Maciej Staszak, wiceprezes Emitel, o hybrydowej TV

W Polsce prawie 40 proc. gospodarstw domowych korzysta z cyfrowej telewizji naziemnej. Widzowie mają do dyspozycji kanały linearne, czyli takie, które mają początek i koniec o określonej godzinie. Większość z nich jest nadawana obecnie w standardzie SD (Standard Definition).

Telewizja hybrydowa (HbbTV) dodaje szereg nowych funkcjonalności do znanych nam kanałów, (tych, które oglądamy przez cyfrową telewizję naziemną) – choćby takich jak możliwość zatrzymania programu albo obejrzenia go od początku –nawet jeśli włączyliśmy telewizor później, możemy nagrać program.

Hybryda to połączenie świata broadcastingu, czyli rozprowadzania programów telewizyjnych drogą naziemną, z internetem. Dzięki temu cyfrowa telewizja naziemna ma szansę się rozwijać, zdobywać nowych widzów. Wprowadzenie nowych funkcjonalności pozwoli stać się tej formie dystrybucji sygnału TV jeszcze atrakcyjniejszą platformą.

Widzowie korzystający z naziemnej telewizji cyfrowej mogą mieć dostęp do wymienionych udogodnień, pod warunkiem posiadania telewizora o odpowiednich parametrach. Musi być podłączony do szerokopasmowego łącza internetowego a po drugie posiadać standard HbbTV. Obecnie standard ten jest już dostępny w większości sprzedawanych telewizorów.

Ciekawym przykładem obrazującym technologię HbbTV jest serwis, który Emitel przygotował we współpracy z Legia Warszawa. Widz przeglądając dostępne kanały trafia na serwis, który może kojarzyć się z portalem internetowym. W tym miejscu kibice Legii Warszawa mogą obejrzeć materiały, które nie są emitowane na kanałach sportowych, oferujących transmisje meczów.

W serwisie znajdują się dodatkowe wywiady z piłkarzami, transmisje z szatni oraz inne ciekawe audycje. Na tym kanale emitowane są także na żywo mecze sparingowe Legii. To prawdziwa atrakcja dla fanów klubu.

W HbbTV z jednej strony widz dostaje zupełnie nową funkcjonalność, czyli np. pauzę, przewinięcie do początku programu, a z drugiej: także nową zawartość, oferowaną w formule wideo na żądanie. Oznacza to, że cyfrowa telewizja naziemna w połączeniu z technologią HbbTV jest pełnoprawną platformą, która oferuje wszystkie produkty znane z tzw. „świata multimedialnego”.

Technologia HbbTV daje zupełnie nowe możliwości nadawcom telewizyjnym także w zakresie emisji reklam i materiałów promocyjnych. Przykładowo, gdy program zaczyna być odtwarzany od początku czy też od miejsca, do którego został przewinięty, może zostać wyemitowana reklama.

Kolejnym istotnym elementem, nad którym aktualnie toczą się prace regulacyjne i technicznej, jest reklama kontekstowa. Polega ona na tym, że nadawca telewizyjny mając wiedzę, kto ogląda daną audycję, czyli kim jest odbiorca, może zamienić daną reklamę na sprofilowaną dla konkretnego widza.

Z technologii HbbTV korzysta także Telewizja Polska, która udostępnia widzom dodatkowe treści, np. w formie serwisów VOD a także TVN, który zapewnia widzom m.in. możliwość interakcji w trakcie emisji seriali czy też teleturniejów. Można z nich skorzystać po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na pilocie. Jeśli dany nadawca oferuje HbbTV, to w momencie, gdy wejdziemy na taki kanał, najczęściej w prawym dolnym rogu pojawia się oznaczenie platformy hybrydowej.

Po naciśnięciu przycisku znajdziemy się w świecie rzeczywistości internetowej, przeniesionej do telewizora właśnie dzięki technologii HbbTV. Telewizja hybrydowa daje dużo więcej możliwości niż te, które są dzisiaj powszechnie dostępne. Emitel od kilku lat rozwija kompetencje w tym zakresie i zbudowaliśmy już szereg rozwiązań dla naszych klientów, dlatego cieszy nas, że nadawcy są nią zainteresowani i zaczynają ją wprowadzać do swojej oferty.

HbbTV jest popularne również w Europie. W Hiszpanii można zapauzować program i wybrać się na kawę, a spóźnieni mogą obejrzeć program od początku. Czesi mogą obejrzeć dodatkowe mecze piłkarskie oraz programy dla dzieci. W Niemczech można przeglądać archiwalne programy. W Grecji można słuchać 27 stacji radiowych. HbbTV jest obecne także we Francji, we Włoszech, Szwecji, Norwegii, na Litwie, Węgrzech, Słowacji i Chorwacji.

Maciej Staszak, wiceprezes Emitel

Źródło: https://www.isbtech.pl/2019/12/maciej-staszak-wiceprezes-emitel-o-hybrydowej-tv/