Małe i średnie przedsiębiorstwa przeważnie nie są zainteresowane cyfryzacją – informuje Tygodnik Gospodarczy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Co trzecia firma nie jest zainteresowana procesem cyfryzacji
Wyniki badań opublikowane w raporcie Advancing the digital transformation of Polish enterprises obrazują, że mimo chęci wprowadzenia rozwiązań cyfrowych w celu zwiększenia konkurencyjności, większość firm przeznacza na ten cel tylko do 5 proc. swojego budżetu i nie planuje jego zwiększenia w nadchodzących miesiącach. W ramach analizy zidentyfikowano sześć segmentów MŚP, co ma pozwolić na projektowanie dostosowanych rozwiązań wsparcia, które odpowiadają na specyficzne potrzeby różnych grup przedsiębiorstw.
- Niezainteresowani (33 proc. badanych firm; słabo scyfryzowane i niezainteresowane procesem cyfryzacji),
- potrzebujący wsparcia (20 proc.; średnio scyfryzowane, ale chętne do rozwoju cyfrowego)
- oraz czempioni cyfryzacji (17 proc.; dobrze scyfryzowane firmy najchętniej korzystające ze wsparcia instytucji publicznych)
To trzy największe segmenty firm sklasyfikowanych w badaniu. Na dalszych miejscach znaleźli się:
- gotowi do działania(13 proc.; firmy o wyższym poziomie cyfryzacji, planujące dalsze inwestycje w tym kierunku);
- ambitni bez wiedzy (9 proc.; firmy chcące się cyfryzować, ale nie wiedzące jak);
- oraz niewidzący korzyści (5 proc.; średnio scyfryzowane i nie widzące dalszego sensu w cyfryzacji).
Dalsza część tekstu pod filmem
Firmy świadome zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem? 1 procent
Segmentowanie firm nie tylko jest ciekawą perspektywą analityczną, ale ma również cel praktyczny – ma pomóc w projektowaniu dostosowanych rozwiązań wsparcia, które odpowiadają na specyficzne potrzeby różnych grup przedsiębiorstw. 1 proc. badanych firm jest świadoma zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem. 84 proc. badanych firm uważa, że wykorzystywane rozwiązania dotyczące cyberbezpieczeństwa są wystarczające lub zdecydowanie wystarczające.
Dalsza część tekstu pod filmem
Taki sam jest odsetek firm, które nigdy nie doświadczyły zdarzenia naruszającego bezpieczeństwo cyfrowe. Mniej niż połowa badanych przedsiębiorstw ma ustalone polityki, procedury oraz wyznaczone osoby lub zespoły odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Pokazuje to, że rzeczywiste zabezpieczenia firm przed cyberatakami mogą być zdecydowanie niewystarczające.
O potencjalnej skali zagrożeń mogą świadczyć dane jednej z firm ubezpieczeniowych, które wskazują, że jedno na dwa przedsiębiorstwa we Francji zatrudniające mniej niż 10 osób znikało z rynku do 18 miesięcy po cyberataku. Uwaga ta jest o tyle zasadna, że ponad 60 proc. próby badania MRiT stanowiły mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające do 9 osób).
Publikacja MRiT wskazuje na kilka ważnych wątków w procesie cyfryzacji. Perspektywa segmentacji firm pozwala precyzyjniej tworzyć polityki publiczne. Z kolei dane o cyberbezpieczeństwie wskazują na słabe punkty polskich przedsiębiorstw, które mogą mieć dla nich krytyczne znaczenie i które powinny zaalarmować również decydentów.
Badania pokazały również, że duża część firm nie jest zainteresowana cyfryzacją. To zjawisko wymaga kolejnych badań, które wzięłyby pod uwagę nie tylko kwestie braku świadomości, ale także miejsca, które zajmują w gospodarce krajowej i globalnej. Warta rozważenia byłaby tu teoria dualnej gospodarki, czyli współwystępowania w ramach gospodarki narodowej obszarów dynamicznego wzrostu i stagnacji, związanych z rynkami globalnymi i działającymi wyłącznie w obszarze lokalnym
Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE/Filip Leśniewicz
Przeczytaj też: https://raportcsr.pl/iii-kongres-esg-spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-w-czasach-ai/