Kaufland Polska opublikował pierwszy „Raport transparentności 2020. Owoce i Warzywa”, dzięki któremu opinia publiczna może szczegółowo dowiedzieć się, w jaki sposób sieć we współpracy ze swoimi dostawcami nieprzerwanie pracuje nad doskonaleniem szczególnie wrażliwej grupy produktów, jaką są owoce i warzywa.
Partnerskie relacje i bliskość z dostawcami
Kaufland koncentruje się na zapewnieniu jak najkrótszego łańcucha dostaw, dlatego w pierwszej kolejności sprawdza, czy określone rodzaje owoców i warzyw mogą być pozyskiwane od lokalnych dostawców. Tym samym sieć współpracuje w Polsce już z ponad 100 krajowymi producentami owoców, warzyw i roślin, z czego połowa to małe i średnie przedsiębiorstwa, i każdego roku oferuje swoim klientom w tej grupie towarowej ponad 300 artykułów wyprodukowanych w Polsce, w tym m.in. ulubione jabłka, truskawki czy pieczarki.
Poprzez bliskość z dostawcami sieć dba nie tylko o krótki łańcuch dostaw, ale także o zachowanie większej transparentności i wyższych standardów. W trakcie długoletniej współpracy Kaufland dokładnie poznał cały proces produkcji – od wysiewu, poprzez zbiory, stację pakowania, aż po magazyn centralny i półkę w sklepie. Sieć stale wymienia się wiedzą i doświadczeniami ze swoimi dostawcami oraz poszukuje z nimi sposobów na optymalizację społecznych i ekologicznych aspektów produkcji. Przykładowo Kaufland wspiera dostawców w uzyskaniu certyfikatu GLOBAL G.A.P., który poświadcza spełnienie konkretnych standardów w zakresie bezpieczeństwa i jakości produktów, dbałości o środowisko naturalne oraz praw pracowniczych.
Razem na rzecz bioróżnorodności
Wspólnie z dostawcami Kaufland opracowuje również projekty mające na celu ochronę różnorodności biologicznej, a podstawą tych działań jest indywidualne podejście do każdego problemu. Ta dobra praktyka dotyczy współpracy zarówno z krajowymi, jak i zagranicznymi producentami.
– Przykładem tego jest współpraca z hiszpańskim dostawcą mandarynek, z którym opracowaliśmy konkretne rozwiązanie w celu ochrony bioróżnorodności. Przy uprawie odmian bezpestkowych niepożądane są pszczoły i inne owady zapylające, ponieważ mogą przenieść na drzewa materiał genetyczny odmian pestkowych. Nasz wieloletni dostawca z Walencji posadził więc na terenach upraw mandarynek również inne rośliny, bardziej atrakcyjne dla pszczół, takie jak granaty, owoce pestkowe i kaki, aby w ten sposób zapewnić pszczołom i innym owadom zapylającym przestrzeń do życia – komentuje Wojciech Szczepanowski, dyrektor Pionu Zakupu Owoce i Warzywa z Kaufland Polska.
Zrównoważone stosowanie środków ochrony roślin
Kaufland we współpracy z dostawcami wprowadził również zintegrowane rolnictwo we wszystkich podstawowych obszarach upraw, w ramach którego chronione są zasoby naturalne, a środki pomocnicze, takie jak pestycydy czy inne środki ochrony roślin, stosowane są z rozwagą.
Aby zapewnić jednolite i jasne zasady dotyczące stosowania pestycydów, 15 lat temu Kaufland stworzył własny system zarządzania pestycydami i dokłada wszelkich starań, aby producenci stosowali środki ochrony roślin tak oszczędnie, jak to tylko możliwe. W tym zakresie zdefiniowano konkretne cele – sieć zobowiązała się do stosowania tylko połowy dawki uznanej przez Światową Organizację Zdrowia za bezpieczną. Przyjęta przez Kaufland praktyka wyklucza również stosowanie ponad 200 z 280 substancji zatwierdzonych przez UE. Przestrzeganie regulacji prawnych oraz wewnętrznych, często znacznie surowszych standardów, podlega regularnej kontroli prowadzonej przez Kaufland w centrach logistycznych oraz zlecanej niezależnym instytutom. Dzięki temu sieć może być pewna, że oferuje klientom produkty zrównoważone, bezpieczne i dobrej jakości.
Publikując raport transparentności Kaufland pokazuje, w jaki sposób przejmuje ekonomiczną, społeczną i ekologiczną odpowiedzialność w łańcuchu dostaw, aby wspierać ochronę ludzi i środowiska, oraz wyraża swoją otwartość na dialog z opinią publiczną. W nadchodzącym czasie sieć nadal będzie pracować nad optymalizacją systemu zarządzania pestycydami i przedstawi wyniki tych działań w kolejnym raporcie transparentności za rok 2021.
Więcej: https://firma.kaufland.pl/odpowiedzialnosc/raport-transparentnosci-2020.html