– Ceną wielkości jest odpowiedzialność – twierdził Winston Churchill. Opinia brytyjskiego premiera idealnie pasuje do działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz ochrony zdrowia i zdrowego stylu życia. Wszak zdrowie jest bezcenne – podsumowuje Bogusław Mazur, sekretarz redakcji RaportCSR.pl.
Korzyści jakie firmom przynosi podejmowanie działań prozdrowotnych są wielorakie. Pracownicy objęci zdrowotną opieką rzadziej chorują i są bardziej lojalni. Klienci informowani o zdrowych produktach chętniej po nie sięgają i kojarzą markę ze zdrowiem. Pacjenci którym oferuje się dodatkowe możliwości powrotu do zdrowia czują się objęci nadzwyczajną opieką, stając się ambasadorami marki. Potencjalni pacjenci mogą stać się rzeczywistymi, a ich profilaktyczne badanie pozwala rozeznać rynek. Wszystkie działania dostarczają też beneficjentom szczególnie deficytowy towar na rynku ludzkich uczuć – poczucie zwiększonego bezpieczeństwa. Popatrzmy na przykłady takich dobrych praktyk.
Szeroko zakrojone prozdrowotne działania podejmuje sieć Biedronka, należąca do Jeronimo Martins Polska. Firma od 2005 r. zaprasza dziesiątki tysięcy swych pracowników na bezpłatne badania profilaktyczne. Tylko w 2014 r. pracownicy skorzystali z ponad 10 tys. badań. W ramach programu „Razem zadbajmy o zdrowie” koncern prowadzi kampanię edukacyjną, której ambasadorami są sami pracownicy. Program badań profilaktycznych został wyróżniony w Raporcie Dobrych Praktyk FOB, zwyciężył w plebiscycie Know Health i otrzymał Nagrodę Zaufania Złoty OTIS 2011 – najważniejszą nagrodę konsumencką polskiego rynku farmaceutycznego.
Sieć Biedronka znalazła się wśród partnerów I Narodowego Kongresu Żywieniowego organizowanego przez Instytut Żywności i Żywienia. Jest to zgodne ze strategią systematycznego poprawiania wartości odżywczej produktów marki własnej, np. poprzez obniżenie zawartości tłuszczu. We współpracy z Instytutem sieć dwukrotnie zorganizowała skierowaną do konsumentów akcję „Czytaj etykiety” i wydała folder z prozdrowotnymi wskazówkami „Wiesz co jesz”. Wprowadziła też nową linię własną produktów spożywczych „kcalculation – licz kalorie!”.
To tylko część prozdrowotnych działań sieci, wśród których można jeszcze wymienić podjęte wspólnie z projektantami Paprocki&Brzozowski oraz Fundacją DKMS Polska akcje promujące dawstwo szpiku kostnego. Szerzeniu idei służyły zaprojektowane specjalnie koce i poduszki, dostępne w sklepach Biedronka. – Zaangażowanie się w inicjatywy wspierające działania na rzecz promocji zdrowia i pomocy potrzebującym oraz budujące świadomość społeczeństwa w tym zakresie na stałe wpisało się w politykę naszej firmy – podkreśliła w wywiadzie dla portalu raportcsr.pl Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska S.A.
Ogromne dokonania ma na koncie Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach. Ponad 410 tys. dzieci uczestniczyło w latach 2007-2014 w programach badań przesiewowych słuchu u dzieci rolników zamieszkałych na terenach wiejskich i badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas I i VI warszawskich szkół podstawowych. Obydwa programy realizuje właśnie Instytut w Kajetanach. Badania pokazały, że ok. 14 proc. dzieci ma problemy z przewodzeniem dźwięku lub zaburzenia odbiorcze, że w grupie dzieci zakwalifikowanych przez lekarzy na badania kontrolne tylko 28 proc. rodziców wskazało na problemy związane ze słuchem u swoich dzieci oraz że tylko 27 proc. z grupy dzieci zakwalifikowanych na badania kontrolne miało wcześniej wykonane badanie słuchu. Czyż nie obrazuje to wagi profilaktycznych działań Instytutu?
Inny z rozlicznych zrealizowanych projektów – przy Instytucie został stworzony Park 10 tysięcy kroków. – Park ma zachęcać naszych pacjentów do aktywności fizycznej i przypominać im, jak ważna dla ich zdrowia jest codzienna dawka ruchu. Każdy krok poprawia zdrowie, ale ruch wśród zieleni jest szczególnie cenny dla organizmu. Leśne otoczenie sprzyja zdrowieniu – wyjaśniał w wywiadzie dla raportcsr.pl prof. Henryk Skarżyński, twórca i dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu oraz Światowego Centrum Słuchu.
Również Diaverum Polska, drugi co do wielkości dostawcą usług nefrologicznych w Polsce, wpisał w kulturę korporacyjną dobro pacjenta. Oczywiście każda medyczna instytucja wpisuje dobro pacjenta na pierwszym miejscu swych wartości, ale czy każda tę zasadę w praktyce realizuje? Tymczasem w Diaverum Polska – firmie, która jednak „żyje” z leczenia dializami – leczenie chorych na przewlekłą chorobę nerek rozpoczyna się możliwie najwcześniej, aby uniknąć groźnych powikłań i jak najdłużej opóźnić konieczność leczenia nerkozastępczego. Pacjenci mogą korzystać też z oryginalnego programu edukacyjnego. – U nas pacjent jest w centrum uwagi. Cały czas podlega stałemu monitorowaniu i dodatkowym konsultacjom – mówi Ryszard Zając, dyrektor naczelny Diaverum Polska. – Takie podejście wpajamy też personelowi. Nasi lekarze nie są rozliczani za efektywność finansową, lecz za skuteczność leczenia.
Firma prowadzi też inne działania mające sprzyjać poprawie samopoczucia pacjentów, takie jak zorganizowanie ogniska w średniowiecznej osadzie Grodzisko Owidz. Zabawa pozwoliła 160 pacjentom i ich rodzinom zapomnieć o chorobie i troskach, co – wedle opinii specjalistów – ma zbawienny wpływ na kondycję psychiczną pacjentów. Event miał też charakter edukacyjny.
Jak widać, działania CSR w zakresie ochrony zdrowia i zdrowego stylu życia mogą być różne. Ale każda firma, niezależnie od wielkości, podejmując je, staje się wielka.
Bogusław Mazur