Na rzecz czystych bałtyckich plaż

Procter & Gamble, właściciel takich marek jak m.in. Blend-a-med, Gillette, Head & Shoulders czy Pantene oraz Lidl Polska wspólnie zorganizowały sprzątanie linii brzegowej Bałtyku. Akcja czyszczenia ze śmieci plaż i przylegających do nich terenów Półwyspu Helskiego, została przeprowadzona we wrześniu, kiedy odbywa się tradycyjnie Akcja sprzątanie świata-Polska koordynowana od 25 lat przez Fundację Nasza Ziemia.

Dla wsparcia ekologicznej inicjatywy wystarczyło kupić objęty akcją produkt Procter & Gamble w sklepie Lidl w drugiej połowie sierpnia. Część dochodów ze sprzedaży produktów P&G została przeznaczona właśnie na to przedsięwzięcie.

Sprzątanie linii brzegowej Półwyspu Helskiego jest częścią Akcji Sprzątanie świata–Polska 2020, będącej 27. odsłoną corocznej kampanii organizowanej przez Fundację Nasza Ziemia. P&G i Lidl chcą w ten sposób przyczynić się do poprawy stanu środowiska naturalnego w popularnym regionie turystycznym, chętnie odwiedzanym przez mieszkańców całego kraju. W czerwcu, podczas podobnej akcji terenowej, kiedy sprzątaniem objęte zostały plaże od Świnoujścia przez Międzyzdroje aż po Dziwnów, w ciągu jednego dnia Fundacja Nasza Ziemia wraz z wolontariuszami z tego terenu zebrała przeszło pół tony śmieci, w tym ponad 130 kg plastikowych odpadów.

Partnerem tej akcji był Procter and Gamble, który wprowadził na rynek Head & Shoulders Beach Bottle, czyli szampon w butelce składającą się w 20% z plastiku zebranego na plażach. – To, co najbardziej mnie smuci, kiedy patrzę na wyniki dotychczasowych akcji terenowych zorganizowanych w ramach PreStartu tegorocznej Akcji Sprzątanie świata-Polska to fakt, że śmiecimy i to w pięknych miejscach: lasach, parkach, na plażach. A przecież to tam szukamy wytchnienia od codziennych trosk, zabiegania. Te prawie 2 tony zebranych śmieci nie wzięło się znikąd. Za każdą plastikową czy szklaną butelką, za każdym opakowaniem po jedzeniu stoi konkretny człowiek. A przecież wystarczy nie śmiecić, zabrać to, co ze sobą na czas odpoczynku wzięliśmy. To jest i łatwe, i proste, wystarczy chcieć – komentuje Beata Butwicka, prezes Fundacji Nasza Ziemia.

– Mamy nadzieję, że dzięki naszym działaniom nie tylko przywrócimy czystość tym pięknym miejscom, ale też zwrócimy uwagę społeczeństwa na konieczność odpowiedniego obchodzenia się z odpadami. Żebyśmy wszyscy mogli cieszyć się czystą planetą”. – komentuje Małgorzata Mejer, dyr. ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Wysiłki na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego to bardzo ważny element działalności Procter & Gamble. Koncern podejmuje np. szereg działań, by żadne opakowanie jego produktu nie trafiło do mórz i oceanów. Firma zobowiązała się, że osiągnie ten cel w ramach globalnej strategii „Ambicja 2030”. Jest to całościowy dokument, podsumowujący zobowiązania firmy w zakresie dbania o środowisko naturalne na całym świecie w ciągu bieżącej dekady. P&G systematycznie zmniejsza np. ilość pierwotnego plastiku wykorzystywanego w opakowaniach swoich produktów, a jednocześnie stosuje coraz więcej recyklatu. Do 2030 roku 100% opakowań produktów Procter & Gamble będzie się nadawało do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Latem br. spółka zobowiązała się ponadto, że w najbliższej dekadzie jej działalność operacyjna będzie neutralna emisyjnie.

Lidl dąży do tego, aby w 2025 r. 100% plastikowych opakowań produktów marek własnych była możliwa do recyklingu, jak również zostanie zredukowane zużycie plastiku w opakowaniach jednostkowych i zbiorczych produktów marek Lidla o 20%.

Lidl wprowadził jako pierwszy w branży znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu rozpakowano z plastikowych opakowań wybrane BIO owoce i warzywa. W tym roku w sklepach sieci pojawiły się także woreczki wielokrotnego użytku na owoce oraz warzywa. Decydując się na ich zakup, klienci mają możliwość zrezygnować z tzw. zrywek i tym samym włączyć się w redukcję wykorzystania plastiku. W lipcu Lidl Polska wprowadziła także wodę marki Saguaro w butelce w 100% wykonanej z materiału rPET, czyli z recyklingu. Premierę miała także najnowsza oferta obuwia stworzona przez Lidl – Crivit Ocean Bound Plastic – do produkcji której wykorzystano recyklingowy plastik.

– Sieć Lidl Polska jako społecznie odpowiedzialna firma oraz część Grupy Schwarz, przyjęła całościową strategię REset Plastic obejmującą pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację i edukację. – podsumowuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications, Lidl Polska.

Źródło: Lidl Polska