Henkel intensyfikuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego, wyznaczając sobie kolejne ambitne cele na 2025 r. dotyczące opakowań.
Do tego czasu nie tylko 100% opakowań Henkla będzie nadawać się do recyklingu lub ponownego użycia*, ale firma zredukuje także o połowę w swoich opakowaniach produktów konsumenckich wykorzystanie pierwotnych tworzyw sztucznych, wytwarzanych na bazie surowców kopalnych. Ponadto, Henkel będzie podejmował działania społeczne na rzecz ograniczania ilości plastikowych odpadów trafiających do środowiska.
Gospodarka obiegu zamkniętego
Gospodarka obiegu zamkniętego to koncepcja, która zakłada na przykład, że materiały raz wykorzystane do wytworzenia opakowań są wielokrotnie odzyskiwane, przetwarzane i znowu wykorzystywane, pozostają więc przez bardzo długi czas
w ciągłym obiegu gospodarczym. W ten sposób najlepiej można zadbać o środowisko naturalne, gdyż z jednej strony ogranicza się wytwarzanie zalegających odpadów, a z drugiej strony przeciwdziała się wyczerpywaniu źródeł cennych surowców.
Opakowania i tworzywa sztuczne są w centrum uwagi opinii publicznej, rządów i przedsiębiorstw na całym świecie, gdyż odpady z tworzyw sztucznych to jedno z największych globalnych wyzwań współczesnego świata. W Henklu niestrudzenie poszukujemy rozwiązań tego problemu. Pracują nad nim nasi eksperci ds. opakowań. Niemniej jednak, aby osiągnąć pełny sukces, potrzebna jest współpraca i partnerstwo wszystkich uczestników gry rynkowej wzdłuż całego łańcucha wartości – mówi Sylvie Nicol, wiceprezes ds. zasobów ludzkich oraz przewodnicząca Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju w Henklu.
Nowe cele Henkla dotyczące opakowań na rok 2025: 100 / 50 / Zero
- 100 procent opakowań Henkla będzie nadawało się do recyklingu lub ponownego użycia. Obecnie te kryteria spełnia 85% opakowań Henkla. Aby osiągnąć zakładany cel 100%, firma musi się zmierzyć z wieloma wyzwaniami, charakterystycznymi dla poszczególnych rodzajów opakowań. Na przykład wyzwaniem jest recykling elastycznych opakowań wielowarstwowych lub czarnych opakowań, niewidocznych dla urządzeń segregujących w sortowniach. Henkel pracuje nad tymi wyzwaniami w ramach międzybranżowych partnerstw. Jednym z nich jest CEFLEX, zrzeszenie ponad 130 firm i organizacji, którego celem jest umożliwienie recyklingu opakowań elastycznych.
- O 50 procent zmniejszy się użycie pierwotnych tworzyw sztucznych, wytwarzanych na bazie surowców kopalnych w opakowaniach henklowskich kosmetyków i produktów chemii gospodarczej. Będzie to możliwe dzięki dalszemu ograniczaniu ilości zużywanego plastiku, zwiększeniu (w skali globalnej do 30%) udziału materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach produktów konsumenckich oraz większemu wykorzystaniu bio-plastiku.
- Zero odpadów: Henkel chce aktywnie działać na rzecz ograniczania ilości odpadów trafiających do środowiska poprzez wspieranie inicjatyw zbiórki i recyklingu odpadów oraz poprzez inwestycje w nowe rozwiązania technologiczne, dzięki którym w pełni możliwa stanie się gospodarka obiegu zamkniętego. Przykładem może być długoterminowa współpraca Henkla z przedsiębiorstwem społecznym Plastic Bank, które zbiera i poddaje recyclingowi wyrzucone do środowiska plastikowe opakowania. Bardzo ważne są także działania edukacyjne skierowane do konsumentów. Z informacją na temat prawidłowej utylizacji odpadów, na przykład poprzez infografiki na opakowaniach, Henkel chce dotrzeć do 2 mld swoich konsumentów na całym świecie.
„Zielone” opakowania już w Polsce
Także na polskim rynku konsumenci mogą zaopatrzyć się w produkty Henkla wytworzone z myślą o dalszym ograniczaniu wpływu na środowisko. Henklowska linia środków do utrzymania czystości w domu Pro Nature oferuje nie tylko bardziej przyjazne formuły, ale także opakowania wytwarzane w ogromnej części z plastiku pochodzącego z recyklingu.
W skład linii Pro Nature wchodzi na przykład płyn do mycia toalet Bref, którego opakowanie jest wykonane w 50% z przetworzonego plastiku, a jego formuła zawiera co najmniej 90% naturalnych składników. Butelki płynu do mycia szyb Clin oraz sprayu do łazienek Bref, które to produkty także oferowane są w linii Pro Nature, są w 100% wytwarzane z plastiku pochodzącego z recyclingu, w tym aż 25% to tzw. Social Plastic, czyli plastik pochodzący ze społecznej zbiórki i akcji oczyszczania plaż i oceanów. W 2020 r. linia Pro Nature wzbogaci się o kolejne produkty.
Oferowanie produktów bardziej przyjaznych środowisku to jedna z naszych kluczowych strategii biznesowych i w naszym przekonaniu źródło konkurencyjnej przewagi Henkla. Te nasze działania wychodzą też naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, również w Polsce. Chcemy, aby nasze produkty były nie tylko skuteczne i wysokiej jakości, ale aby pozwalały także naszym konsumentom żyć w zgodzie z ich własnymi wartościami – ograniczania wpływu działań człowieka na środowisko – powiedział Patricjus Ziecik, dyrektor marketingu w dziale Laundry&Home Care (środki do prania i czystości) w polskim oddziale firmy Henkel.