Leonardo rozpoczyna dostawy 16 śmigłowców ratowniczych dla Norwegii

Leonardo ma zaszczyt poinformować, że pierwszy z 16 śmigłowców AW101 do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w każdych warunkach pogodowych został dostarczony Ministerstwu Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii. 17 listopada maszyna opuściła zakłady Leonardo Helicopters w Yeovil i udała się do Bazy Lotniczej w Sola na południu Norwegii, gdzie rozpocznie się okres prób operacyjnych i ewaluacji (OT&E) przed wejściem śmigłowca do służby w Królewskich Siłach Powietrznych Norwegii, co ma nastąpić w 2018 r. Dostawy śmigłowców będą trwały do 2020 r. i docelowo w każdej z sześciu głównych baz operacyjnych będą stacjonować maszyny do wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych.

 

Bjørn Ivar Aarseth, Menedżer Projektu NAWSARH (norweskiego programu mającego na celu zakup śmigłowców przeznaczonych do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w każdych warunkach pogodowych) w Ministerstwie Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii, powiedział: „Dostawa pierwszej maszyny stanowi ważny krok milowy w naszym programie zakupu śmigłowców przeznaczonych do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w każdych warunkach pogodowych. Wszyscy z zadowoleniem powitaliśmy pierwszy śmigłowiec AW101 w Norwegii. Chciałbym pogratulować mojemu zespołowi w Ministerstwie Sprawiedliwości, kluczowym kontrahentom z norweskiego przemysłu obronnego, Grupie Leonardo oraz innym partnerom przemysłowym z okazji osiągnięcia tego kamienia milowego”.

Jon Clark, Menedżer Programu w Grupie Leonardo, powiedział: „Śmigłowiec AW101 opracowany dla Norwegii to bez wątpienia wiropłat o największych możliwościach realizacji misji poszukiwawczo- ratowniczych na świecie. Z ogromną dumą dostarczamy pierwszą maszynę, która będzie służyć Norwegom przez najbliższe dziesięciolecia. Ten kontrakt wpisuje się w długofalowe wzajemne relacje budowane między przedstawicielami przemysłu, Ministerstwem Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, Królewskimi Siłami Powietrznymi Norwegii oraz Norweską Agencją Uzbrojenia (Norwegian Defence Materiel Agency). Wszystkim tym podmiotom przyświeca jeden cel – stworzenie najlepszej na świecie służby poszukiwawczo-ratowniczej. Wejście tej maszyny do czynnej służby w 2018 r. wydatnie przybliży nas do jego osiągnięcia”.

Zaletami śmigłowca AW101 są bezpieczeństwo zapewniane przez zastosowanie trzech silników, pełny system ochrony przeciwoblodzeniowej we wszystkich znanych warunkach oblodzenia, duży zasięg oraz długotrwałość lotu, jak również sprawdzona w praktyce zdolność przekładni głównej do pracy przez 30 minut bez dopływu oleju i wiele zdublowanych elementów w systemie awionicznym oraz realizacji misji. Duże drzwi kabiny oraz tylna rampa zapewniają łatwy dostęp dla załogi i ratowanych osób, a także możliwość wygodnego wnoszenia sprzętu do kabiny o kubaturze 27 m3 i wysokości
umożliwiającej pełny wyprost w pozycji stojącej.

Maszyna jest wyposażona w zaawansowany pakiet sprzętu do realizacji misji poszukiwawczo- ratowniczych, w tym wielopanelowy dookólny nadzorujący radar Osprey AESA produkowany przez Leonardo Airborne & Space Systems, 4-osiowy autopilot (AFCS), dwie wciągarki ratownicze, reflektor (tzw. szperacz), głowicę elektrooptyczną oraz w pełni zintegrowany system awioniki oraz realizacji misji. Inne systemy oraz sprzęt obejmują: system wykrywania telefonów komórkowych, system ostrzegania o zbliżaniu się do przeszkody, kompletne stanowisko medyczne oraz konsolę misji.

Grupa Leonardo zapewnia początkowe wsparcie, w tym dostawy części zamiennych do każdej z baz operacyjnych, oraz szkolenie użytkowników – pierwsza grupa personelu latającego właśnie ukończyła swoje kursy szkoleniowe. Następnie firma będzie zapewniać wsparcie logistyczne odpowiednio do potrzeb, tak aby zapewnić możliwość wykonania około 90 000 godzin lotu przez flotę 16 śmigłowców w ciągu pierwszych 15 lat ich eksploatacji.

Spółka Leonardo Helicopters podjęła współpracę z norweską firmą AIM Aviation w celu zagwarantowania usług serwisowych w sześciu bazach operacyjnych Królewskich Sił Powietrznych Norwegii oraz ze spółką Kongsberg Defence Systems w celu zagwarantowania usług naprawy i przeglądów przekładni śmigłowców w Norwegii.

W bazie lotniczej Sola działa już pełny symulator lotu dla AW101, oddany do użytku w czerwcu 2017 r. Pozwolił on zorganizować ogólnokrajowe szkolenie dla załóg śmigłowca jeszcze przed dostawami maszyn. Symulator będzie dalej wykorzystywany przez norweskie załogi oraz personel partnerów w celach szkoleniowych, co zarówno obniży koszty treningu, jak i poprawi bezpieczeństwo, umożliwiając załogom przećwiczenie pełnego zakresu procedur stosowanych w sytuacjach awaryjnych.