Lista światowych marek, które pomimo bojkotu Rosji i nakładanych na ten kraj sankcji, nadal prowadzą działalność gospodarczą w kraju agresora na Ukrainę, jest długa. Ukraińcy (i nie tylko oni) nie mają wątpliwości – to biznes na krwi!
Od dnia agresji Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. do teraz aż 375 firm światowych wycofało się z Rosji lub zawieszono działalność ale niektóre pozostają niezrażone zachowaniem Rosji po agresji na Ukrainę. Niektóre zrobiły to od razu, inne pod naciskiem opinii publicznej.
Lista firm, które nie zrezygnowały z rosyjskiego rynku, jest stale aktualizowana przez Jeffreya Sonnenfelda, dyrektora generalnego, oraz jego zespół badawczy Leadership Institute z prestiżowego Yale Institute (USA).
Tu lista firm, które nadal działają w Rosji. Są to m.in.:
- Accor
- Amway
- Asus
- Bosch
- Bridgestone Tire
- Cargill
- Citi
- DDB
- Densu International
- Ferragamo
- General Mills
- Halliburton
- International Paper
- Leo Burnett
- LG Electronics
- Pirelli
- Reckitt Benckiser Group
- Subway
Według Służby Prasowej Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy (stan na 13 marca 2022 r.) także te firmy, bardzo znane w Polsce, nie zrezygnowały z interesów w Rosji:
- Auchan
- Leroy Merlin
- Oriflame
- Raiffeisen Bank
- Xiaomi
- Huawei
Portal wirtualnemedia.pl podał w poniedziałek, 14 marca 2022 r., że także marki
- Decathlon
- Lorenz
także nie zamierzają wycofać się z Rosji.
Co istotne, jak podaje portal wirtualnemedia.pl, Leroy Merlin “zamierza wypełnić lukę po konkurentach”.
Pełna lista firm, które bądź się wycofały, bądź nie wycofały się z rosyjskiego rynku, aktualizowana przez Jeffreya Sonnenfelda:
https://som.yale.edu/story/2022/over-300-companies-have-withdrawn-russia-some-remain
Dobra wiadomość jest taka, że większość globalnych firm wycofała się z rynku rosyjskiego bądź czasowo zawiesiła działalność.
Oto niektóre z nich:
- Amazon
- Apple
- BASF
- Coca-Cola
- Deloitte
- Ferrari
- IBM
- Lego
- McKinsey
- Nintendo
- Philip Morris
- PwC
- YouTube
Założyciel Leadership Institute Jeffrey Sonnenfeld spędził cztery dekady na zmuszaniu dyrektorów generalnych do działania na rzecz społeczeństwa, a nie tylko akcjonariuszy, w kwestiach społecznych, od kontroli broni po prawa głosu.
Oceniając zachowanie większości firm szef Leadership Institute powiedział w wywiadzie dla dziennika “The Washington Post”: To była rzadka jedność patriotycznej misji, wartości osobistych, autentycznej troski o pokój na świecie i interesu własnego korporacji.