CSR w dobie zmian klimatycznych

Larry Fink, prezes największej na świecie firmy zarządzającej funduszami, każdego roku przestrzega szefów spółek publicznych, że nie będzie inwestować w firmy, które nie przestrzegają zasad zrównoważonego rozwoju – donosi portal The Conversation. Prezes BlackRock poruszył wątek zagrożeń klimatycznych.
– Zmiany klimatyczne stały się decydującym czynnikiem w długoterminowych celach firm – mówi Fink.

Co ciekawe, największe amerykańskie firmy m.in. Amazon, Delta Air Lines i Microsoft, znając zamierzenia Larrego Finka, ogłosiły nowe strategie działań na rzecz klimatu.

Linie lotnicze Delta spalają dużo paliw kopalnych. Ich celem do 2050 r. jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o połowę w stosunku do poziomu z 2005 r. Planują to osiągnąć poprzez połączenie środków zmniejszających zużycie paliwa i pobudzenie rozwoju bardziej zrównoważonych paliw do silników odrzutowych. W perspektywie 15 lat, firma jako cel podaje: „wzrost neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla oraz kupowanie kompensacji emisji dwutlenku węgla za wszelkie wzrosty emisji z paliwa lotniczego.”

Amazon zgłosił ślad węglowy na poziomie 44,4 mln ton metrycznych w 2018 r. Firma obecnie posiada 30 tys. samochodów dostawczych. Planuje mieć 100 tys. pojazdów elektrycznych do 2024 r., co zmniejszy ślad węglowy, o ile samochody dostawcze będą zasilane energią ze zrównoważonych źródeł. Założyciel Amazona, Jeff Bezos, ogłosił też Bezos Earth Fund, który przekaże 10 mld dol. dotacji każdemu, kto przedstawi dobre koncepcje na zajęcie się zmianami klimatycznymi lub innymi problemami środowiskowymi.

Wreszcie Microsoft – najmniej emisyjna firma z trzech wymienionych tutaj – planuje osiągnąć ujemną emisję dwutlenku węgla do 2030 r, a do 2050 r. zrównoważyć wszystkie emisje, za które jest odpowiedzialna od momentu założenia firmy (1975 r.). Ponadto firma Microsoft opracowała program AI for Earth, który zapewnia narzędzia do przetwarzania danych naukowcom, zajmującym się kwestiami zrównoważonego rozwoju, aby mogli oni działać efektywniej.

Inwestycje w technologię, ograniczenie emisji dwutlenku węgla i jasne cele są niezbędne, aby skutecznie zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko. Jak widać, coraz więcej firm jest tego świadomych i podejmuje działania w stronę społecznej odpowiedzialności biznesu. Miejmy nadzieję, że efekty podejmowanych decyzji pojawią się już niedługo.

Agata Olszewska

Źródło: The Conversation