Realizując swoją długoterminową strategię transformacji żywieniowej w Polsce oraz odpowiadając na zmiany w oczekiwaniach swoich klientów, Carrefour Polska podjął zobowiązanie dotyczące całkowitego wycofania ze sprzedaży karpia żywego do 2021 roku. Zobowiązanie to zostało wypracowane wspólnie z dostawcami sieci, którzy będą mieli czas na dostosowanie swojej hodowli do nowych warunków przygotowania i transportu ryb. Wycofanie ze sprzedaży karpia żywego to kolejna z konkretnych inicjatyw realizowanego przez Carrefour programu Act For Food w zakresie ochrony bioróżnorodności i poprawy dobrostanu zwierząt.
Jak wynika z badań firmy badawczej KANTAR przeprowadzonych na zlecenie Carrefour Polska w lipcu 2020 roku, 67 % przebadanych osób deklaruje chęć zakup karpia na Boże Narodzenie, w tym nadal blisko 40% z nich planuje kupić go z basenów z wodą. Za takim rodzajem zakupu przemawia świeżość ryb, przywiązanie Polaków do tradycji, a także możliwość wyboru. Z roku na rok rośnie jednak odsetek osób, które pozytywnie postrzegają propozycję wycofania ze sprzedaży karpia żywego. Jednocześnie ponad 60% klientów deklaruje, iż w przypadku wycofania ze sprzedaży karpia żywego, kupią go w innej postaci.
Mając na uwadze zmiany w zachowaniach klientów, a także realizację kolejnego etapu transformacji żywieniowej Carrefour na polskim rynku, sieć podjęła zobowiązanie dotyczące całkowitego wycofania ze sprzedaży karpia żywego do 2021 roku. Zobowiązanie to powstało w toku konsultacji z hodowcami karpia, w większości niewielkimi gospodarstwami rybackimi współpracującymi z siecią od wielu lat, którzy pozytywnie odnieśli się do realizacji zobowiązania od kolejnego roku. Daje im ono czas na niezbędne inwestycje i dostosowanie infrastruktury swoich hodowli do nowych warunków przygotowania, transportu i sprzedaży ryb, co jest szczególnie ważne w procesie transformacji biznesowej ich rodzinnych gospodarstw.
– Ambicją Carrefour jest zostanie liderem transformacji żywieniowej na polskim rynku. Dlatego podejmujemy wiele działań i inicjatyw, które pozwalają nam oferować klientom wysokiej jakości żywność w przystępnych cenach, wytworzoną z poszanowaniem środowiska naturalnego, ochrony bioróżnorodności i dobrostanu zwierząt – mówi Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska.
Najnowszym z nich jest wycofanie ze sprzedaży karpia żywego do 2021 roku. Co ważne, każde z naszych zobowiązań rozpatrujemy w wielu aspektach, nie tylko oczekiwań naszych klientów czy wpływu środowiskowego, ale także odpowiedzialnej współpracy i partnerskich relacji z naszymi dostawcami. Jesteśmy przekonani, że wypracowane wspólnie zobowiązanie i data jego wejścia w życie, zostanie pozytywnie odebrane zarówno przez naszych konsumentów, jak również całe środowisko związane z hodowlą karpia, tak bardzo cenionej przez Polaków ryby, szczególnie w okresie Świąt Bożego Narodzenia – dodaje Barbara Kowalska.
Wycofanie ze sprzedaży żywego karpia odbędzie się w Carrefour w dwóch etapach. W tym roku sieć całkowicie wycofa możliwość kupienia w sklepach karpia żywego. Wszystkie ryby będą sprzedawane wyłącznie po uboju. W roku 2021 natomiast, Carrefour nie będzie kupował od swoich dostawców żywych ryb, oferując klientom wyłącznie możliwość zakupu karpia przygotowanego we wszystkich postaciach (cały, patroszony, tusze, dzwonka, filety w sprzedaży tradycyjnej i elementy pakowane), nadal bazując na bliskiej współpracy z lokalnymi dostawcami, gwarantując krótki łańcuch dostaw oraz najwyższą jakość i świeżość oferowanych ryb.
Celem Carrefour jest zostać światowym liderem w zakresie zmiany nawyków żywienia dla wszystkich, poprzez realizację strategii transformacji żywieniowej. W odpowiedzi na globalne wyzwania środowiskowe oraz oczekiwania klientów, sieć wprowadziła w 2018 roku Act For Food. To ogólnoświatowy program konkretnych działań, dzięki któremu klienci Carrefour zyskują dostęp do wysokiej jakości produktów w rozsądnych cenach. To inicjatywa, która ma pomagać w dbaniu o zdrowie i wspólną przyszłość, zgodnie z założeniem „gdy jesz lepiej, to żyjesz lepiej”. Do tej pory sieć zaprezentowała jedenaście konkretów, pokazujących zmiany zachodzące w Carrefour m.in. wycofanie jajek od kur z chowu klatkowego, rozwój konceptu „Zdrowa Półka”, więcej produktów wegańskich czy mniej plastiku w sklepach.
Źródło: Carrefour