Grupa LEGO odchodzi najpierw od plastikowych torebek a później klocków

Grupa LEGO zainwestuje do 400 mln USD w ciągu trzech lat w celu przyspieszenia działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Planuje zastąpienie plastikowych torebek i klocków produktami przyjaznymi dla środowiska.

– Otrzymaliśmy wiele listów od dzieci w kwestii ochrony środowiska, w których prosiły o usunięcie plastikowych opakowań jednorazowego użytku. Od jakiegoś czasu szukamy alternatyw, a pasja i pomysły dzieci zainspirowały nas do wprowadzenia zmian – mówił dyrektor generalny Grupy LEGO, Niels B. Christiansen, podczas wideokonferencji.

Plastikowe torebki, w które pakowane są klocki, mają zniknąć w 2025 roku. W miejsce folii ma się pojawić biodegradowalny materiał, nad którego stworzeniem już są prowadzone prace. Po torebkach przyjdzie czas na same klocki, których produkcja ma się zakończyć najpóźniej w 2030 roku. W tej chwili klocki są produkowane z materiałów ropopochodnych. Prezes Christiansen zapowiedział, że firma prawdopodobnie oprze się na materiałach wytwarzanych z trzciny cukrowej, jednak proces ten jest bardzo skomplikowany i dużo trudniejszy niż pozbycie się torebek plastikowych. Nowy materiał musi być trwały i bezpieczny, odporny na wysokie temperatury, powinien też mieć obojętny skład chemiczny.

– Dzisiaj w LEGO pracuje stu ekspertów, którzy badają możliwości wykorzystania innego surowca. Na ten cel przeznaczyliśmy równowartość 400 mln dolarów, zresztą pieniądze w tym programie naprawdę nie są najważniejsze. Lego jest firmą rodzinną, więc nasze strategie są długoterminowe — mówił Niels B. Christiansen.

Oprócz opracowywania i wdrażania zrównoważonych materiałów, inwestycje będą się również koncentrować się na szeregu działań społecznych i środowiskowych, inspirowaniu dzieci poprzez naukę i zabawę do zachowania postaw ekologicznych czy dążenie do prowadzenia działalności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Te działania doprowadzą do znaczącej, długoterminowej zmiany zgodnej z opracowanymi przez ONZ dotyczącym wysokiej jakości edukacji oraz odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji.

Do 2022 roku Grupa LEGO zamierza dotrzeć z swym oświatowym przesłaniem do 8 mln dzieci na całym świecie rocznie, we współpracy z Fundacją LEGO – Kirkbi oraz takimi organizacjami jak UNICEF, międzynarodowa organizacja humanitarna Save the Childre i lokalnymi partnerami, co pozwoli zwiększyć skalę programów, które zapewnią potrzebującym dzieciom dostęp do zabawy i możliwości rozwijania umiejętności przydatnych w całym życiu, takich jak rozwiązywanie problemów, współpraca i komunikacja. W 2019 roku za pośrednictwem tych programów LEGO dotarło do 1,8 mln dzieci.

– Niezwykle ważne jest, abyśmy teraz podjęli pilne działania, aby zadbać o planetę i przyszłe pokolenia. Inspirują nas miliony dzieci, które wezwały do ​​pilniejszych działań w zakresie zmian klimatycznych. Uważamy, że powinni mieć dostęp do możliwości rozwijania umiejętności niezbędnych do tworzenia zrównoważonej przyszłości. Zintensyfikujemy wysiłki, aby wykorzystać nasze zasoby i wiedzę aby dokonać pozytywnych zmian – mówił Niels B. Christiansen.

Założona w 1932 roku przez Ole Kirka Kristiansena i oparta na kultowym klocku LEGO firma jest jednym z wiodących na świecie producentów zabawek. W okresie pandemii produkty firmy wzbudziły większą popularność, co odbiło się na jej wynikach. W 2020 roku zanotowała wzrost przychodów o 13 procent. Aż 25 proc. zysków producent przeznacza na finansowanie projektów i działań prowadzonych w partnerstwie z Fundacją LEGO.