Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci czeka na kolejnych autorów

Konkurs „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci“ jest kolejnym krokiem w działalności sieci sklepów Biedronka promujących ideę czytelnictwa oraz doskonale wpisuje się w przyjętą filozofię działań społecznie odpowiedzialnych – mówi w rozmowie z RaportCSR.pl Anetta Jaworska-Rutkowska, Kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Marins Polska S.A.

 

Na czym, w skrócie, polega konkurs „Piórko 2015” dla utalentowanych autorów i ilustratorów książek dla dzieci?

Celem projektu „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci“ jest wyłonienie najlepszego tekstu książeczki dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat oraz najładniejszych ilustracji do tego tekstu. Punktem kulminacyjnym projektu będzie wydanie książki, która powinna trafić do sprzedaży jeszcze w 2015 roku.

Konkurs podzielono na dwa etapy. Pierwszy kierowany jest do pisarzy. Autorzy mogą nadsyłać swoje prace za pośrednictwem strony internetowej www.piorko2015.biedronka.pl do 21 kwietnia br. Teksty powinny mieć objętość od 20 tys. do 60 tys. znaków. Ich oceną zajmie się specjalnie powołane do tego celu jury, w którym zasiadają osoby związane z literaturą dziecięcą oraz jej popularyzacją. Wyniki tego etapu zostaną ogłoszone 11 czerwca.

Zwycięska opowieść otworzy drugi etap konkursu skierowanego, na tych samych warunkach, do ilustratorów, których zadanie będzie polegało na przygotowaniu ilustracji do nagrodzonego tekstu. Wyniki drugiego etapu zostaną ogłoszone we wrześniu.

Najlepszy autor oraz ilustrator otrzymają nagrody w wysokości 100 tysięcy złotych każdy.

W konkursie mogą wziąć udział osoby pełnoletnie, zamieszkałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których prace literackie lub graficzne nigdy wcześniej nie były publikowane. Należy wyraźnie zaznaczyć, że regulamin konkursu wskazuje prace literackie, które nigdy wcześniej nie były publikowane w drukach lub wydawnictwach oznaczonych numerami ISBN lub ISSN, w szczególności książki, czasopisma, ebooki, audiobooki. Jako praca literacka rozumiany jest tutaj tekst artystyczny, który nie ma charakteru informacyjnego, publicystycznego ani naukowego i nie spełnia celów użytkowych.

Każdy uczestnik może zgłosić prace w jednej lub w obu kategoriach.

Dlaczego Jeronimo Martins Polska zdecydowało się na literacki konkurs? I dlaczego jednak akurat konkurs dla piszących bajki, a nie tych, którzy mogliby tworzyć literaturę dla dorosłych?

Pomysł na projekt zrodził się w odpowiedzi na postępujący spadek czytelnictwa oraz malejące zainteresowanie książkami wśród najmłodszych odbiorców. Odchodzenie od czytania książek, pełniących wyjątkową rolę w rozwoju dzieci i młodzieży, stało się problemem ogólnospołecznym, widocznym w całej Europie. W przypadku literatury dziecięcej oznacza to utratę dodatkowej wartości – budowania relacji w rodzinie. Jeszcze do niedawna czytanie książek przez dzieci i rodziców było jednym z najważniejszych wspólnych zajęć.

Nadrzędnym celem konkursu „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci“ jest powstrzymanie spadku zainteresowania czytelnictwa wśród najmłodszych. Służyć ma temu wsparcie kreatywności utalentowanych autorów i ilustratorów, którzy do tej pory tworzyli jedynie do szuflady.

Przy okazji konkursu podejmowane będą liczne działania promujące czytanie książek jako najlepszej drogi do rozwoju dziecięcej wyobraźni i intelektu. Skala działalności firmy – w ramach sieci działa ponad 2600 sklepów w ponad 900 miejscowościach – daje szeroki zakres możliwości popularyzowania idei czytelnictwa. Obecność w tak wielu miejscach w kraju pozwala na nagłośnienie promowanych rozwiązań i zakreślenie działań na skalę ogólnopolską.

Warto nadmienić, że podczas obydwu etapów konkursu Biedronka stawia na współpracę z autorytetami. Nadesłane prace będą oceniane przez dwa składy Kapituły Nagrody. Obok przedstawiciela Jeronimo Martins Polska w jury zasiądą: reprezentant wydawnictwa Zielona Sowa, zaproszonego do współpracy przy organizacji konkursu oraz – odrębnie dla każdego z etapów konkursu – po cztery wybitne postaci zajmujące się tworzeniem i popularyzacją tekstów lub ilustracji dla dzieci.

Wśród członków Kapituły znajdują się znani i doświadczeni twórcy: Bohdan Butenko – legendarny ilustrator, rysownik, którego prace na stałe weszły do kanonu literatury dziecięcej, twórcy m.in. postaci Gwapiszona czy Kapiszona, Jarosław Gugała – dziennikarz, Renata Piątkowska – autorka książek dla dzieci, Rafał Witek – autor opowieści, wierszy i słuchowisk radiowych dla dzieci, Elżbieta Śmietanka-Combik, Katarzyna Nowowiejska i Aleksandra Krzanowska – ilustratorki książek dla dzieci, a także Agnieszka Karp-Szymańska – filolog oraz współzałożycielka popularnego portalu CzasDzieci.pl.

Jak konkurs wpisuje się w filozofię działań CSR Jeronimo Martins Polska?

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Jeronimo Martins Polska S.A. realizuje długofalowe inwestycje w oparciu o pięć filarów: godny zaufania pracodawca, godna zaufania sieć handlowa, godny zaufania partner handlowy, godny zaufania członek środowiska naturalnego oraz godny zaufania członek społeczeństwa.

Podczas działań podjętych jako godny zaufania członek społeczeństwa, sieć sklepów Biedronka próbuje odpowiedzieć na jeden z obszarów deficytów społecznych, jakim jest w Polsce niski poziom czytelnictwa. Od 2009 roku sieć prowadzi regularną sprzedaż książek. Wśród nich znajdują się klasyki literatury, a także prace współczesnych, nagradzanych autorów, m.in. jesienią zeszłego roku w sprzedaży dostępne były książki, które nominowane zostały do nagrody Nike w 2014 roku.

Sieć do oferty wprowadza również produkty z misją. Wśród nich wymienić można m.in. płyty i książki zaoferowane podczas realizacji projektu „Gen wolności”, prowadzonego przez Instytut Lecha Wałęsy, którego celem jest budowanie nowoczesnego patriotyzmu, jak też tytuły wynikające z programu „Codziennie bądźmy razem” Fundacji Faktu, z którego środki przekazywane są na rehabilitację i leczenie podopiecznych fundacji.

To właśnie z Fundacją Faktu Biedronka wprowadziła na rynek m.in. książkę „Legendy Polskie”, w całości zilustrowaną przez słynnego polskiego plakacistę Andrzeja Pągowskiego. Ponadto w sklepach Biedronka bezpłatnie dystrybuowane były dwie książki dziennikarza i komentatora sportowego Andrzeja Wołka: „Futbol – historie prawdziwe” i „Dlaczego kochamy piłkę?” oraz publikacja pt. „25 lat wolności”, która w atrakcyjny sposób pokazała zmiany, jakie dokonały się w Polsce na przestrzeni 25 lat wolności. Dodatkowo już za kilka tygodni w ofercie sieci pojawi się wyjątkowy album z okazji dwudziestolecia Jeronimo Martins Polska, a w nim rozmowa z wybitnym polskim poetą. Więcej szczegółów związanych z tym projektem będziemy jednak mogli zdradzić dopiero pod koniec kwietnia br.

Konkurs „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci“ jest kolejnym krokiem w działalności sieci sklepów Biedronka promujących ideę czytelnictwa oraz zwracania uwagi klientów na ten deficyt społeczny.

Jednak osoby nastawione sceptycznie wobec CSR stwierdzą, że konkurs jest jedynie marketingowym chwytem, mającym ocieplić wizerunek sieci sklepów Biedronka?

Przyświecającym nam celem jest chęć zaszczepienia bądź rozwinięcia miłości do czytania wśród klientów, także tych najmłodszych. Wiek od 4 do 10 lat jest szczególnym okresem, kiedy dzieci uczą się czytać i to wówczas najlepiej jest wykształcić nawyk sięgania po książkę. Dzięki skali działalności sieci Biedronka, mamy możliwość dotarcia z ważnymi społecznie ideami do dużego grona konsumentów. Zależy nam także na promowaniu talentów literackich i plastycznych. Chcemy zachęcić utalentowanych twórców do wyciągnięcia prac z szuflad oraz wspomóc ich w dalszym rozwoju talentu.

Jak wskazywałam w odpowiedzi na poprzednie pytanie, promocja czytelnictwa nie jest jednorazową akcją sieci Biedronka. Od lat działamy na rzecz popularyzacji tej idei. Korzystając z możliwości jakie daje skala działalności Biedronki, z naszą ofertą docieramy nawet tam, gdzie nie ma ani bibliotek, ani małych księgarń czy choćby najmniejszych stoisk z książkami. Wierzymy, że oferowanie klientom możliwości kupienia książki w trakcie codziennych zakupów jest próbą realizacji mickiewiczowskiego marzenia „żeby te księgi zbłądziły pod strzechy”.

Wracając do konkursu – dużo prac już wpłynęło? Widać już kandydatów do nagrody?

Konkurs cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem debiutujących pisarzy, których odzew już w ciągu kilkunastu pierwszych dni okazał się naprawdę duży. Przypominam, że na prace literackie czekamy do 21 kwietnia br. Zwycięski tekst wybierze Kapituła Nagrody i to ona oceni, która praca spośród nadesłanych zasługuje na nagrodę. Tych wszystkich, którzy jeszcze się wahają, serdecznie zapraszamy na stronę internetową konkursu – www.piorko2015.biedronka.pl, na której znajdują się cenne szczegóły i wskazówki. Zachęcamy także niezdecydowanych – warto się przełamać i zacząć realizować swoje marzenia.

Rozmawiał Bogusław Mazur