowalnia proces dekarbonizacji.
– Ostatnio jest dużo niepewności, która na pewno nie wpływa korzystnie na tempo zielonej transformacji. Jednak ze słów Komisji Europejskiej wynika, że kierunek jest utrzymywany – powiedział Konrad Jar podczas panelu „Rynek paliw w transformacji”.
Zielone rafinerie i przyszłość rynku paliw
W trakcie dyskusji eksperci omawiali rozwój „zielonych rafinerii”, czyli innowacyjnych technologii paliwowych, oraz kierunki, w jakich branża będzie zmierzać w kontekście wyzwań klimatycznych.
– Myśląc o przyszłości, musimy pamiętać, jak ważne jest dziś zapewnienie bezpieczeństwa. W dobie wojny i niepewności geopolitycznej ropa wciąż pozostaje kluczowym surowcem, a PERN jest stabilizatorem całego systemu – zauważył Daniel Świętochowski, prezes Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych.
Konrad Jar zwrócił uwagę, że obecna niestabilność polityczna, gospodarcza i kapitałowa wpływa negatywnie na tempo zmian w zakresie dekarbonizacji.
– Mamy bardzo dużo niepewności, co na pewno nie jest sprzyjające. W krótkim terminie rozwijały się będą technologie, które już są skomercjalizowane, czyli biopaliwa, w tym bardziej zaawansowane, jak HVO – zaznaczył Konrad Jar.
Przyszłość miksu paliwowego w Polsce
Uczestnicy debaty analizowali, jak może wyglądać miks paliwowy w Polsce za 10–30 lat. Dyskutowali o kierunkach importu ropy naftowej oraz o paliwach alternatywnych, takich jak wodór, paliwa syntetyczne czy elektromobilność.
– Elektryfikacja transportu się rozwija, ale trochę zwolniła ze względów ekonomicznych. Jeżeli koszt baterii spadnie do około 100 dolarów za kilowatogodzinę, samochody elektryczne staną się bardziej konkurencyjne. Rynek paliw syntetycznych również spowalnia, ale jest to kierunek niezbędny dla dalszej ekonomizacji transportu – wyjaśnił Konrad Jar.
Dyrektor ORLEN dodał, że polskie potrzeby na wodór niskoemisyjny są ogromne. Wskazał, że koncern widzi w nim kluczowy element dekarbonizacji rafinerii, zgodnie ze swoją strategią.
Konkurencyjność europejskich firm kluczowa dla transformacji
Konrad Jar podkreślił również potrzebę tworzenia regulacji wspierających konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw energetycznych.
– Wspieramy postulaty regulacyjne, które zwiększą konkurencyjność europejskich firm na rynku. Mamy nadzieję, że Komisja Europejska dostrzega coraz większą rolę konkurencyjności. Wierzymy, że transformacja energetyczna będzie równoważyć działania dekarbonizacyjne z zachowaniem konkurencyjności – dodał dyrektor.
Europejski Kongres Gospodarczy 2025 – rekordowa edycja
Europejski Kongres Gospodarczy 2025 odbył się w dniach 23–25 kwietnia w Katowicach. W wydarzeniu wzięło udział około 17 tysięcy uczestników. Program obejmował 180 sesji tematycznych oraz wystąpienia 1200 prelegentów. Tradycyjnie kongres odbył się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i na stałe wpisał się w kalendarz kluczowych wydarzeń biznesowych w Polsce i Europie.
Źródło: PAP MediaRoom