Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022

Ekologiczne technologie, proekologiczne działania… Część działań biznesu rodzi jednak oskarżenia o greenwashing. Wielu akcjom zarzuca się, że nie mając na celu poprawy stanu naszego środowiska, ale jedynie poprawę wizerunku firmy czy korporacji. Jak biznes może współpracować? Na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy debaty podczas trzeciego dnia Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online. W trakcie pierwszego dnia TOGETAIR 2022 KGHM i TAURON podpisały list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie budowy niskoemisyjnych źródeł energii, w tym z zastosowaniem małych modułowych reaktorów jądrowych (SMR)

Szczyt klimatyczny TOGETAIR 2022  jest realizowany w formule hybrydowej i transmitowany z telewizyjnego studia – oglądać można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europie.

ZIELONA TRANSFORMACJA CZY GREENWASHING

O to, czy McDonald’s działa na rzecz środowiska, czy stosuje greenwashing została zapytana Anna Borys, Dyrektor d/s korporacyjnych, McDonald’s Polska.

Dla nas takie trzy najważniejsze tematy, w których możemy rzeczywiście coś zrobić. W których mamy dużą skalę i możemy wdrażać realne zmiany, są to opakowania i przetwarzanie tych opakowań. Przetwarzamy wszystkie nasze opakowania na ręczniki papierowe i one w tej formie wracają do restauracji. Drugi ważny dla nas wątek to są nasze restauracje i ich emisyjność, czyli obniżanie emisyjności naszej działalności. Trzeci jest związany jest z żywnością. To znaczy z produkcją żywności w zrównoważony sposób. Jesteśmy firmą gastronomiczną, opartą na jedzeniu, a więc ta produkcja zrównoważona jest dla nas niezwykle ważna. Mamy jeszcze jeden obszar, o którym mówi się dosyć mało. To są nasi konsumenci. To, jaki wpływ my mamy komunikując i proponując pewne doświadczenie w naszej restauracji, mamy na świadomość naszych konsumentów.

Jako przykład, podała pionierski w skali Polski projekt segregacji odpadów w restauracjach McDonald’s, wdrożony już wiele lat temu.

UBRANIA Z RECYKLINGU

O to, jak zapewnić tanią, ale mającą mniejszy wpływ na środowisko modę, została zapytana Ewa Janczukowicz-Cichosz, Ekspertka ds. Zrównoważonego Rozwoju, LPP. Stwierdziła, że długo w branży odzieżowej każda firma działała po swojemu, a od niedawna wszystkie obowiązuje te same prawo. W kwestii tego, jak LPP działa na rzecz środowiska, powiedziała:

Nasi klienci, we wszystkich naszych pięciu markach, mogą wybrać spośród odzieży, która jest w sklepie te z metką EcoAware. Czyli takie, które są wyprodukowane w sposób bardziej zrównoważony. Nasz projekt EcoAware Production włącza naszych dostawców do programów zrównoważonych, żeby lepiej korzystać z zasobów naturalnych, żeby wykorzystywać mniej energii i zasobów wodnych do produkcji. Jest to również odzież wykonana z bardziej przyjaznych materiałów np. bawełny organicznej, poliestru z recyklingu albo różne rodzaje włókien wykonanych z pulpy drzewnej.

Zwróciła uwagę, że 70% fabryk LPP w Pakistanie i Bangladeszu już jest w programie prośrodowiskowym, a wszystkie mają być nim objęte do 2025 roku. Zamiast zwracać uwagę na obecną modę na second-hand, firma inwestuje w technologie recyklingu ubrań.

ZIELONE AGD

O zjawisko postarzania produktów, skracanie działalności sprzętów AGD został zapytany Rafał Rudziński, Prezes, BOSCH. Zwrócił uwagę na to, że zmienił się stosunek cen sprzętu do wynagrodzenia, jak również normy ekologiczne. Współczesna lodówka pobiera mniej energii niż żarówka, dlatego wymiana na nią sprzętu dwudziestoletniego jest wskazana.

Bosch jest dobrym przykładem. W 2020 firma, która ma 400 lokalizacji produkcyjnych na świecie jest neutralna jeśli idzie o emisję CO2. Sami sobie to założyliśmy jako strategiczny plan od kilku lat forsowany. W 2019 roku kampania została ogłoszona, a w 2020 zrobiona. Żeby nie być gołosłownym, że to tylko PR, poddaliśmy się niezależnemu audytowi zewnętrznemu jak wiele przedsiębiorstw. I to może jest krok, do którego należy namawiać wszystkich. Sprawdzajmy! Jako konsument to możemy zrobić, mówmy sprawdzam. Kupujmy świadomie.

Dodał, że podobnie jak w branży odzieżowej, branża AGD ma również szerokie perspektywy recyclingu urządzeń. Firmy nie działają jednak w próżni, potrzebne są tu też odpowiednie decyzje świadomych konsumentów.

EKOLOGICZNE PIWO

O to, czy hasło “Od ziarna do baru” to tylko slogan, czy grupa prowadzi zrównoważony rozwój, została zapytana Magdalena Brzezińska, Dyrektor ds. Korporacyjnych, Grupa Żywiec:

Naszą strategię realizujemy już od 10 lat. O tyle nie jest to żaden slogan, że udało się obniżyć naszą emisję CO2 o 70%. To jest bardzo, bardzo dużo. Wydaje mi się, że ze zrównoważonym rozwojem w Polsce i na świecie jest tak, że to jest bardzo skomplikowana, wymagająca rzecz, gdzie mamy wiele naczyń połączonych i trzeba rozumieć, gdzie dana firma ma wpływ i jaki ma wpływ. (…) Piwo jest produktem naturalnym, nas nie ma bez zasobów wody, bez dobrej jakości jęczmienia browarnianego, nas nie ma bez chmielu. W związku z czym to jest nasze przetrwanie, to żebyśmy byli w stanie tak zarządzać naszą działalnością i tak rozwijać się, żeby tych zasobów nam nie zabrakło. Ta strategia Od ziarna bo baru patrzy na cały łańcuch wartości.

Zwróciła także uwagę, że konsument staje się bardziej świadomy, ale jest coraz bardziej wygodny. Mimo wysiłków producentów piwa, butelki zwrotne cieszą się mniejszą popularnością niż dawniej. Małgorzata Golińska odpowiedziała na ten wątek, że Ministerstwo pracuje obecnie nad odpowiednim systemem kaucyjnym.

PLATFORMA ZIELONEGO DIALOGU

O Platformę Zielonego Dialogu została zapytanaprof. Agata Dziewulska, Uniwersytet Warszawski. Odpowiedziała, że wzięła się z potrzeby edukacji i potrzeb komunikacji ze społeczeństwem, które potrzebuje drogowskazów w kwestiach środowiskowych. Świat akademicki może w jej ocenie moderować pomiędzy biznesem, administracją i społeczeństwem.

Powołaliśmy Platformę Zielonego Dialogu jako przestrzeń rozmowy, przestrzeń do prowadzenia badań, ale także do edukacji (…) Chcemy komunikować efekty badań Uniwersytetu tak, aby były dostępne ludziom. Dostępne jeżeli idzie o wyniki, bo nie zawsze są one publicznie dostępne, jak i o formę. Podawać je w taki sposób, by ludzie widzieli na czym polega Uniwersytet i żeby był pomost pomiędzy badaczami zamkniętymi w swoich małych dziedzinach, a społeczeństwem, żeby pokazać w jaki sposób te procesy, które my badamy, to procesy, które dotyczą każdego z nas codziennie. W przedszkolu, w szkole, w liceum, w pracy, jak jadę na rowerze, a także jak odkręcam kran z wodą.

W dalszej części debaty, uczestnicy zastanawiali się nad perspektywami współdziałania między dużym biznesem, a administracją i społecznymi inicjatywami. Rozważano także kwestię umiędzynarodowienia zasad obowiązujących przedsiębiorstwa, tak by działania na rzecz klimatu miały skalę globalną, bez krajów które ignorują politykę na rzecz środowiska.