Kultura dawania prezentów w firmach ciągle się rozwija i widać jej rosnące przełożenie na zadowolenie pracowników. W czasach pracy zdalnej coraz bardziej doceniamy namacalne gesty od pracodawców, które są nie tylko dodatkiem do wynagrodzenia, ale również skutecznym sposobem na stworzenie dobrej atmosfery w pracy.
Dla wielu pracowników w ostatnich miesiącach dom stał się biurem. Pracodawcom zdalnie zdecydowanie trudniej jest budować atmosferę i kulturę organizacji oraz utrzymywać kontakt z pracownikami. W związku z tym część firm chce zasygnalizować swoje wsparcie i decyduje się w tym roku na prezenty w formie materialnej. Po wielu miesiącach pracy hybrydowej lub zdalnej chcą ofiarować pracownikom coś namacalnego.
Prezenty świąteczne to nie tylko możliwość podziękowania pracownikom za dotychczasowy wkład, ale również szansa na budowanie więzi. Aby budować lojalność i pozytywną atmosferę w miejscu pracy prezent powinien być przede wszystkim trafiony. Tylko w takim wypadku przyniesie efekt większego zaangażowania.
W czasach pandemicznej rzeczywistości kluczowe jest dostosowanie rodzaju prezentu do warunków w jakich funkcjonują pracownicy. Ponieważ koronawirus wywołuje przede wszystkim niepewność i źródło stresu, ważne jest zagwarantowanie przez pracodawców stabilizacji w tak niesprzyjających warunkach. Konieczność zdalnego wykonywania obowiązków i przestawienia się na inny tryb życia zmieniło hierarchię potrzeb podwładnych. Odpowiedzią na niesprzyjające warunki są prezenty możliwe do zrealizowania.
Zauważalna jest również większa potrzeba obcowania z rzeczami materialnymi, które uświadamiają nam istnienie więzów społecznych, funkcjonowanie w realnym, a nie tylko wirtualnym świecie. Argumenty te przemawiają na korzyść tradycyjnych, świątecznych upominków, które w wielu firmach są praktykowane od lat.
Materialny upominek to w wielu organizacjach część świątecznej, firmowej tradycji i pracodawcy nie chcą z niej rezygnować. W czasach pandemii napotykają jednak trudność jaką jest logistyka związana z dystrybucją. Dlatego też coraz częściej poszukują rozwiązań e-commerce, które umożliwią im uporanie się z całym procesem logistycznym wysyłki paczek dla pracowników, szczególnie w opcji na home office.
– W 2020 roku przygotowaliśmy i wysłaliśmy ponad 110 000 paczek z upominkami dla pracowników w imieniu ich pracodawców. W odpowiedzi na potrzeby sygnalizowane przez specjalistów i menedżerów HR zdecydowaliśmy się wdrożyć dedykowane rozwiązanie do wysyłki paczek dla pracowników na home office, które umożliwia m.in. wybór zestawów świątecznych spośród dostępnych opcji czy wysyłkę paczki w każde miejsce w Polsce bez podawania danych adresowych czy zgód RODO. Możliwa jest również personalizacja upominku. Już od września widzimy, że zainteresowanie takim rozwiązaniem wśród pracodawców jest bardzo duże – komentuje Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits, która wdrożyła platformę sendgift.
Zmiany jakie zaszły w ostatnim czasie na rynku pracy wymagają od organizacji tworzenia miejsc wspierających w zakresie dobrostanu pracownika. Dlatego coraz więcej organizacji wprowadziło również kulturę prozdrowotną. Również w zakresie upominków świątecznych warto zwrócić uwagę aby miały one nieco zdrowsze wydanie. Polityki prozdrowotne organizacji mogą opierać się na wybranych elementach.
– Jeśli chcemy podarować naszym pracownikom świąteczny, realny i praktyczny upominek, zamiast kolejnego benefitu online, możemy wysłać im na przykład paczkę pełną bakalii, przypraw czy herbat. Do takiej paczki oprócz świątecznych życzeń, można dodać maseczki, płyn do dezynfekcji, firmowy gadżet, a nawet przepisy na zdrowe posiłki do przygotowania z produktów, które znajdują się w pudełku – Magdalena Kartasińska, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.
W tym roku upominki materialne to dobre uzupełnienie wigilii firmowych, które nadal będą odbywać się w większości firmy w trybie online. Pracownikom nadal brakuje bezpośrednich kontaktów, a świąteczna paczka może być przypomnieniem, dzięki któremu pracownik widzi, że o nim się pamięta.