Bawełna jest naturalnym, odnawialnym materiałem używanym w wielu produktach, nie tylko odzieżowych, ale także w branży wyposażenia wnętrz. Według najnowszego raportu CSR Grupy IKEA za 2013 rok, ponad 2/3 bawełny wykorzystywanej do produkcji tekstyliów IKEA pozyskiwanych jest ze zrównoważonych upraw. IKEA postanowiła dowiedzieć się czy i jakie znaczenie dla końcowego klienta ma kwestia wytwarzania tekstyliów w sposób przyjazny dla ludzi i środowiska oraz jak do kwestii ekologii tekstyliów i surowców podchodzą młodzi profesjonaliści z branży? Odpowiedzi na te i inne ważne pytania o przyszłość odpowiedzialnej konsumpcji tekstyliów poszukują uczestnicy wspólnego projektu badawczego świata biznesu i nauki: IKEA i Politechniki Łódzkiej.
Bawełna to drugi po drewnie najważniejszy surowiec produkcyjny dla Grupy IKEA. Firma pozyskuje go do swoich produktów – sof, poduszek, prześcieradeł czy kloszy lamp – z takich krajów jak Indie, Pakistan, Stany Zjednoczone, czy Turcja. Współpracuje równocześnie z międzynarodowymi organizacjami: Better Cotton Initiative (BCI) oraz WWF, wypracowując wspólne podejście do uprawy bawełny w sposób odpowiedzialny. Dzięki tej współpracy, w 2013 roku, odsetek bawełny pozyskanej dla IKEA ze zrównoważonych źródeł zwiększył się z 34% do 72% (wzrost o 112%). Celem IKEA jest używanie tylko i wyłącznie bawełny z bardziej zrównoważonych źródeł (w tym certyfikowanych przez BCI) do końca 2015 roku.
Czy bawełna ma jednak inne równie lub bardziej ekologiczne alternatywy? Które surowce są najbardziej przyjazne dla człowieka i środowiska? Które standardy ekologiczne i społeczne mogą najpełniej zmieniać łańcuch dostaw globalnych marek? I co najważniejsze – jaka może być rola końcowego klienta i jego świadomego wyboru podczas robienia zakupów?
„Tekstylia to ważna część naszego biznesu, równocześnie stanowi istotny element wyposażenia wnętrz w wielu polskich domach. Zależy nam na tym, by konsumenci świadomie wybierali w naszych sklepach produkty tekstylne – szczególnie te wykonane z lnu, lyocellu czy ramii – oraz, by jak najwięcej dowiedzieli się na temat zrównoważonej uprawy bawełny. W projekt zaangażowaliśmy studentów, którzy stanowią grupę przyszłych, opiniotwórczych specjalistów branży tekstylnej – równocześnie są codziennymi użytkownikami tej grupy produktów. To właśnie oni w pierwszej kolejności powinni posiadać jak największą wiedzę i doświadczenie w zakresie ekologii tekstyliów” – powiedziała Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail.
Realizowany projekt nie tylko pozwoli poznać preferencje klientów IKEA dotyczące wyboru ekologicznych, przyjaznych dla ciała i środowiska tekstyliów, ale też otworzy przed studentami szansę na realizację ciekawego przedsięwzięcia. Pozwoli na praktyczne uzupełnienie wiedzy teoretycznej z zakresu badań marketingowych oraz zrównoważonego rozwoju.
W projekt zaangażowana jest 11-osobowa grupa badawcza, składająca się ze studentów Kolegium Towaroznawstwa.
Kolegium Towaroznawstwa to międzywydziałowa jednostka tworzona przez cztery wydziały Politechniki Łódzkiej: Wydział Chemiczny, Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów, Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności oraz Wydział Organizacji i Zarządzania. Ze względu na tematykę przedsięwzięcia, w projekt zaangażowana jest przede wszystkim Katedra Materiałoznawstwa, Towaroznawstwa i Metrologii Włókienniczej kierowana przez Profesor Izabellę Krucińską, obecnego Dyrektora Kolegium.
Studenci zdecydowali się na udział w projekcie, gdyż wiążą swoją przyszłość lub już są w trakcie realizacji specjalności „Innowacyjne wyroby tekstylne”. Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów, do którego należy wspomniana Katedra, otrzymał kategorię A w ocenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, a w prestiżowym rankingu Austrian Technology Institute został sklasyfikowany na pierwszym miejscu w Europie oraz na czwartym miejscu na świecie pod względem liczby publikacji poświęconych dyscyplinie „włókiennictwo”.
„Jedną z ogromnych zalet projektu jest jego interdyscyplinarny charakter. Studenci łączą bowiem wiedzę teoretyczną z doświadczeniem praktycznym w odrębnych, a jednocześnie uzupełniających się obszarach takich jak: badania konsumentów, strategia komunikacji, zrównoważony rozwój, ale także laboratoryjna ocena jakości tekstyliów. To ogromna przyjemność obserwować jak osoby, które zagadnieniami zrównoważonego rozwoju interesowały się już wcześniej, z każdą chwilą realizacji projektu odkrywają jak wiele jeszcze przed nimi. Rozpoczynają też coraz bardziej świadomą dyskusję na ten temat. Już na obecnym etapie projektu mogę powiedzieć, że udało nam się zasiać ziarenko wiedzy, rosnącej świadomości i wrażliwości. Ziarenko, które z czasem zakiełkuje, odkrywając w jeszcze większym stopniu, nie tylko innowacyjne, ale też bardziej zrównoważone oblicze przemysłu tekstylno-odzieżowego” – powiedziała dr Małgorzata Koszewska, kierownik projektu, Kolegium Towaroznawstwa Politechniki Łódzkiej.