Człowiek – gatunek zagrożony?

Aż 80% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że człowiek jest częścią natury, a dbając o przyrodę dbamy o siebie – wynika z badania opinii przeprowadzonego dla marki Clochee1. Czy mamy świadomość, co faktycznie stanowi największe zagrożenie dla środowiska? Czy wiemy, jak temu zapobiec? Jakich wyborów dokonujemy w trosce o swoją przyszłość? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące trendów, które pomagają żyć w zgodzie z naturą, znajdziemy w raporcie „Człowiek pod ochroną”.

 

Koncepcją przeprowadzonego badania było poznanie stopnia świadomości Polaków na temat ochrony środowiska, które otacza człowieka. Okazuje się, że myśląc o zagrożeniach dla natury, myślimy także o przyszłości naszej planety.

Czy i jak dbamy o środowisko?

Jako niebezpieczeństwo dla rozwoju ludzkości, ankietowani najczęściej wskazują zanieczyszczone środowisko (28%). Wśród zagrożeń pojawia się emisja CO2 (34%), ścieki (33%) oraz odpady (32%). Z kolei zapytani o wyrażenie „zagrożone gatunki”, spontanicznie wymieniają zwierzęta i rośliny. Czy w związku z tym wiemy, jak możemy je chronić? Ponad połowa badanych deklaruje takie działania jak: sadzenie drzew (57%) i dbanie o czystość lasów oraz terenów zielonych (57%), a także segregację odpadów (55%), z czego na to ostatnie w praktyce decydujemy się najczęściej (65%). Warto podkreślić, że 2/3 respondentów zwraca uwagę na to, aby nie marnować żywności i postępuje tak na co dzień. Jednocześnie, ponad połowa badanych ogranicza zużycie wody, a co drugi ankietowany korzysta z produktów energooszczędnych.

Czy jesteśmy odpowiedzialni wobec natury?

Celem powstania raportu „Człowiek pod ochroną” było zwrócenie uwagi na nas samych, jako element współistniejący i współtworzący środowisko. Jako ludzie zaingerowaliśmy w naturę do tego stopnia, że mamy obowiązek wykonywać wszelkie możliwe działania, aby ją chronić, ponieważ nie jesteśmy w stanie przetrwać bez natury. Z badania, które przeprowadziliśmy wynika, że potrafimy wskazać, co negatywnie wpływa na przyrodę, wiemy jak możemy o nią dbać, i co najważniejsze – działamy – mówi Daria Prochenka, założycielka Clochee, marki polskich kosmetyków naturalnych.

Współczesna cywilizacja, rozwój gospodarczy i przemysłowy stawia przed człowiekiem nowe, liczne wyzwania w obszarze ochrony środowiska oraz otoczenia, w którym on żyje. Postęp jest czymś całkowicie naturalnym i istotnym z punktu widzenia społecznego, ale nie może przeszkadzać naturze i ingerować w nią, powinien to być zrównoważony rozwój, który w odpowiedzialny sposób przyczynia się do zmiany sposobu i jakości życia.

Radykalnie rośnie skala wyzwań, przed jakimi stoimy, zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Na szczęście rośnie też świadomość potrzeby całościowego podejścia do tych wyzwań. Stało się oczywiste, że rozwój gospodarczy nie powinien naruszać w sposób istotny i nieodwracalny środowiska życia człowieka, a może nawet przyczyniać się do pozytywnych zmian w dużej skali. Dziś odpowiedzialność polega nie tylko na tym, by zmniejszać szkodliwość swoich działań w biznesie i w życiu, ale także – a może przede wszystkim – by zwiększać pozytywny wpływ – wyjaśnia prof. Bolesław Rok, Akademia Leona Koźmińskiego.

W odpowiedzi na rosnące potrzeby ochrony człowieka i jego miejsca w naturze, powstała firma Clochee, która już od pięciu lat wyznaje filozofię życia w zgodzie z naturą.

W jaki sposób dbamy o siebie?

Zdecydowana większość badanych (80%) uważa, że dbanie o przyrodę oznacza dbanie o siebie. Co to oznacza w rzeczywistości? Okazuje się, że zdrowe odżywianie, wysypianie się oraz ubiór odpowiedni do panujących warunków atmosferycznych to najczęściej wymieniane przez respondentów formy dbania o siebie (38%). Na drugim miejscu, ankietowani wskazują sport i aktywność fizyczną (34%), a na trzecim plasuje się stosowanie produktów, w tym kosmetyków naturalnych (19%).

Nasza świadomość dotycząca ochrony środowiska rośnie z każdym dniem. Troska o zdrowie, o świat w którym żyjemy, zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym, to trendy, które stają się coraz powszechniejsze. Konsumenci stają się bardziej uważni, wybiórczy, czytają etykiety, sprawdzają składy. Jak wynika z badania opinii, aż 86 % z nas kupuje produkty naturalne, ekologiczne, a ponad połowa (54%) kieruje się przy ich wyborze składem.

Jako konsumenci i klienci, stajemy się coraz bardziej odpowiedzialni, dokonując przemyślanych, „naturalnych” wyborów, które są konsekwencją poczucia przynależności do szerszego ekosystemu. Ponad połowa Polaków stawia na lokalność produktów, które kupuje. Dzięki temu dobry skład oraz pochodzenie jedzenia czy kosmetyków mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe. Większa świadomość konsumencka wpływa na świadomość producentów, a co za tym idzie, na nasz rynek trafiają produkty zdrowsze, naturalne i ekologiczne.

Pełen raport „Człowiek pod ochroną” dostępny pod linkiem: www.clochee.com/raport

1 Badanie zrealizowane na zlecenie marki kosmetyków naturalnych Clochee, w dniach 10-13.09.2018 r. przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Do udziału w badaniu zaproszono osoby powyżej 18. roku życia. Zebrano łącznie 1006 ankiet.