25 września jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Głuchych. Na świecie, według danych szacunkowych, problemy ze słuchem ma 500 mln osób, z czego w Polsce jest ich ok. 900 tysięcy.
W świecie ludzi słyszących dostęp do codziennych informacji stanowi dla nich często ogromną barierę. Najdotkliwsze bywa jednak poczucie wyobcowania spowodowane brakiem normalnego kontaktu z ludźmi słyszącymi. Język migowy, który jest naturalnym sposobem porozumiewania się głuchych sprawia, że de facto stanowią oni bardzo hermetyczną mniejszość językową.
Polski Związek Głuchych postanowił w tym roku w niecodzienny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy środowiska głuchych. Z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych przeprowadzi wielką kampanię społeczną „Polska zamienia się w słuch”, w której migający wyjdą z cienia na pierwszy plan.
25 września widzowie serwisów informacyjnych (m.in. Fakty TVN, TV Republika) zostaną zaskoczeni nietypowym widokiem. Tego dnia prezenterów wiadomości zobaczymy w dolnym rogu ekranu, a ich miejsca przy biurkach zajmą tłumacze języka migowego. Inne serwisy informacyjne zostaną zaś wzbogacone o tłumacza migowego (m.in. Teleexpress, Panorama, TVP info, Sportowa Niedziela).
„Ta osobliwa zamiana to ukłon w stronę osób głuchych, którym chcemy dać znać, że pamiętamy o ich potrzebach i że chcemy je rozumieć. To także krok, by uzmysłowić Polakom, jak często głusi czują się wyobcowani” – mówi Kajetana Maciejska-Roczan, Prezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych. „Jesteśmy ogromnie zaskoczeni, że zgłasza się coraz więcej osób, w tym gwiazd, celebrytów, blogerów, chętnych wesprzeć tę niecodzienną akcję” – dodaje.
Oprócz mediów ogólnopolskich w kampanię zaangażowały się również media lokalne, sieć kin Helios, najpopularniejsi w Polsce vlogerzy (m.in. Radosław Kotarski – Polimaty, Beksy, czy Emce), którzy będą tego dnia publikować swoje filmy tłumaczone na język migowy. Do kampanii dołączą też licznie celebryci, którzy 25 września w swoich mediach społecznościowych będą pozdrawiać Polaków w języku migowym. Ale to nie wszystko. Z uwagi na to, że uroczystości odbędą się w niedzielę, na profilu facebookowym Polskiego Związku Głuchych będzie również retransmitowana niezwykła msza, którą kapłan odprawi w całości w języku migowym.
Ideę kampanii „Polska zamienia się w słuch” najtrafniej podsumowała wychowana w rodzinie Głuchych popularna aktorka Olga Bończyk, która aktywnie wsparła kampanię PZG: „Głusi muszą do wszystkiego dotrzeć sami i żyją w błogiej nieświadomości tego, co ich omija. Jako osoba słysząca, która przebywała w świecie ciszy, widzę tą ogromną przepaść
i wiem, że fakt, że niesłyszących omija milion informacji każdego dnia, i że w tej kwestii brakuje pomocy ze strony słyszących, powoduje, że ci ludzie zamykają się w swojej enklawie ciszy. Nie chcę powiedzieć, że ci ludzie czują się odrzuceni, ale na pewno czują się w jakimś stopniu ludźmi, których się krzywdzi i odsuwa na drugi plan.”
„Rok 2016 jest rokiem szczególnym, ponieważ obchodzimy wtedy dwie ważne dla nas rocznice jubileuszowe: 70-lecie Polskiego Związku Głuchych oraz 140-lecie Ruchu Społecznego Głuchych na ziemiach Polski, z którego działalności wywodzi się nasza organizacja. Stąd pomysł, by właśnie w tym roku szczególnie zwrócić uwagę Polaków na problemy, z którymi zmagają się osoby głuche i niedosłyszące, otworzyć na pomoc i zachęcić do wsparcia. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie www.pzg.org.pl. Ta kampania ma pomóc osobom słyszącym zrozumieć osoby głuche, które należą do społeczności charakteryzującej się odrębną kulturą i językiem, funkcjonującej w Polsce bezgłośnie i niezauważenie” – dodaje Krzysztof Kotyniewicz, Sekretarz Zarządu Głownego Polskiego Związku Głuchych. Tegoroczna edycja kampanii ma również wesprzeć zbiórkę na stypendia edukacyjne dla zdolnej młodzieży głuchej.
Więcej na: pzg.org.pl