Europejskie normy dla transportu kolejowego nie są obowiązkowe dla lokalnych przewoźników, stanowią jednak ważny kierunek zmian. Wśród norm, które powinny być spełnione, są rozwiązania przeznaczone dla pasażerów z niepełnosprawnościami i korzystanie z odnawialnych źródeł energii.
Nasi północno-wschodni sąsiedzi podjęli decyzję o zakupie nowego taboru i wdrożeniu rozwiązań, które mają wzmocnić ich integrację kolejową z Polską i całą Europą. Rząd Litwy planuje wymianę aż 1/3 całej floty pasażerskiej. Nowe pociągi będą nie tylko bardziej komfortowe niż pociągi spalinowe, ale też bardziej przyjazne środowisku. Co ważne, skrócą czas podróży, a niskopodłogowe wagony ułatwią wsiadanie osobom starszym, kobietom w ciąży, rodzicom z małymi dziećmi i wszystkim pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Elektryfikacja floty pociągów będzie również przyjazna dla środowiska. Nowe pociągi zmniejszą emisję CO₂ z transportu pasażerskiego o ok. 6,5 tys. ton rocznie. Ponadto zmniejszenie zużycia oleju napędowego spowoduje zmniejszenie emisji tlenków azotu o ok. 39 tys. ton rocznie. Wszystkie pociągi elektryczne będą wykorzystywać energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii.
Popularyzacja transportu kolejowego
– Ta umowa nie tylko toruje drogę do znaczącej odnowy floty pociągów na Litwie, ale także wzmacnia naszą integrację kolejową z Europą. Jest to szczególnie ważne w celu dalszej poprawy i popularyzacji transportu kolejowego, rozszerzenia możliwości zrównoważonego podróżowania i zwiększenia liczby pasażerów. To nowy etap w litewskim sektorze kolejowym, w którym firma rezygnuje z jakichkolwiek powiązań, części pociągów lub konserwacji od wschodnich sąsiadów – powiedział minister transportu i komunikacji Marius Skuodis, cytowany przez TVP Wilno.
Nowe pociągi będą kursować na popularnych trasach Wilno-Kłajpeda, Wilno-Warszawa i Kowno-Szawle. W ramach elektryfikacji kolei, pociągi zasilane bateryjnie będą kursować na niezelektryfikowanych liniach.