Jemy Eko Warzywa i Owoce – nowa kampania informacyjna

Zapotrzebowanie na żywność ekologiczną rośnie. Badania IMAS International pokazują, że głównymi powodami, dla których Polacy i Polki sięgają po takie produkty jest zdrowie lub zmiana nawyków żywieniowych (wskazało tak 22,5% badanych).

Po żywność ekologiczną warto sięgnąć głównie dzięki znaczącym różnicom pomiędzy rolnictwem ekologicznym a konwencjonalnym. Wspólnym celem zarówno rolnictwa ekologicznego, jak i konwencjonalnego jest produkcja. Jednakże w tym pierwszym przypadku wszystkie zabiegi z tym związane są ukierunkowane również na ochronę środowiska, krajobrazu oraz innych czynników środowiskowych, a uzyskany plon cechuje wysoka jakość. W rolnictwie konwencjonalnym główny cel to wielkość uzyskanego plonu, czyli maksymalna efektywność ekonomiczna.

Dlaczego jeszcze warto jeść ekologicznie? Na jakość produktów ekologicznych wpływa przede wszystkim brak środków ochrony roślin, takich jak pestycydy, herbicydy, fungicydy, których szkodliwość dla zdrowia i życia jest bezdyskusyjna i udowodniona w wielu badaniach. Dopuszczone substancje zostały pogrupowane, a ich ilość jako pozostałość w produkcie została ściśle określona rozporządzeniem. Ponadto, produkty ekologiczne mają wiele dodatkowych walorów, jak zawartość suchej masy, witamin i minerałów.

Mimo to, jak wskazują badania IMAS, Polacy wciąż mają obawy przed sięgnięciem po żywność ekologiczną.

Na polskim rynku działa około 60 sklepów specjalizujących się tylko w sprzedaży ekożywności przez internet, a około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi. Jest więc gdzie kupować żywność ekologiczną i jest jej szeroki wybór.

Co jednak blokuje Polaków i Polki przed kupowaniem? Jak pokazują dane przede wszystkim zniechęca wysoka cena (wskazało ją 45,4% ankietowanych). Badani wskazywali również, że nie kupują żywności ekologicznej, bo uważają ją za oszustwo (16,6% odpowiedzi). Bardzo dużą rozbieżność w tym stwierdzeniu można zauważyć wśród kobiet i mężczyzn (aż 20,8% mężczyzn uważa, że żywność ekologiczna to oszustwo; twierdzących tak kobiet jest 10,4%).

Polacy i Polki nie zawsze ufają również certyfikatom i wolą kupować bezpośrednio od lokalnych rolników, a żywność ekologiczną traktują jako modę. W odpowiedziach można zauważyć nieufność wobec sklepowych owoców i warzyw – badani wolą uprawiać je we własnych ogródkach.

Jak wyjaśnić konsumentom, żeby mieli pewność, że mają styczność z żywnością ekologiczną? Lokalni rolnicy, żywność od znajomych mieszkających na wsi czy krótki naturalny skład nie dają gwarancji, że mamy styczność z żywnością ekologiczną. Gwarantuje to znak – ekolistek, czyli kształt liścia z białych gwiazdek na zielonym tle. Widząc taki symbol na produkcie, możemy być pewni, że kupujemy produkt w 100% ekologiczny.

Polska Izba Żywności Ekologicznej rozpoczęła kampanię Jemy Eko Warzywa i Owoce, w ramach której na stronie www.jemyeko.com – która już jest źródłem informacji na temat ekożywności – będą pojawiać się materiały dotyczące m.in. warzyw i owoców, certyfikatu czy produktów dla dzieci. Kampania jest finansowana przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.

„Projektując kampanię Jemy Eko Warzywa i Owoce, chcieliśmy przede wszystkim uświadomić konsumentom, jak odróżnić żywność konwencjonalną od ekologicznej, jakie są zalety bioproduktów, a także dlaczego – np. będąc wegetarianinem czy weganinem – należy stawiać na owoce i warzywa z upraw ekologicznych. Nie zabraknie również informacji o tym, dlaczego dietę ekologiczną warto wprowadzać już od dziecka. Wszystkie materiały będą ukazywać się na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych” – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.