Dachser, działający globalnie operator logistyczny, dostarcza chemikalia firmy BASF dla budowy projektu Noor na południu Maroka, gdzie powstaje największy na świecie kompleks czterech elektrowni słonecznych.
W ramach projektu Noor w pobliżu miasta Ouarzazate na południu Maroka powstaje największa elektrownia słoneczna na świecie. Na terenie o powierzchni ponad 3 tys. hektarów w ciągu dwóch lat wybudowane zostaną cztery indywidualne elektrownie, które będą w stanie dostarczać energię o łącznej mocy 560 MW. Pierwszy etap, Noor 1, ma zostać uruchomiony jeszcze w tym roku. Po zakończeniu inwestycji elektrownia będzie produkować czystą energię dla ponad 1,2 mln ludzi i oszczędzać do 800 tys. ton emisji CO2 rocznie.
Magazynowanie energii słonecznej
Dzięki nowoczesnym elektrowniom słonecznym stało się możliwe magazynowanie energii na dużą skalę. Oprócz baterii, stosuje się mieszaninę azotanu sodu i azotanu potasu. W wysokich temperaturach sole zostają stopione, a proces ten pozwala na zmagazynowanie energii, umożliwiające elektrowni produkcję nawet wtedy, kiedy nie świeci słońce. Azotan sodu jest dostarczany przez przedsiębiorstwo chemiczne BASF z Ludwigshafen. W Maroko Dachser koordynuje tymczasowy magazyn, który powstał w maju 2014 roku oraz realizuje dostawy na plac budowy.
Od samego początku największym problemem dla operatora było znalezienie odpowiedniego magazynu dla towarów niebezpiecznych w Afryce Północnej. Wysokie standardy bezpieczeństwa Dachser odnoszą się także do krajów poza granicami Europy. Ale nawet w tamtejszych magazynach problemem okazywały się niskie sufity, nieszczelne podłogi czy skorodowane przewody.
Eksperci z branży chemicznej w Dachser, szukając magazynu odpowiedniego dla BASF, trafili na lokalizację w Casablance. Okazało się, że infrastruktura i wyposażenie magazynu spełniają wysokie standardy operatora. Od połowy ubiegłego roku BASF składuje w nim duże worki z azotanem sodu, na powierzchni 7 tys. mkw. Począwszy od lipca, Dachser transportuje te chemikalia na plac budowy w Ouarzazate.
Dachser zapewnia logistykę na najwyższym poziomie: Sporym wyzwaniem było znalezienie odpowiednio dużego podwykonawcy, który z dwuletnim wyprzedzeniem mógł zagwarantować, że będzie w stanie zapewnić nam 15 ciężarówek przez okres trzech miesięcy – mówi M’hamed Chraibi, General Manager z Południowego Maroko, który nadzoruje projekt w Dachser Maroko. Przy wyborze kierowców dołożyliśmy starań, aby mieli oni odpowiednie doświadczenie – dodaje Chraibi. 450-kilometrowa trasa między Casablanca i Ouarzazate przechodzi przez góry Atlas, gdzie nie ma autostrady, a wąska droga i niebezpieczne zakręty prowadzą przez np. Tizi n’Tichka Pass. Jest to jedna z najwyższych górskich dróg w Maroku, na wysokości 2250 m n.p.m.
Do zakończenia budowy pierwszej elektrowni słonecznej potrzeba w sumie około 24 tys. ton chemikaliów, które będą transportowane wzdłuż wysokich gór Atlas, na dystansie 1 134 000 km. Dodatkowe etapy rozbudowy elektrowni słonecznej to kolejne 150 tys. ton chemikaliów, które muszą być przetransportowane wzdłuż niebezpiecznych tras od wybrzeża w głąb lądu do piasków pustyni do 2020 r.