Litwa integruje się z kolejową Polską

Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera - firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.

Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Fot. PKM

Europejskie normy dla transportu kolejowego nie są obowiązkowe dla lokalnych przewoźników, stanowią jednak ważny kierunek zmian. Wśród norm, które powinny być spełnione, są rozwiązania przeznaczone dla pasażerów z niepełnosprawnościami i korzystanie z odnawialnych źródeł energii.

Nasi północno-wschodni sąsiedzi podjęli decyzję o zakupie nowego taboru i wdrożeniu rozwiązań, które mają wzmocnić ich integrację kolejową z Polską i całą Europą. Rząd Litwy planuje wymianę aż 1/3 całej floty pasażerskiej. Nowe pociągi będą nie tylko bardziej komfortowe niż pociągi spalinowe, ale też bardziej przyjazne środowisku. Co ważne, skrócą czas podróży, a niskopodłogowe wagony ułatwią wsiadanie osobom starszym, kobietom w ciąży, rodzicom z małymi dziećmi i wszystkim pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej.

Elektryfikacja floty pociągów będzie również przyjazna dla środowiska. Nowe pociągi zmniejszą emisję CO₂ z transportu pasażerskiego o ok. 6,5 tys. ton rocznie. Ponadto zmniejszenie zużycia oleju napędowego spowoduje zmniejszenie emisji tlenków azotu o ok. 39 tys. ton rocznie. Wszystkie pociągi elektryczne będą wykorzystywać energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii.

Popularyzacja transportu kolejowego

– Ta umowa nie tylko toruje drogę do znaczącej odnowy floty pociągów na Litwie, ale także wzmacnia naszą integrację kolejową z Europą. Jest to szczególnie ważne w celu dalszej poprawy i popularyzacji transportu kolejowego, rozszerzenia możliwości zrównoważonego podróżowania i zwiększenia liczby pasażerów. To nowy etap w litewskim sektorze kolejowym, w którym firma rezygnuje z jakichkolwiek powiązań, części pociągów lub konserwacji od wschodnich sąsiadów – powiedział minister transportu i komunikacji Marius Skuodis, cytowany przez TVP Wilno.

Nowe pociągi będą kursować na popularnych trasach Wilno-Kłajpeda, Wilno-Warszawa i Kowno-Szawle. W ramach elektryfikacji kolei, pociągi zasilane bateryjnie będą kursować na niezelektryfikowanych liniach.