Branża spożywcza startuje z kampanią przeciw marnowaniu żywności w Polsce

Danone i inne wiodące firmy w branży spożywczej, w tym Nestle, Kaufland Winiary, Herbapol, Auchan, Frosta łączą siły by ratować żywność w Polsce przed zmarnowaniem. W ramach współpracy z Too Good Too Go firmy podpisały Pakt Koalicji Partnerów, zobowiązując się do przeprowadzenia kampanii edukacyjnej poświęconej prawidłowemu interpretowaniu etykiet. Oficjalne zawarcie Paktu Koalicjantów odbyło się z udziałem Beaty Ciepły, Prezes fundacji Banki Żywności.

 

Rocznie w Polsce marnuje się prawie 5 mln ton żywności. Starty generowane są w całym łańcuchu dostaw, od produkcji rolnej poprzez przetwórstwo i dystrybucję, jednak to w domowym koszu ląduje najwięcej wartościowej żywności. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności jest to ok. 3 mln ton, a przeciętna, czteroosobowa rodzina marnuje rocznie produkty o wartości ok. 2,5-3 tys. zł. Powodem jest m.in. nieodpowiednie planowanie zakupów, a także nieprawidłowe interpretowanie etykiet i terminów „najlepiej spożyć przed/należy spożyć do”.

Sprawdź, zanim wyrzucisz

Aby odwrócić negatywny trend, Danone wraz z przedstawicielami branży spożywczej i Too Good Too Go postanowili wspólnie zachęcić konsumentów do zmiany nawyków. W ramach zawartego dzisiaj Paktu Koalicji Partnerów i kampanii edukacyjnej „Często Dobre  Dłużej” firmy będą edukować jak prawidłowo interpretować daty ważności i jakimi sposobami sprawdzać, czy produkt nadaje się do spożycia.

Dzięki współpracy z Too Good To Go nasza misja walki z marnowaniem żywności nabiera tempa. Realizując strategię One Planet One Health, od lat kierujemy się zasadą rozsądnego korzystania z zasobów naturalnych przy wytwarzaniu żywności, jednocześnie zachęcając konsumentów do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych. Wierzymy, że jako odpowiedzialny producent powinniśmy budować świadomość konsumencką. Działając wspólnie, możemy dotrzeć do jeszcze większego grona konsumentów i tym samym odwrócić trend marnowania żywności na rzecz realizowania w Polsce modelu gospodarki o obiegu zamkniętym – mówi Barbara Bartecka, Dyrektor ds. Jakości w  Danone.

Pod Paktem Koalicji Partnerów, którzy zobowiązali się prowadzić wspólną kampanię z Too Good To Go podpisali się m.in.: Danone, Nestle, Kaufland, Winiary, Herbapol, Auchan, Frosta. Na wybranych produktach Danio (saszetkach) i wybranych produktach koalicjantów znajdują się specjalne oznaczenia „Często Dobre Dłużej” przypominające w jaki sposób sprawdzać czy produkt nadaje się do spożycia.  Projekt wspierany jest przez Ministerstwo Rolnictwa i fundację Banki Żywności. W ramach kampanii, w Warszawie, Katowicach i Krakowie powstaną strefy kulinarne, gdzie znane duo z programu MasterChef – Ola Juszkiewicz i Joanna Mrozek będą testować zmysły przechodniów. Odsłonięcie pierwszej strefy z udziałem Magdy Gessler i Michela Morana odbyło się dzisiaj w warszawskim Koneserze. Wydarzenie będzie trwało do 3 października br.

Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy całego zespołu Too Good To Go oraz naszych Partnerów zaowocowały inauguracją kampanii „Często Dobre Dłużej”. Bez nich nie byłoby to możliwe. To milowy krok w kierunku edukowania konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed”. Chcemy pomóc ludziom zrozumieć, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty minimalnej trwałości, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinni się kierować swoimi zmysłami. – mówi Anna Kurnatowska Country Managerka Too Good To Go w Polsce.

Mały Głód przekazuje paczki w walce przeciw marnowaniu żywności

Podpisanie Paktu Koalicjantów to kolejna odsłona współpracy Danone z Too Good To Go. W ostatnim czasie duży rozgłos zyskał transfer najbardziej rozpoznawalnego w branży spożywczej, bohatera marki- Małego Głoda, który po 16 latach występowania w reklamach Danio opuścił Danone, by wspólnie z Too Good To Go rozpocząć walkę z marnowaniem żywności. W ten sposób Danone pragnie zwrócić uwagę konsumentów na problem marnowania żywności w Polsce.

Od końca czerwca firma zrealizowała już dwie edycje akcji, w której za symboliczną cenę można było uratować od wyrzucenia produkty mleczne Danone i roślinne Alpro. W pierwszej edycji akcji z TGTG Danone przekazał 1084 paczki-niespodzianki z produktami o krótkim terminie spożycia. W drugiej odsłonie realizowanej w Katowicach i Krakowie, można było uratować od wyrzucenia kolejnych 500 paczek. Dochód ze sprzedaży wszystkich paczek  został przekazany na konto Banków Żywności.

Współpraca z TGTG to jednak nie jedyne działania jakie Danone podejmuje aby przeciwstawić się jednemu z największych wyzwań środowiskowych.

Przeciwdziałamy marnowaniu żywności w całym łańcuchu wartości Danone, począwszy od współpracy  z gospodarstwami rolnymi i wsparciu we wdrażaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego, po inwestycje i usprawnienia w produkcji i łańcuchu logistycznym. Przekłada się to na zdecydowane ograniczenie strat żywności na każdym etapie jej wytwarzania. Półprodukty powstałe w procesie produkcyjnym przekazujemy rolnikom, którzy używają ich jako paszy dla zwierząt. Niezależnie od działań prowadzonych z Too Good To Go co roku wspieramy potrzebujących, przekazując produkty do Banków Żywności. Wartość produktów mlecznych i roślinnych, które w latach 2015-2020 przeznaczyliśmy na ten cel wyniosła przeszło 17,5 miliona złotych – dodaje Barbara Bartecka.

Źródło: Danone