Znowu będzie o niezmiennie otwartej i niezmiennie ważnej kwestii, czyli współpracy świata nauki ze światem biznesu. W ostatnich latach pisałem o niej kilkakrotnie, zwykle w mało optymistycznym tonie. Czas więc na pozytywne spostrzeżenia – bo coś jednak się zmienia, powoli, ale konsekwentnie – uważa Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Trudności w wypracowaniu dobrego, polskiego modelu współpracy wynikają przede wszystkim z rozbieżności oczekiwań obu stron. Biznes niekiedy spodziewa się, że za wyłożone pieniądze uczyni z danej jednostki uczelnianej coś w rodzaju swojego laboratorium, układającego plan działań pod potrzeby hojnego partnera. Z kolei niektórzy akademiccy decydenci sprowadzają współpracę do dobroczynności: firma powinna być dumna, że da pieniądze dla prestiżowej uczelni, lecz wara jej od mieszania się w to, co na uczelni się dzieje.
I w biznesie, i na uczelniach do głosu dochodzi jednak nowe pokolenie, które zdołało poznać uwarunkowania współpracy nauki i przedsiębiorczości na świecie. Na pewno także wielką rolę w odnajdywaniu dróg do owocnej współpracy odgrywa nacisk, jaki w ostatniej dekadzie położono na innowacyjność, na start-upy. Zarówno uczelnie, jak i poważne firmy angażują się coraz bardziej we wspieranie tego rodzaju aktywności. Dlaczego? Proste – po prostu to się im opłaca. A ponieważ wiele start-upów rodzi się na uczelniach albo co najmniej przy ich życzliwym wsparciu, więc otwierają się nowe możliwości naturalnych kontaktów.
Kongresy gospodarcze, miejsce kontaktów biznesu i polityki, stają się także coraz ważniejszą platformą budowy relacji biznesu i nauki. Warto odnotować, że podczas tegorocznego, XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju, wręczono po raz pierwszy nagrodę specjalną – Nagrodę Gospodarczą SGH. Z rąk rektora Szkoły Głównej Handlowej, podczas uroczystej Gali Forum, odebrała ją Anna Rulkiewicz, prezes Grupy LUX MED. Doceniono inwestycje w innowacje służące jeszcze lepszej opiece nad pacjentami.
Miejsce narzekań zajmuje dialog. Prowadzony z różnym efektem, z różnym natężeniem, ale jednak dialog. Musiało upłynąć sporo czasu, aby obie jego strony zrozumiały to, co postronnym obserwatorom wydawało się oczywiste: że są na siebie skazane. Jeżeli polskie uczelnie nie chcą się wlec w światowym ogonie, muszą być innowacyjne. Do tego zaś potrzebują wsparcia. Z kolei innowacyjność to warunek rozwoju polskiej gospodarki i działających w naszym kraju firm. A innowacyjnej gospodarki nie da się zbudować samymi pieniędzmi: niezbędne jest mocne zaplecze naukowe.
Trzymam mocno kciuki za to, by współpraca dwóch szalenie ważnych dla przyszłości Polski sfer intensywnie się rozwijała. Sytuacja zmienia się z roku na rok i to w dobrym kierunku. Życzyć by sobie należało jeszcze życzliwości państwa. Nie takiej, która polega na wtrącaniu się urzędników w kontakty firm z uczelniami i próbie ich podporządkowania rządowym instytucjom. Takiej, która dodatkowo zachęci do rozwijania wartościowych projektów, od zachęt fiskalnych począwszy, a na wsparciu promocyjnym skończywszy. Ale to temat na osobny komentarz…
Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”
Źródło: https://natemat.pl/blogi/krzysztofprzybyl/284617,nauka-i-biznes-sa-powody-do-optymizmu