Tesco dla Szkół, najstarszy w Polsce program edukacyjny, osiągnął kolejny przełomowy sukces. Realizowana w ramach 12. edycji programu kampania edukacyjna „Kulinarni Odkrywcy” osiągnęła nie tylko świetne wyniki, jeśli chodzi o zasięg i liczbę zaangażowanych podmiotów z grup docelowych, ale też, jak wskazują badania ewaluacyjne, miała realny wpływ na zmianę postaw i zachowań dzieci w tak ważnej kwestii, jaką jest zdrowe odżywianie.
Konkurs Tesco dla Szkół – „Kulinarni Odkrywcy” trwał od września 2014 r. do marca 2015 r. i uczestniczyło w nim blisko 3,5 tysiąca uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Konkurs zaangażował także ponad 100 tysięcy osób wspierających dzieci – nauczycieli, rodziców i społeczności lokalne. Na prace konkursowe, czyli 434 przygotowane przez dzieci filmy, oddano łącznie ponad 1,6 mln głosów. 26 szkół wygrało nowoczesny multimedialny sprzęt dydaktyczny, a uczniowie – prawie 800 nagród indywidualnych.
Kulinarni Odkrywcy
Jak wskazały badania, przeprowadzone na zlecenie programu, połowa dzieci w wieku 6-16 lat nie umie nawet zaparzyć herbaty, a co piąty gimnazjalista pozostawiony sam w domu nie będzie w stanie odgrzać sobie gotowej potrawy. Naturalnie zatem, im mniej dziecko potrafi w kuchni, tym bardziej niezdrowo się odżywia. W/w badania wyodrębniły 4 segmenty dzieci ze względu na poziom umiejętności i postawę wobec gotowania oraz zdrowego odżywiania: Mistrzów Kuchni, Kulinarnych Odkrywców, Niedzielnych Kuchcików i Biernych Podjadaczy (rys. infografika) – co niepokojące, wraz z wiekiem ubywa Kulinarnych Odkrywców, czyli dzieci, które znają podstawy i nie boją się eksperymentowania w kuchni, na rzecz Biernych Podjadaczy, którzy zaspakajają głód wyłącznie fast foodami i słodyczami. Celem konkursu „Kulinarni Odkrywcy” było zatem przekonanie uczniów – a poprzez angażującą formułę i targetowaną komunikację, także ich otoczenie – aby zostali Kulinarnymi Odkrywcami.
Przede wszystkim skuteczność
„Kilka miesięcy temu, gdy odbieraliśmy Złoty Spinacz w kategorii CSR za poprzednią edycję Tesco dla Szkół, wręczająca go Mirella Panek-Owsiańska zwróciła uwagę, że dobry CSR nie wystarczy skutecznie komunikować, trzeba go skutecznie robić. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że po raz kolejny Tesco dla Szkół odniosło sukces nie tylko komunikacyjny, ale przede wszystkim – również dzięki właściwej komunikacji – przyczyniło się do realnej pozytywnej zmiany” – mówi Marta Marczuk-Komiszke z Tesco Polska. Jak wskazują wyniki ewaluacji, przeprowadzonej przez MillwardBrown, konkurs przyciągnął dzieci o różnorodnym stopniu umiejętności kulinarnych – od Biernych Podjadaczy po Mistrzów Kuchni – i w ciągu pół roku przyczynił się do szybszego ich rozwoju, niż w przypadku rówieśników nieobjętych programem. Aż co 10-te dziecko uczestniczące w programie z Niedzielnego Kuchcika lub Biernego Podjadacza zamieniło się w Kulinarnego Odkrywcę, tj. zwiększyło nie tylko swoją wiedzę na temat gotowania, ale przede wszystkim zaangażowało się w prace w kuchni. Konkurs zniósł również nierówności edukacyjne jeśli chodzi o wiedzę kulinarną, tj. zachęcił do gotowania chłopców oraz młodsze dzieci, grupy zazwyczaj rzadko zachęcane do rozwijania kulinarnych pasji. Uczestnicy konkursu nie tylko w 83% potrafią zaparzyć herbatę, ale też są np. o połowę bardziej chętni do eksperymentowani w kuchni.