Symulator dachowania, symulator decyzyjnego czasu reakcji, zabawa w alkogoglach, spotkania z ergonomistami, rysowanie „martwych stref” niewidocznych z kabiny kierowcy. A przede wszystkim dyskusje SUSA i niekończące się rozmowy o zdrowiu i bezpieczeństwie w pracy – tak w skróci upłynął w Grupie Raben kwiecień – czyli Miesiąc Bezpieczeństwa.
Jednym z celów odpowiedzialnego biznesu w Grupie Raben jest troska o zdrowie oraz bezpieczeństwo pracowników. Dlatego właśnie, firma szczególny nacisk kładzie na filozofię SHE (Safety, Health and Environment), w ramach której budowana jest silna kultura bezpieczeństwa wśród pracowników i dostawców. Firma od lat podejmuje szereg inicjatyw edukacyjnych, komunikacyjnych i szkoleniowych promujących zdrowie i bezpieczeństwo w pracy i w domu. Wśród nich jest organizowany już od trzech lat Miesiąc Bezpieczeństwa, który w tym roku odbył się we wszystkich spółkach Grupy Raben w kwietniu 2018.
„Zgodnie z regulacjami prawnymi, szkolenia BHP są prowadzone okresowo, dla pracowników magazynowych co 3 lata, a w biurze co 6 lat. Procesy i urządzenia w firmie podlegają nieustannym zmianom, może to generować nowe zagrożenia dla człowieka. Dlatego, rozmowy o zasadach SHE pozwalają na chwilę zastanawiania, uzmysłowienie sobie nowego ryzyka, przypomnienie zasad bezpieczeństwa w pracy.” – wyjaśnia Grażyna Łukasik, SHE Project Manager – Warto zadać sobie nawet z pozoru podstawowe pytania, np. Dlaczego używam kasku? Po co noszę kamizelkę odblaskową na placu manewrowym? Dlaczego schodząc po schodach powinienem trzymać się poręczy? Bo bezpieczeństwo zaczyna się od rozmowy.”
Miesiąc Bezpieczeństwa to głównie szkolenia i spotkania pracowników oraz koordynatorów i specjalistów ds. BHP w firmie, które uświadamiają istotę bezpiecznych zachowań, zwracają uwagę na potencjalne ryzyko i powodują, że pracownicy motywują się nawzajem do kreowania bezpiecznych warunków pracy.
„Jest to miesiąc spotkań i rozmów o bezpieczeństwie we wszystkich spółkach Grupy Raben. Podsumowujemy to, co się w firmie w minionym roku wydarzyło w obszarze bezpieczeństwa i zdrowia, omawiamy zdarzenia „o mało co” oraz osiągnięcia. Wyznaczamy także kluczowe obszary safety na kolejny rok. Zgodnie z ideą: przykład idzie z góry, we wszystkie działania zaangażowany jest zarząd i kierownictwo firmy. W ten sposób wszyscy razem budujemy kulturę bezpieczeństwa w firmie.” – mówi Grażyna Łukasik
Miesiąc Bezpieczeństwa to także czas na dodatkowe przypomnienie zasad ergonomii, pochylenie się nad właściwą pozycje przy pracy, a także ćwiczenia przy biurku i w magazynie lub w trasie. Stąd w poszczególnych oddziałach Grupy odbywały się np. spotkania z ergonomistami, animacje w alkogoglach oraz z udziałem symulatora dachowania czy decyzyjnego czasu reakcji. A także szkolenia z kierowcami i przewoźnikami w temacie wyznaczania i uświadomienia sobie istnienia „martwych stref” niewidocznych z kabiny kierowcy. Do wszystkich pracowników wysyłane są specjalne newslettery oraz biuletyny na temat zdrowia i bezpieczeństwa w pracy i w domu.
„W naszej branży najczęściej jesteśmy w drodze, dlatego bardzo ważne jest zarządzanie zachowaniami w trasie w taki sposób, by bezpiecznie dotrzeć do celu, niezależnie od tego czy jest to dostawa do najdalszego zakątka ziemi czy powrót do domu.” – tak w biuletynie SHE o bezpieczeństwie mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben, i apeluje do pracowników – „Proszę Was, abyście dbali o swoją widoczność na drodze, np. założenie kamizelki odblaskowej daje szansę kierowcom na ominięcie was na drodze, a zwyczajne rozejrzenie się na przejściu dla pieszych pozwala ocenić sytuację na pasach i podjąć właściwą decyzję. Każdego dnia uważajcie na siebie, bo w domu czekają na Was bliscy.”
W trakcie Miesiąca Bezpieczeństwa uczymy się także i przypominamy o dyskusjach SUSA (Safe and unsafe acts = bezpieczne i niebezpieczne działania) – są to rozmowy dwóch osób o bezpieczeństwie, w konkretnym etapie procesu pracy. W Grupie Raben odbywają się one przez cały rok.
„Przed rozpoczęciem rozmowy obserwator, krótko przygląda się procesom pracy, zwracając szczególną uwagę na zachowania człowieka i w odpowiednim momencie dla rozmówcy zaczyna konwersację. Koncentrujemy się tutaj na bezpiecznym zachowaniu, nie szukamy błędów. Jeśli zaobserwowane zostaną również niebezpieczne działanie, to pojawi się pytanie o przyczynę, bynajmniej nie ma to wpływu na ocenę pracownika, ani też nie powoduje zgłoszenia do ukarania. Pracownik pozostaje anonimowy. Inicjujący rozmowę prowadzi zapisy tylko dotyczące miejsca i zauważonego zachowania.” – tak dyskusje SUSA wyjaśnia Grażyna Łukasik
W roku 2018 rozmowy SUSA w Grupie Raben są skoncentrowane na trzech obszarach, są to zasady: poruszania się pieszych, kierowania pojazdami (w tym zachowania na placach manewrowych) i stosowania środków ochrony indywidulanej.